Jonne Halttunen, Kalle Rovanperä ja Harri Rovanperä. Kuva: Skoda Motorsport

Kartanlukija Halttunen paljasti syyn, miksi Kalle Rovanperä oli täysin ylivoimainen

Tykkää uutisesta

Lokakuun alussa 18 vuotta täyttänyt Kalle Rovanperä on kehittynyt huimasti ensimmäisen vuotensa aikana rallin MM-sarjassa. Viikonloppuna ajetussa Walesin MM-rallissa suomalaiskuski oli täysin vailla vastusta WRC2-luokassa.

Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen tietää, mistä hurja iskukyky on lähtöisin.

– Kallen nuotista ajaminen on parantunut tosi paljon. Tällaiset vaikeat olosuhteet vaativat tarkkaa nuottia ja teiden tuntemista. Toki Kalle on kehittynyt myös kuljettajana. Enempi kyse on kuitenkin siitä, että hän ajaa paremmin nuotista eikä vain muistista, Halttunen korosti Rallit.fille.

Rovanperä kyykytti Walesissa huomattavasti kokeneempaa tallikaveriaan Pontus Tidemandia, joka jäi suomalaisnuorukaisen jalkoihin heti kättelyssä.

– Tiedettiin, että muille pärjätään, mutta Pontuksen vauhti oli arvoitus. Saatiin heti perjantaina iso ero tehtyä. Lähdettiin ajamaan kovaa, mutta vältettiin riskejä. Heti nähtiin, että kyyti riittää, Halttunen summasi kisan.

– Varmaan sellaisella 90-prosenttisella vauhdilla ajettiin perjantain jälkeen. Yhtään osumaa ei edes tullut autoon. Kierreltiin kiviä ja otettiin varman päälle.

Kauden ensimmäinen voitto WRC2-luokassa maistui suomalaisparille. Silti se oli vasta alkusoittoa sille, mihin Rovanperä ja Halttunen voivat tulevaisuudessa yltää.

– On tämä toki hieno juttu, mutta meillä on Kallen kanssa tavoitteet aika korkealla. Puhuttiin heti kisan jälkeen, että toivottavasti tämä on vain yksi monista voitoista, Halttunen totesi.

– Pitää vain jatkaa tosi nöyrästi töitä, että päästäisiin korkeammalle tässä lajissa. Jos halutaan joskus pärjätä isoille pojille, tason on oltava aika paljon kovempi. Vaikka WRC2:ssa nyt pärjätään, se tuskin vielä riittää WRC:n puolella. Pitää olla hyvin nöyrä ja rehellinen itselle.

Keskustele uutisesta:
Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Lue myös:

Lähde: Jari-Matti Latvala ajoi päin kaidetta testeissä Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvalan testipäivä päättyi ennen aikojaan torstaina, kertoo Autosport-lehti nett...
Loebin sopimus tuotti valtavan takaiskun Uuden-Seelannin WRC-tähdelle – ”Tätä ei ole hel... Hayden Paddon on vahvistanut, ettei hän aja rallin MM-sarjassa kaudella 2019. Paddonin sopimusneuvottelut Hyun...
Dani Sordo mielissään Hyundai-sopimuksesta – ”Voimme olla todella vahvoja” Espanjalaiskonkari Dani Sordon Hyundai-sopimus julkistettiin torstaina, mutta se jäi pahasti toisen sopimusuut...
Ajaako Loeb Hyundailla myös rallicrossia? – ”Ehkä jotain mielenkiintoisia haasteita tule... Rallin MM-sarjan hullu vuosi sai jatkoa torstaina, kun ralli-ikoni Sebastien Loebin sopimus Hyundain tiimin ka...
Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen aloittivat testirupeaman Monte Carloa varten (video) Toyotan WRC-tiimi on aloittanut toden teolla valmistautumisen uuteen rallikauteen. Torstaina testivuorossa oli...
Veikö Loeb WRC-tallipaikan Paddonilta? ”Käymme yhä keskusteluja” Uusiseelantilainen rallitähti Hayden Paddon on yhä vailla sopimusta kaudelle 2019. Paddon jakoi viime kaude...
”Olemme ikionnellisia” – Hyundai-pomo hehkuttaa Sebastien Loebin sopimusta Sebastien Loeb ei malttanut pysyä poissa rallin MM-sarjasta. Lajin yhdeksänkertainen maailmanmestari teki kaks...
Vahvistus: Sebastien Loebille peräti kahden vuoden WRC-diili Nyt se on varmaa: Sebastien Loeb nähdään rallin MM-sarjassa kaudella 2019. Hyundain WRC-talli vahvisti tors...
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Tykkäykset