Mikä on Sebastien Ogierin huippuiskun takana? Jari-Matti Latvala: ”Joskus me huippukuskit unohdamme sen”

Sebastien Ogier on jälleen kuumin nimi rallin MM-sarjassa, vaikka mies lopetti täysipäiväisen uransa mestaruuskautensa 2021 jälkeen.
Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier
Jari-Matti Latvala onnitteli Sebastien Ogieria Meksikossa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ogier on voittanut edellisestä neljästä MM-rallistaan kolme. Viime lokakuussa Kataloniassa Ogier juhli ensimmäistä ykköstilaansa ”osa-aikaeläkeläisenä” ja tänä vuonna voitot ovat helähtäneet tilille jo Monte Carlosta sekä Meksikosta.

Forest-Saint-Julienin kylästä Ranskan Alpeilta kotoisin oleva Ogier kokee, että hänen nykyinen elämäntilanteensa tekee hänestä entistä paremman kuljettajan. Ogier lopetti täysipäiväisen ralliuransa juuri sen takia, että voisi keskittyä enemmän myös perheeseensä. Tietynlainen rentous heijastelee myös ajosuorituksiin, kun mestaruuspainetta ei enää ole.

– Olen edelleen sama kilpailija kuin ennenkin. Haluan aina antaa parhaan mahdollisen suorituksen joka tilanteessa. Viime vuosien aikana olen kuitenkin ollut koko ajan rennompi, Ogier toteaa Dirtfish-sivustolla.

– Minulla on edelleen sama intohimo ajamista ja voittamista varten, mutta olen nähnyt jo pitkään elämän eri perspektiivistä. Ehkä siksi olen myös rennompi. Aina kun kyseessä on MM-taistelu, tuo se enemmän paineita, mutta toisaalta lähestymistapani kisoihin on aina sama. Olen aina tehnyt asiat samalla tavalla optimoidakseni parhaan mahdollisen tuloksen, Toyota-kuski jatkaa.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ajoi Ogierin tiimikaverina Volkswagenilla. Myös Latvala tietää hyvin, kuinka rennompi fiilis voi parantaa omaa suorituskykyä.

– Joskus kun olo on rennompi, se itse asiassa nostaa suorituskykyäsi. Ainakin Sebin osalta toimii hyvin, että hän ajaa puolikkaan kauden ja tulee rennoimmin mielin kisoihin, mutta edelleen sataprosenttisella taistelutahdolla, Latvala summaa.

Myös tietynlainen nautinto palaa ajamiseen, kun kuljettaja saa valita mieleiset kisat, eikä hommia tarvitse niin sanotusti tehdä hampaat irvessä.

– Joskus me huippukuskit unohdamme sen. Monesti nautinto unohtuu ja alamme kokemaan kaiken vain työnä. Toki työtähän tämä on, mutta jos ajamisen kokee vain työnä, olen varma, että suoritustaso tippuu, Latvala miettii.

Ogier johtaa kolmen MM-rallin jälkeen sarjaa kolmen pisteen erolla ennen Hyundain Thierry Neuvillea. Toyotan Kalle Rovanperä sekä Fordin Ott Tänak ja Toyota-kuski Elfyn Evans ovat niin ikään mestaruustaistelussa hyvin mukana. Ogier on kuitenkin edelleen sitä mieltä, että puheet hänen kautensa laajentamisesta voidaan unohtaa, eikä mies tavoittele uran yhdeksättä titteliä.

Ranskalaisikoni on mukana ensi kuun Kroatian MM-rallissa, mutta on kertonut jättävänsä väliin Portugalin kisan toukokuussa. Myös helmikuun Ruotsin lumirallin Ogier jätti ajamatta.

Katso alapuolelta Meksikon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä