Rallitoivon vauhti on ollut kiistatonta, mutta tie MM-sarjan huipulle on tukossa – ”Tietenkin se turhauttaa”

Rallilupaus Oliver Solberg kokeili viime kaudella siipiään lajin korkeimmalla tasolla.
Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Oliver Solberg Media Office
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain WRC-talli kuitenkin päätti viime syksynä, ettei nuori kuljettaja saa jatkosopimusta Rally1-hybridiauton ratissa. Kausi oli kiistatta hankala Solbergille, mutta tänä vuonna Toksportin Skodan ratissa tuloksia on tullut.

Ensi kuussa 22 vuotta täyttävä Solberg voitti Rally2-autojen luokan viime viikonloppuna Suomen MM-rallissa, mutta koska Solberg ei ollut ilmoittautunut ajamaan WRC2-luokan pisteistä, jäi käteen pelkkää mainetta. Solberg on ajanut tällä kaudella WRC2-luokan palkintokorokkeelle Meksikossa, Portugalissa ja Ruotsissa, missä tilille napsahti luokkavoitto.

– Vauhti on ollut hyvää koko kauden ja kaikki on ollut kontrollissa. Pieniä juttuja on sattunut, jotka ovat vieneet voittoja muissa kisoissa. Meksikossa kone kävi kolmella sylinterillä ja Portugalissa tuli minuutin aikasakko. Sardiniassa meni puolestaan jousitus. Viron kisa oli toki ihan oma virheeni. Huonoa tuuria on ollut, mutta sellaista elämä on, Solberg sanoo Rallit.fille.

Portugalissa voitto karkasi, kun Solberg sai aikasakon pyöritettyään ”donitseja” yleisöerikoiskokeella.

Solberg on ajanut selvästi eniten pohja-aikoja WRC2-luokassa tällä kaudella. Nuori mies kokee, että tasainen osoitus huippuvauhdista on jopa tärkeämpää kuin kisojen voitot.

– Tietenkin mestaruus olisi kiva voittaa, mutta toisaalta moni on sen viime vuosina voittanut, eivätkä he ole ikinä päässeet kokeilemaan Rally1-autoa. Minusta tärkeintä on todistaa oma vauhtinsa. Toki mestaruus auttaa asiassa, Solberg miettii.

– Minusta tuntuu, että kyse on vauhdista. Pitää vain tehdä parhaansa joka kerta. Pätkävoitot ja kisojen voitot tietenkin auttavat, jos sitä pystyy tekemään tasaisesti.

Paluu Rally1-auton rattiin on helpommin sanottu kuin tehty. Paikkoja huipulla on äärimmäisen rajoitetusti, joten aina ei ole kyse siitä, kenellä näyttöjä on eniten.

– Tietenkin se turhauttaa. Mahdollisuuksia ei tietenkään paljon ole. Minusta vauhtini on ollut koko kauden hyvällä tasolla. Olen myös nuorin kuskeista. Se on ainakin positiivinen puoli asiassa, Solberg summaa.

– Yritän vain tehdä parhaani ja olla mahdollisimman nopea. Sitä kautta voin ehkä joskus nousta takaisin ykköstasolle. Se on tietenkin tavoitteena. Toivottavasti se vielä jonain päivänä toteutuu.

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Suomen MM-rallista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat