Juhliiko ranskalaiskuski jälleen MM-rallissa? – ”En voi sanoa, ettenkö olisi huolissani”

Ranskalainen Yohan Rossel palaa rallin MM-sarjaan tällä viikolla ajettavassa Kroatian osakilpailussa.
Yohan Rossel
Yohan Rossel. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rossel kisasi edellisen kerran tammikuussa Monte Carlossa, kun hän nipisti viimeisellä erikoiskokeella WRC2-luokan voittoon niukalla neljän sekunnin erolla ennen espanjalaista Pepe Lopezia.

Asvalttispesialistina tunnettu Rossel myöntää, että kolmen kuukauden ajotauko on ollut pitkä.

– Ehdottomasti! Tauko todellakin oli pitkä, sillä meillä oli taukoa myös testaamisesta. En ole ajanut kahteen kuukauteen, joten oli outoa olla taas autossa, Rossel sanoo ranskalaisen AutoHebdo-lehden sivuilla.

– Ajoin vähän radalla, mutta ei se tietenkään ole sama asia kuin ralli. Olikin aika jännää olla taas ralliautossa ja piti virittää itsensä uudestaan.

Rosselin pahimmat kilpakumppanit kuten Lopez ja Nikolai Grjazin sekä Nicolas Ciamin ovat ajaneet pienempiä ralleja valmistavina kisoina. Rossel luottaa kuitenkin kokemukseensa.

– En voi sanoa, ettenkö olisi huolissani. Olemme kuitenkin operoineet tällä tavalla jo vuodesta 2021, eikä tämä kovin huonosti ole mennyt. Kroatian jälkeen meidän pitäisi päästä ajamaan pienempi soraralli Portugalissa, Rossel selvittää.

– En sano, ettekö voisimme niin vain tulla takaisin ja voittaa helposti, mutta uskon, että kokemus tästä kisasta auttaa minua. Tiimi toimii hyvin, minulla on hyvä luotto autoon ja insinööreihini.

Rossel on voittanut Kroatiassa jo kahdesti aiemmin, joten mies kiistatta on suurin voittajasuosikki WRC2-luokassa myös tällä kertaa. Kokenut ranskalainen kuitenkin huomauttaa, että Kroatiassa olosuhteiden kanssa on oltava varuillaan.

– Tämä on jo neljäs kertani kyseisessä rallissa. Tunnen jo pätkät aika hyvin, eikä uutta ole paljoa reitissä tänä vuonna. Olosuhteita on kuitenkin mahdoton ennustaa. Likaa voi olla niin paljon tiellä, ettei kyse edes ole enää asvalttiajamisesta, Rossel korostaa.

– Tätä rallia pitää kunnioittaa, koska pitovaihteluita on niin paljon. Ei täällä voi ajaa koko aikaa täysillä. Kroatia on kuin Monte Carlo pienoiskoossa.

Lue myös nämä