Quantcast

Lauri Joonan Fiesta kellahti kyljelleen Tunturirallin testeissä – ”Tiedossa oli pientä naputtelua”

Lauri Joona
Lauri Joona. Kuva: AKK/Toni Ollikainen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sastamalasta kotoisin oleva rallikuljettaja Lauri Joona, 22, starttaa alkavaan SM-kauteen mitalinkiilto silmissä. Kauden avausosakilpailussa Rovaniemellä tavoitteena on sijoitus kolmen parhaan joukossa SM3-luokassa.

Rallin SM-sarja käynnistyy tällä viikolla perinteisellä Arctic Lapland -rallilla, eli tuttavallisemmin Tunturirallilla. Lauri Joonalle nyt alkava kausi on toinen SM-sarjassa. Hän kilpailee SM3-luokassa GGTurbo Ford Junior Rally Teamin ilmoittamana Ford Fiesta R2 -autolla. Nuotteja kolmannen polven rallikuljettajalle lukee viime kauden tapaan Markus Määttänen.

– Eka kausi SM-sarjassa oli kaiken kaikkiaan varsin opettavainen ja saatiin kyllä paljon arvokasta kokemusta. Kauden edetessä nostettiin sijoituksia, saavutettiin paikka AKK:n Tulevaisuuden Tähti -kisan finaaliin ja päästiinpä kotikisassa jo podiumille. Harmi, että kauden viimeinen kisa päättyi keskeytykseen, Joona kertaa debyyttikauttaan.

Ennen SM-kauden avausosakilpailua kuljettajakaksikko on ajanut tammikuussa testejä pariin otteeseen.

– Ekalla testikerralla auto tuntui hyvältä, ja pitoa löytyi uusista pyöristä jopa niin paljon, että Fiesta kellahti kyljelleen. Tiedossa oli siis pientä naputtelua, minkä jälkeen päästiin takaisin testien pariin. Toisella kerralla päästiin ajamaan parilla eri tiellä, ja mittariin kertyi reilut 140 testikilometriä. Auto toimii hyvin, Joona kertoo.

Nuoresta iästään huolimatta Lauri Joona starttaa jo neljännen kerran Tunturiralliin. Aiemmilta vuosilta saavutuksina on niin Suomi Cupin luokkavoitto kuin keskeytyskin. Viime vuonna Joona ja Määttänen sijoittuivat SM3-luokan kuudenneksi.

Tänä vuonna Arctic Lapland -rallissa kilpailee SM3-luokan paremmuudesta 11 autokuntaa. Vaikka viime kauden mitalisteja ei kisassa nähdä, pitää Joona luokan tasoa kovana. Realistisena tavoitteena on sijoittua lopputuloksissa kolmen sakkiin.

– SM3-luokan taso on jo vuosia ollut tosi kova. Tänä vuonna mukana on paljon uusia nuoria kuskeja, joiden vauhti on vielä arvoitus. Näitä kavereita ei todellakaan pidä aliarvioida.

– Tunturi on hieno ralli. Siellä ajaminen on ihan erilaista kuin muualla, vaikka tänä vuonna reitillä ei ole kuulemma niin paljoa lunta kuin aikaisemmin. Reitti on pitkä, mutta tykkään, kun saa ajaa. Pätkät ovat haastavia, kun pitää ajaa kovaa mutta tarkasti, että pääsee kisan maaliin.

Lue myös nämä

  • Uusimmat