Näillä erikoiskokeilla ratkeaa, kestääkö Esapekka Lapin kantti

Ruotsin MM-ralli pistetään pakettiin sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on kolme erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi päätöspäivän kattauksen.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain Esapekka Lappi pitää kisassa johtopaikkaa runsaan minuutin erolla ennen M-Sport Fordin Adrien Fourmaux’ta. Mikäli Lappi selvittää päivän puhtaasti, pääsee pieksämäkeläinen juhlimaan MM-uransa toista osakilpailuvoittoa.

Sunnuntai 18.2.

Ruotsin rallissa on jäljellä ”Super sunnuntaille” 61 kilometriä jaettuna kolmeen pätkään. Ensimmäisen pätkän jälkeen on myös huoltotauko, joten renkaita ei tarvitse säästellä ainakaan sunnuntain aikana – eri asia on sitten, onko kenelläkään enää tuoreita renkaita tässä kohtaa rallia.

Sunnuntain aikataulu (Suomen aikaa):
08.27 EK16: Västervik 1 (25,50 km)
10.06 HUOLTO: Uumaja
11.03 EK17: Västervik 2 (25,50 km)
13.15 EK18: Umeå 2 (10,08 km)

EK16+17 Västervik oli viime vuoden uutuuspätkä sunnuntaina. Nyt sen reittiin on yhdistetty rallista poisjätetyn Sävarin reittiä eri suuntaan. Tällä pätkällä rytmi vaihtuu moneen kertaan ja välillä muuallakin kuin risteyksissä.

Västervik 2024 (punainen) ja 2023 (sininen) sekä Sävar 2022–2023 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com

Pätkän recce-videon voi katsella tästä:

Västervik alkaa nyt siis keskikokoiselta ja koko ajan kääntyvältä tieltä, johon viime vuoden Sävar loppui. Sitä tosin ajetaan eri suuntaan ja pidemmälle kuin Sävarin reitillä.

3,8 kilometrissä liitytään Sävarin reitille samaan suuntaan pienemmälle mutta nopeammalle tielle. Vauhti kiihtyy entisestään 9 kilometrin kohdalla alkavalla ison tien osuudella, joka on viimevuotisten Sävarin ja Västervikin välissä.

Västervikin reitille liitytään 12,7 kilometrin kohdalla, jälleen keskikokoisella tiellä. Suoraviivaisen nopeat ja mutkittelevamman tekniset osuudet vaihtelevat. Välillä on myös kapeampi metsäautotieosuus, mutta luonne muuttuu vasta leveällä pitkällä suoralla, joka johtaa tuplaristeysten kautta todella kapealle ja röykkyiselle metsäautotielle.

Pätkän viimeinen kilometri on uutta, ensin pientä metsäautotietä ja yhden mutkan verran isompaa tietä.

EK18 Umeå toimii jälleen sekä lauantain päätöspätkänä että sunnuntain huipentavana Power Stagena. Se on myös pidennetty versio Umeå Sprintistä, eli loppuosa ajetaan rallin aikana jopa neljä kertaa. Pidempi alkuosa on samankaltainen kuin lyhyessäkin versiossa, eli pitkiä suoria ja tiukkoja mutkia riittää. Pätkä myös alittaa isomman tien tunnelista.

Viime vuonna pätkä tarjoili draamaa, kun Thierry Neuville ajoi lumihankeen ja menetti kakkossijan Craig Breenille, vaikka tallin sisällä oli päätetty toisin.

Lue myös nämä