MM-rallissa heti kova koetus – tätä on tarjolla

Sardinian MM-ralli polkaistaan käyntiin perjantaina iltapäivästä. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi avauspäivän erikoiskokeet.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sardinian MM-rallissa kisaillaan päivää lyhyempi ralliviikko, vaikka itse kilpailu on vain puoli päivää lyhyempi.

Sardinian rallin erityispiirteenä ovat kapeat tiet, joiden reunoilla saattaa olla vaikkapa kivimuureja korostamassa virhemarginaalin pienuutta. Itse teillä on vaihtelevasti vauhtia, teknisyyttä ja röykkyisyyttä painottuen kuitenkin kahteen jälkimmäiseen.

Heti kilpailun alkuun ajetaan koko viikonlopun pisin erikoiskoe.

Perjantai 31.5.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
09.01 Testierikoiskoe: Ittiri (2,08 km)
14.30 Lähtö: Alghero
15.33 EK1: Osilo – Tergu 1 (25,65 km)
16.33 EK2: Sedini – Castelsardo 1 (13,26 km)
17.00 Kokoomatauko: Castelsardo
18.33 EK3: Osilo – Tergu 2 (25,65 km)
19.35 EK4: Sedini – Castelsardo 2 (13,26 km)
21.25 Huolto: Alghero
YHTEENSÄ: 77,82 km

Uuden formaatin mukaisesti torstai oli vielä nuotituspäivä, joten testierikoiskoe ajettiin vasta perjantaiaamuna. Ensimmäinen varsinainen erikoiskoe on ohjelmassa perjantaina kello 15.33 Suomen aikaa.

EK1+3 Osilo – Tergu ajettiin useimmin eri suuntaan ennen vuotta 2022, jolloin se käännettiin nykyiseen suuntaan. Nyt sitä on myös pidennetty lopusta uudella osuudella. Lopputuloksena onkin rallin pisin erikoiskoe 25 kilometrin mitassa.

Osilo – Tergu 2024 (punainen) ja 2022 (turkoosi)

Pätkä alkaa asvaltilta ja välissä on myös asvaltin ylitys. Soratiet eivät ole aivan saaren kapeimmasta päästä, lukuun ottamatta alkupään siltoja. Rytmi vaihtelee jatkuvasti suoraviivaisen nopean ja syheröisen teknisen välillä.

Uudelle loppuosuudelle käännytään 14,3 kilometrin kohdalla. Matkan varrella on pieniä sorateitä, mutta myös vähän asvalttia. Koska osuutta ei ole ajettu koskaan aiemmin, se on tasapuolisen vaikea kaikille.

EK2+4 Sedini – Castelsardo ajetaan samassa muodossa kuin 2022, eivätkä aiempien vuosien reititkään ole olleet kovin erilaisia.

Pätkä alkaa tuulivoimapuiston jouheilta teiltä, mutta jatkaa pian todella pienille metsäautoteille. Sitten ison asvalttitien kautta päästään tyypillisemmälle sardinialaiselle rallitielle – kapealle ja tekniselle mutta vauhdikkaalle.

Moottoritie alitetaan tunnelista, minkä jälkeen on taas lyhyt asvalttiosuus. Tämän jälkeen pätkä kiipeää soralla ylämäkeen neulansilmien kautta. Lopussa on vielä röykkyinen hyppysuora.

Lue myös: MM-rallissa naurettava startti – ”Se kaveri pitäisi potkia pihalle”

Lue myös nämä