Paddon, 36, on kokenut kuljettaja rallipiireissä. Hän ajoi pitkään Hyundain tehdastiimin kuljettajana MM-sarjassa ja saavutti yhden osakilpailuvoiton. Tänä vuonna hänet kruunattiin rallin EM-sarjan mestariksi historian ensimmäisenä kuskina, joka on kotoisin Euroopan ulkopuolelta.
Kotimaassaan Paddon on urakoinut jo useamman vuoden täysin sähköisen Hyundai Kona EV -ralliauton parissa tiiminsä kanssa. Paddonin mukaan koko rallimaailman pitäisi ottaa askel kohti vaihtoehtoisia energiamuotoja.
– Mielestäni sen pitää tapahtua nopeasti lajin tulevaisuuden kannalta – kahden vuoden kuluessa, Paddon linjaa uusiseelantilaisella Newsroom-sivustolla.
– Meidän on tehtävä jotain, koska lajimme vastuuna on toimia teknologian suunnannäyttäjänä autoteollisuudelle. Polttomoottoriautot kuulostavat hienoilta ja rakastamme niitä, koska ne kuuluvat moottoriurheilun DNA:han. Mutta jos jatkamme niillä, moottoriurheilulla ei ole tulevaisuutta, uusiseelantilainen maalailee synkkää uhkakuvaa.
Paddonin mukaan polttomoottorikilpureista ei pitäisi luopua kokonaan.
– Kyse ei ole niiden korvaamisesta. Kyse on siitä, että lajin huippu vastaa sitä, mitä näyttelytiloissa myydään, Paddon muotoilee.
Tällä hetkellä rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan Rally1-luokituksen hybridikilpureilla, joista löytyy polttomoottorin rinnalta sähkömoottori. Täyssähköä hyödynnetään käytännössä vain huoltoalueella, minkä lisäksi hybridiyksikkö tarjoaa lisäpotkua erikoiskokeilla.
Rally1-autoista ei olla luopumassa vielä hetkeen. Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Andrew Wheatley kertoi hiljattain, että myös seuraavan sukupolven Rally1-autoissa hyödynnetään hybriditeknologiaa kaudesta 2027 eteenpäin.
Lue lisää: Rallin MM-sarjan seuraavan sukupolven autoista tihkui lisätietoa
MM-sarjan promootioyhtiön pomot puolestaan totesivat syksyllä, että sarjaan ei tässä vaiheessa kaavailla täyssähköisiä autoja.
– En rummuta täällä sitä, että sähkö on ainoa vaihtoehto. Mutta vaihtoehtoinen energiamuoto on löydettävä – olipa se sitten vety tai sähkö tai yhdistelmä näistä molemmista, Paddon sanoo.
Paddon aloitti täysin sähköisen ralliauton työstämisen vuonna 2018. Uusiseelantilaisen mukaan autosta löytyy käytännössä kaikki tarpeelliset elementit – paitsi ääni.
– Kona EV on nopea ja näyttävä ja se menee sivuluisussa. Ääni on ainoa puuttuva elementti. Tarvitsemme senkin, koska toimimme viihdealalla. Sekin tulee vielä, kun jatkamme työtä sen parissa.
– Tämä on paras auto, jolla olen ajanut. Se on parempi kuin WRC-auto. Painopiste on alhaalla, joten auton käsittely on upeaa, Paddon hehkuttaa.
Paddonin mukaan seuraava tavoite on, että auton akkujärjestelmästä irtoaa kilometrejä entistä pidemmälle ajomatkalle.
– Haluamme saada 12 kuukaudessa auton siihen pisteeseen, että sillä voi ajaa kokopitkän rallin, Paddon linjaa.