Näistä muutoksista merkittävin on hybridiyksiköiden heivaaminen Rally1-autoista. Hybridit tuotiin suurella kohulla MM-ralleihin kaudeksi 2022, mutta kalliin järjestelmän taival jää vain kolmen kauden mittaiseksi.
Tilanteessa erikoista on se, että WRC-talleilla on sopimus hybridiyksiköt toimittavan Compact Dynamicsin kanssa vuoden 2026 loppuun saakka.
– Sopimus on olemassa, mutta sopimuksia voidaan neuvotella uudelleen milloin tahansa, ja osapuolet keskustelevat keskenään, MM-rallin uudistuksista vastanneen työryhmän johtaja David Richards kertoi DirtFishin mukaan.
Richards ei lähtenyt avaamaan sitä, kuinka Kansainvälinen autoliitto FIA aikoo ratkaista sopimuksellisen ongelmakohdan.
– Sen sijaan, että menisin kaupallisesti arkaluonteisiin sopimuksiin ja keskusteluihin, jotka ovat käynnissä valmistajien kanssa, voin vain sanoa, että kyseessä on tällä hetkellä ratkaistavana oleva asia. Saamme tämän selvitettyä eri osapuolten välillä seuraavien viikkojen aikana.
Rallin MM-sarjan nykyiset WRC-tallit Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota sitoutuivat hybriditeknologiaan muutama vuosi sitten. Hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-autoilla oli tarkoitus jatkaa pidempään, mutta MM-sarjan akuutin tilanteen vuoksi FIA on päätynyt tekemään radikaaleja muutoksia.
Hybridiyksikön poistamisesta käytiin keskusteluja valmistajien kanssa.
– En sanoisi, että kaikki halusivat siitä eroon välittömästi. On joitakin ongelmia, jotka liittyvät sen välittömään poistamiseen. Mutta periaatteessa uskon, että kaikki valmistajat tukisivat sen poistamista, Richards pyöritteli.