Jari-Matti Latvalalta suoraa puhetta ”sosiaalidemokraattisesta” järjestelmästä

Rallin MM-sarja on tällä hetkellä rikki.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

MM-sarjaan tuli täksi kaudeksi uusi pisteenlaskusysteemi, mikä vaikutti jo lähtökohtaisesti olevan ”petojen sukua” eli susi jo syntyessään.

MM-sarjassa jaetaan tällä kaudella pisteitä kolmeen otteeseen kilpailun aikana. Ensimmäiset ehdolliset pisteet ovat jaossa jo lauantai-illan päätteeksi. Nämä pisteet saadakseen autokunnan tulee kuitenkin selvitä maaliin asti sunnuntaina. Tämän jälkeen jaetaan pisteet vielä sunnuntain nopeimmille ja sitten vielä erikseen vanhaan malliin pisteet Power Stagelta viidelle nopeimmalle.

Sekavalta kuulostava systeemi on aiheuttanut jo hämmentäviä tilanteita moneen kertaan tällä kaudella. Jo kauden toisessa kisassa Ruotsissa kävi niin, ettei rallin voittanut Esapekka Lappi saanutkaan rallista suurinta pistepottia.

Viikonloppuna ajetussa Kroatian MM-rallissa kilpailun voittanut Sebastien Ogier sai kyllä suurimman pistepotin, mutta vain niukasti. Ogier sai 21 MM-pistettä, mutta myös loput kärkikuljettajat palkittiin lähes samanlaisella pistepotilla. Yleiskilpailussa neljänneksi yltänyt Hyundain Ott Tänak sai vain yhden pisteen vähemmän kuin Ogier, ja toiseksi ja kolmanneksi yltäneet Elfyn Evans ja Thierry Neuville ottivat viikonlopusta mukaan 19 MM-pistettä kumpainenkin.

Rallin MM-sarjan uutta pisteenlaskusysteemiä voisi kutsua ”sosiaalidemokraattiseksi”. Kaikki saavat pienet muruset, mutta kukaan ei pääse pisteillä rikastumaan.

– Se on itse asiassa aika hyvin sanottu, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala naurahti Rallit.fille.

– Se on tässä se isoin juttu, että voitolla ei ole enää merkitystä. Pisteitä ajatellen ei ole suurta merkitystä sillä, että voitatko vai et. Riittää kun ajat vain tasaisesti lauantaina ja sunnuntaina. Todella vaikeaa on tehdä eroja, Latvala jatkoi.

Latvala muistutti, että uusi systeemi on tehnyt myös toisen ison muutoksen.

– Kun keskeytät koko rallin niin, että sinulta putoaa kaksi autoa pois, niin se on täysi katastrofi. Koska on niin vaikea tehdä eroja, Latvala huomioi.

Latvala sanoi suoraan, että pisteenlaskusysteemiä pitäisi muuttaa.

– Kyllä jotain pitäisi tehdä. Voittamisella pitää olla arvoa. Sen pitää olla niin, että jos voitat rallin, niin sillä teet eroa pisteissä muihin. Tällä hetkellä se ei ole niin, eikä palkintosijoilla ole sellaista merkitystä, mikä niillä pitäisi olla. Neljäs sija on nyt tosi hyvä sija ja sillä tulee tosi paljon pisteitä. Sillä pitää olla enemmän merkitystä, kun olet palkintokorokkeella, Latvala vaati.

Lue myös nämä

  • Uusimmat