Rallin MM-sarja halusi muuttaa pistelaskusysteemiään, jotta sunnuntai ei menisi ihan pelkäksi köröttelyksi.
Tavoite oli oikea, mutta uunista putkahti ulos monimutkainen himmeli, minkä lopputuloksena pisteitä jaetaan kisaviikonlopun aikana kolme kertaa: lauantaina, sunnuntaina ja sitten vielä sunnuntaina uudestaan Power Stagelta.
Lue lisää: Rallin MM-sarjaan järisyttävä uudistus!
Lauantaina jaetaan varsinaiset pisteet rallin voitosta, mutta jos autokunta ei pääse sunnuntaina maaliin, menettää se myös lauantain pisteet.
Ratkaisu on herättänyt jo paljon kritiikkiä. Muun muassa Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on ehtinyt lyttäämään koko systeemin. Latvala on kertonut olevansa huolissaan siitä, ettei systeemi aukea varsinkaan sellaisille ihmisille, jotka eivät säännöllisesti seuraa rallia.
Kriitikoiden porukkaan on kuulunut myös vuoden 2019 maailmanmestari Ott Tänak. Hän tuli tiivistäneeksi varmasti monien tunteet puhuessaan asiasta.
– Historia on osoittanut meille sen, että monimutkaiset systeemit eivät ole koskaan toimineet, Tänak sanoi.
Samoilla linjoilla on myös WRC2-luokassa Skodalla ensi kaudella ajava Oliver Solberg. Hän on jopa ihan tyytyväinen, että saa jatkaa kakkosluokassa – eikä hänen tarvitse murehtia pääluokan sekavasta systeemistä.
– En ole ymmärtänyt uutta pistelaskusysteemiä yhtään, Solberg sanoi suoraan ruotsalaiselle SVT:lle.
– Olen sen vuoksi ihan tyytyväinen, että saan ajaa vanhalla, hän jatkoi.
Solbergilta kysyttiin myös, miksi hän arvelee, että MM-sarjaan on luotu kaksi erilaista pistesysteemiä.
– Ei, en itse asiassa tiedä sitä, Solberg vastasi.
WRC2-luokassa jatkaa entuudestaan tutulla pistejärjestelmällä. Ainoa muutos on se, ettei WRC2-luokassa jaeta enää pisteitä Power Stage -erikoiskokeelta.