Heikkilä on kilpailussa komeasti toisena, kun takana on neljä ajettua erikoiskoetta. Lauantaiaamupäivän viimeinen erikoiskoe jätettiin kokonaan ajamatta turvallisuussyiden vuoksi.
Aamupäivän erikoiskokeet olivat paikoin erittäin haastavassa kunnossa sadekelin vuoksi. Varsinkin lenkin viimeiseksi jäänyt pikataival oli äärimmäisen liukas, kun soratie muuttui mutaiseksi.
Heikkilä teki tasaista jälkeä aamupäivän pätkillä ja oli jokaisella vedollaan neljän parhaan joukossa erikoiskoeajoissa. Viime vuonna Suomen mestaruuden voittanut nurmijärveläinen oli jopa kilpailun kärjessä kolmannen erikoiskokeen jälkeen.
Kokenut Citroen-kuljettaja Mads Östberg puristi Heikkilän edelle neljännellä erikoiskokeella, jolla norjalainen kirjautti pohja-ajan. Östbergin kärkinoteerauksesta 3,8 sekuntia jäänyt Heikkilä putosi kokonaistilanteessa toiseksi, mutta eroa kärkisijaan on vain 1,1 sekuntia.
– Pito oli yllättävänkin hyvä joissain paikoissa, mutta matkalla oli myös muutama yllätys, Skoda-kuljettaja Heikkilä kertoi Cabeceiras de Baston erikoiskokeen maalissa.
Heikkilän kannalta yksi merkittävistä asioista oli se, että hän onnistui jo perjantain aika-ajoerikoiskokeella, minkä myötä hän pääsi valitsemaan itselleen hyvän lähtöpaikan letkan kärkipäästä. Östberg ajaa lauantain pätkillä ensimmäisenä ennen puolalaista Mikolaj Marczykiä ja Heikkilää.
– Ei ole normaalia ajaa ralliautolla tällaisissa olosuhteissa, mutta ei auta kuin mennä ja kuunnella kartanlukijaa, Östberg kuvaili nelospätkän jälkeen.
Helmikuussa Ruotsin MM-rallissa toiseksi ajanut Hyundai-kuljettaja Craig Breen on Heikkilän takana kolmannella sijalla Fafe-rallissa. Breenin matka kärkeen on 7,5 sekuntia.
– Olosuhteet olivat toki erittäin vaikeat, mutta kaikki meni hyvin, Breen jutteli ennen kuin lähti Hyundaillaan kohti huoltotaukoa.
Huomattavaa on se, että Fafe-rallin kärkikolmikossa on kolme eri autonvalmistajaa – Citroen, Skoda ja Hyundai – sekä kolme eri rengasvalmistajaa – MRF, Michelin ja Pirelli.
Virolainen Georg Linnamäe ajaa kilpailussa neljäntenä ennen Uuden-Seelannin rallitähteä Hayden Paddonia. Mikolaj Marczyk pitää hallussaan kuudetta sijaa, ja latvialainen Martins Sesks on seitsemännellä tilalla. Kärkiseitsikko mahtuu alle puolen minuutin sisään.
Lauantaina Portugalin EM-rallissa ajetaan vielä neljä erikoiskoetta huoltotauon jälkeen. Kilpailu päättyy sunnuntaina.
Katso alapuolelta kooste Portugalin EM-rallin aika-ajoerikoiskokeen tapahtumista. Kilpailun tilanne on videon alla.
Portugalin EM-rallin tilanne EK5/17 jälkeen:
1. Mads Östberg Citroen 27.26,2 2. Mikko Heikkilä Skoda +1,1 3. Craig Breen Hyundai +7,5 4. Georg Linnamäe Hyundai +10,8 5. Hayden Paddon Hyundai +17,0 6. Miko Marczyk Skoda +23,9 7. Martins Sesks Skoda +26,6 8. M. Franceschi Skoda +42,5 9. Miklos Csomos Skoda +43,8 10. Armindo Araujo Skoda +46,5 11. Erik Cais Skoda +50,2 12. Tom Kristensson Citroen +1.00,5