Monte Carlon MM-rallissa luvassa huikea päivä – asiantuntija analysoi kuskien haasteet

Monte Carlon MM-ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi klassikkokisan pisimmän päivän haasteet.
Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kilpailu jatkuu erittäin mielenkiintoisista asetelmista. Toyotan Elfyn Evans ja Sebastien Ogier pitävät kärkisijoja hallussaan ja kaksikon välinen ero on vain viitisen sekuntia.

Taistossa on mukana myös Hyundain Thierry Neuville, joka on 16,1 sekunnin päässä kärjestä.

Lauantaista tekee mielenkiintoisen myös se, että illan päätteeksi on jaossa ehdolliset pisteet yleiskilpailun kymmenelle parhaalle. Uuden pistejärjestelmän mukaan lauantaina ykkösenä oleva saa 18 pistettä, mutta pisteet kuittaa vasta sunnuntaina, kunhan pääsee kisan maaliin saakka.

Lauantai 27.1. – rallin pisin päivä

Lauantain reitti kiertelee Gapin etelä- ja länsipuolilla. Pätkät ovat hieman perjantaita pidempiä, ja niitä kertyykin yhteensä 120 kilometriä.

Lauantain aikataulu (Suomen aikaa):
09.05 EK9: Esparron – Oze 1 (18,79 km)
10.53 EK10: Les Nonières – Chichilianne 1 (20,04 km)
12.06 EK11: Pellafol – Agnières-en-Dévoluy 1 (21,37 km)
13.39 Huolto: Gap
15.05 EK12: Esparron – Oze 2 (18,79 km)
16.53 EK13: Les Nonières – Chichilianne 2 (20,04 km)
18.06 EK14: Pellafol – Agnières-en-Dévoluy 2 (21,37 km)
YHTEENSÄ: 120,40 km

EK9+12 Esparron – Oze on lyhennetty versio viimeksi vuonna 2018 ajetusta pätkästä, joka silloin alkoi Vitrollesin kylästä.

Esparron – Oze 2024 (punainen) ja Vitrolles – Oze 2018 (ruskea). Kuva: rally-maps.com

Tällä pätkällä on paljon rytminvaihdoksia. Aluksi on syheröisempää, sitten kulmikkaampaa, sen jälkeen puolestaan jouheampaa, lopuksi taas jouhean ja teknisen vaihtelua. Tie on suurilta osin röykkyistä. Alussa ja lopussa on suorastaan Uuden-Seelannin rallia muistuttavia kallisteltujen mutkien vuorottelua.

EK10+13 Les Nonières – Chichilianne on käytännössä uusi erikoiskoe. Sitä on nimittäin ajettu viimeksi vuonna 1997. Pätkän jälkimmäinen puolisko nähdään tällä historic-kisassa ajetulla videolla.

Monien Monte-pätkien tapaan täälläkin noustaan vuorelle ylös ja tullaan sitten alas. Tämän erikoiskokeen erikoisuutena vuoren huipulla on pitkähkö suora tunneli. Alussa on vain muutamia tiukkoja mutkia, mutta tunnelin jälkeen tiestä tulee hieman teknisempää, kun taas viimeiset kilometrit ovat jälleen vauhdikasta.

EK11+14 Pellafol – Agnières-en-Dévoluy on myös tuttua tiestöä, mutta ensimmäistä kertaa tähän suuntaan ajettuna.

Pellafol – Agnières-en-Dévoluy 2024 (punainen) ja Agnières-en-Dévoluy – Corps 2018–2019 (ruskea). Kuva: rally-maps.com

Pätkällä on paljon rytminvaihdoksia leveästä kapeaan ja nopeasta hitaaseen. Matkalla on myös paljon neulansilmiä, kapeita siltoja sekä ahtaita kylien läpi ajamisia.

Lauantain ja sunnuntain välinen yö vietetään tällä kertaa Gapissa, joten kuljettajien ei tarvitse kärsiä 250 kilometrin siirtymästä Monacoon lauantai-iltana.

Lue myös nämä