MM-rallissa heti jättimäinen haaste – asiantuntija selvittää faktat

Kroatian MM-ralli käynnistyy perjantaina, jolloin ohjelmassa on kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta. Rallit.fin asiantuntija analysoi päivän ohjelman.
Thierry Neuville
2024 FIA World Rally Championship Round 04, Croatia Rally 18 - 21 March 2024 Thierry Neuville Thierry Neuville. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Perjantai on koko rallin pisin kilpailupäivä kilometreissä mitattuna. Päivän haastetta lisää se, että erikoiskokeiden välillä ei ole kunnon huoltoa.

Erikoista Kroatian MM-rallin avauspäivänä on se, että erikoiskokeet ajetaan eri järjestyksessä aamupäivän ja iltapäivän lenkeillä.

Näillä pätkillä on aiemmin sattunut ja tapahtunut.

Perjantai 19.4.

Perjantaina ajetaan Adrianmeren rannalle ja takaisin. Päivän aikana kertyy 120 kilometriä erikoiskokeita. Pätkät on järjestetty luovasti siten, että aamulenkin jälkeen on renkaidenvaihto, ja iltapäivällä ajetaan aamun pätkät käänteisessä järjestyksessä (mutta samoihin ajosuuntiin). Tämän ansiosta siirtymäkilometrejä tulee vähemmän.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
09.28 EK1: Krašić – Sošice 1 (23,63 km)
10.41 EK2: Jaškovo - Mali Modruš Potok 1 (9,48 km)
11.39 EK3: Ravna Gora - Skrad 1 (10,13 km)
12.47 EK4: Platak 1 (16,63 km)
13.32 Kokoomatauko: Rijeka
15.02 Renkaanvaihto: Čavle - Cernik
15.45 EK5: Platak 2 (16,63 km)
16.58 EK6: Ravna Gora - Skrad 2 (10,13 km)
18.16 EK7: Jaškovo - Mali Modruš Potok (9,48 km)
19.09 EK8: Krašić – Sošice (23,63 km)
YHTEENSÄ: 119,74 km

EK1+8 Krašić – Sošice on yhdistelmä aiempia pätkiä Krašić – Vrskovac ja Kostanjevac – Petrus Vrh, joista jälkimmäisestä käytetään vain loppuosaa ja eri suuntaan kuin aiemmin. Näiden välissä on myös vähän ennen ajamatonta pätkää. Tämä on nyt rallin pisin erikoiskoe 23,6-kilometrisenä. Suurin osa pätkästä on kovavauhtista kuluneella asvaltilla, mutta mukana on yllättäviä rytmin- ja pinnanvaihdoksia.

Krašić – Sošice 2024 (punainen), Krašić – Vrškovac 2021-2023 (vihreä) ja Kostanjevac – Petruš Vrh 2021-2023 (turkoosi).

Pätkän alku on leveää tietä – aluksi hyväpintaista, sitten kuluneempaa. Suurilta osin meno on kovavauhtista, mutta mukana on myös tiukkoja mutkia ja yksi shikaani. Yohan Rossel kaatoi tällä osuudella vuonna 2021.

Kymmenen kilometriä lähdöstä käännytään oikealle vasemman sijasta ja saavutaan puolen kilometrin päästä Kostanjevac – Petrus Vrh:n maali-AT:lle, josta siis jatketaan sen reittiä eri suuntaan. Tien kapeus ja luonne vaihtelee seuraavien seitsemän kilometrin aikana useaan kertaan yllättäen, ja mukana on myös hyppyjä.

17,8 kilometrissä käännytään lyhyelle kapealle osuudelle, jossa on nyppyjä. Seuraava tie on leveämpi, mutta todella kulunut ja silläkin on nyppyjä ja hyppyjä. Juuri ennen maalia käännytään vielä leveämmälle ja hyväpintaiselle tielle hetkeksi.

EK2+7 Jaškovo – Mali Modruš Potok jäi välistä viime vuonna, mutta ajettiin kahdessa ensimmäisessä Kroatian MM-rallissa. Se on kokonaan medium-leveää ja kulunutta asvalttia, jouhean nopeaa nyppyjen ja hyppyjen yli. Rytmi ei vaihdu eikä tiukkoja mutkia ole lukuun ottamatta pätkän alussa olevaa risteystä.

Vuonna 2021 Elfyn Evans osui penkkaan, mutta selvisi säikähdyksellä. Silloinen tuleva JWRC-mestari Sami Pajari puolestaan kaatoi autonsa, mutta pystyi jatkamaan.

EK3+6 Ravna Gora – Skrad oli uusi pätkä viime vuodelle, jolloin Thierry Neuville ajoi ulos johtoasemasta. Kyseessä on kiperä pätkä kuluneella asvaltilla ja yllättävillä teknisillä paikoilla.

Alku on leveää, tasaista ja jouheaa vain parilla tiukemmalla mutkalla. Tie kapenee ja muuttuu tekniseksi parin kilometrin jälkeen. Vauhti nousee taas pari kilometriä myöhemmin pitkissä mutkissa, joista yhdessä Neuville ajoi ulos.

Pätkän loppupuolisko on todella röykkyisen kulunutta asvalttia. Matkalla on ensin kaksi takaviistoa ja yksi etuviisto risteys, joka johtaa hieman leveämmälle tielle, joka tekee pätkästä hieman kulmikkaampaa ja teknisempää.

EK4+5 Platak on ajettu kahtena viime vuonna. Vuonna 2022 Kalle Rovanperä kärsi täällä rengasrikon sateisissa oloissa. Tänä vuonna pätkä alkaa jo hieman aiemmin ja mäen laella ollut yleisöpyöritysalue on jätetty pois.

Platak 2024 (punainen) ja 2022-2023 (turkoosi)

Pätkä koostuu kahdesta tiestä: ensin mäen päälle kapealla ja hieman kuluneella tiellä, sitten alas todella leveää ja tasaista tietä. Alkuosa on medium-nopeaa, koko ajan kääntyilevää, yhdellä nopealla osiolla. Toinen puolisko on jouheaa parilla tiukalla mutkalla.

Lue myös nämä