Jonne Halttunen, Kalle Rovanperä ja Harri Rovanperä. Kuva: Skoda Motorsport

Kartanlukija Halttunen paljasti syyn, miksi Kalle Rovanperä oli täysin ylivoimainen

Tykkää uutisesta

Lokakuun alussa 18 vuotta täyttänyt Kalle Rovanperä on kehittynyt huimasti ensimmäisen vuotensa aikana rallin MM-sarjassa. Viikonloppuna ajetussa Walesin MM-rallissa suomalaiskuski oli täysin vailla vastusta WRC2-luokassa.

Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen tietää, mistä hurja iskukyky on lähtöisin.

– Kallen nuotista ajaminen on parantunut tosi paljon. Tällaiset vaikeat olosuhteet vaativat tarkkaa nuottia ja teiden tuntemista. Toki Kalle on kehittynyt myös kuljettajana. Enempi kyse on kuitenkin siitä, että hän ajaa paremmin nuotista eikä vain muistista, Halttunen korosti Rallit.fille.

Rovanperä kyykytti Walesissa huomattavasti kokeneempaa tallikaveriaan Pontus Tidemandia, joka jäi suomalaisnuorukaisen jalkoihin heti kättelyssä.

– Tiedettiin, että muille pärjätään, mutta Pontuksen vauhti oli arvoitus. Saatiin heti perjantaina iso ero tehtyä. Lähdettiin ajamaan kovaa, mutta vältettiin riskejä. Heti nähtiin, että kyyti riittää, Halttunen summasi kisan.

– Varmaan sellaisella 90-prosenttisella vauhdilla ajettiin perjantain jälkeen. Yhtään osumaa ei edes tullut autoon. Kierreltiin kiviä ja otettiin varman päälle.

Kauden ensimmäinen voitto WRC2-luokassa maistui suomalaisparille. Silti se oli vasta alkusoittoa sille, mihin Rovanperä ja Halttunen voivat tulevaisuudessa yltää.

– On tämä toki hieno juttu, mutta meillä on Kallen kanssa tavoitteet aika korkealla. Puhuttiin heti kisan jälkeen, että toivottavasti tämä on vain yksi monista voitoista, Halttunen totesi.

– Pitää vain jatkaa tosi nöyrästi töitä, että päästäisiin korkeammalle tässä lajissa. Jos halutaan joskus pärjätä isoille pojille, tason on oltava aika paljon kovempi. Vaikka WRC2:ssa nyt pärjätään, se tuskin vielä riittää WRC:n puolella. Pitää olla hyvin nöyrä ja rehellinen itselle.

Keskustele uutisesta:
Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Lue myös:

Tallipomo Mäkinen pitää ovea auki Kalle Rovanperälle? – ”Meillä on myös pitkän tähtäimen... Toyotan rallitalli luottaa ensi kaudella MM-sarjassa kokemukseen. Tommi Mäkisen johtamassa tiimissä ajavat Kri...
Peugeot vetäytyy MM-rallicrossista, Loeb jää ilman ohjelmaa – tuleeko mestari MM-ralleihin? Peugeot vetäytyy rallicrossin MM-sarjasta kuluvan kauden jälkeen. Ranskalaisvalmistaja tiedotti asiasta torsta...
Marcus Grönholmin testaama Protonin rallitykki debytoi Monte Carlon MM-rallissa Rallin MM-sarjaan on tulossa jälleen uusi automerkki heti kauden 2019 avauskilpailussa Monte Carlon rallissa. ...
Toyotalle värvätyssä Meekessä omat riskinsä – Tallipomo Mäkinen: Keskustelimme niistäkin asioi... Toyotan rallitalli vahvisti keskiviikkona ensi kauden kuljettajansa. Odotetusti "suomalaistiimiin" tuli pohjoi...
Toyotan isolta pomolta ylistäviä sanoja tallin jättävälle Esapekka Lapille Keskiviikkona varmistui Esapekka Lapin siirtyminen Toyotan rallitallista ranskalaiskilpailija Citroenin leipii...
Esapekka Lapilla väännettävää Toyotan kanssa: ”Työn alla, milloin päästään kokeilemaan Citroen... Esapekka Lappi joutuu odottamaan vielä tovin ennen kuin pääsee testaamaan tulevaa työvälinettään, Citroen C3 W...
Rysäyttikö Meeke Toyotalla heti ulos? Tallipomo Mäkinen: ”Onko siinä käytetty kuvankäsittelyä?... Kris Meeken ensimmäiset testit Toyotalla eivät ole sujuneet parhaalla mahdollisella tavalla, mikäli sosiaalise...
Kris Meeke testasi jo Toyotan WRC-autoa Jyväskylässä – ”Löysin heti yhteyden” Toyotan rallitiimin kanssa sopimuksen tehnyt Kris Meeke sai ensimaistiaisen Toyota Yaris WRC -autosta jo tällä...
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Tykkäykset