Kalle Rovanperä ”vahingollisen” trendin aallonharjalla

Rallin MM-sarjassa on yleistynyt uusi trendi: puolipäiväisyys.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Esimerkiksi kaudella 2021 Toyotalla oli peräti neljä kaikki osakilpailut ajavaa kuljettajaa, Hyundailla kaksi ja M-Sport Fordilla yksi. Hyundain kolmosautossa vuorottelivat Dani Sordo ja Craig Breen, ja M-Sportilla Teemu Suninen ja Adrien Fourmaux jakoivat vastuuta Ford Fiestassa.

Kaudella 2022 Toyota otti ensimmäistä kertaa käyttöönsä jaetun auton taktiikan. Tuolloin Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi ajoivat vuorollaan tiimin kolmannella GR Yaris Rally1 -autolla.

Kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä vaihtaa puolestaan osa-aikaiseen sopimukseen ensi vuodeksi. Rovanperän monivuotinen kontrahti julkaistiin alkuviikosta.

Tässä vaiheessa Toyotalla on ensi vuodesta sopimus neljän kuljettajan ja Hyundailla kolmen kuskin kanssa. Näistä kuljettajista peräti kolmella, eli Rovanperällä, Ogierilla ja Lapilla, on edessä vain puolikas kausi. Hyundai valitsee miehistöönsä vielä yksi tai kaksi kuljettajaa, jotka ajavat tiimin kolmosautolla niissä kisoissa, joissa Lappi ei ole mukana.

Erikoista tilanteessa on se, että Rovanperä, Ogier ja Lappi ovat kaikki omasta aloitteestaan halunneet vain puolikkaan ohjelman vuodelle 2024. Aiemmin kuljettajan osa-aikainen pesti on ollut pääsääntöisesti tiimin tekemä päätös – kun huomioon otetaan ne pestit, joista talli maksaa palkkaa kuljettajalle.

Lappi perusteli ensi kauden valintaansa sillä, että hän haluaa antaa enemmän aikaa perheelleen.

– Minulla on ollut rankkoja hetkiä lähtiessäni pois kotoa tänä vuonna. Olen erittäin tyytyväinen, että vaihdan puolikkaaseen kauteen ensi vuonna, Lappi kertoi Belgian yleisradioyhtiö RTBF:lle.

Lapin mukaan täysi kausi on rankka koettelemus rallin MM-sarjan nykyisellä formaatilla.

– Se on stressaava ympäristö. Paineita on todella paljon. Viikot ovat pitkiä, eikä unta saa riittävästi. Rallikuljettajan elämä ei ole niin hohdokasta kuin saatetaan ajatella. Jotkut kuljettajat ovat vain väsyneitä ja haluavat enemmän vapaa-aikaa ja vapautta, pieksämäkeläinen sanoi.

Hyundain espanjalaiskonkari Dani Sordo on ajanut jo useamman vuoden osittaisia kilpailukausia. Sordo toivoo saavansa myös ensi vuodeksi osa-aikaisen pestin Hyundailta.

– Olen ajanut rallia jo vuosia. Kokonaiseen kauteen mahtuu paljon kisoja, ja ralli ei tarkoita vain viikonloppua. Se käynnistyy maanantaina nuotituksella. Se on kokonainen viikko kovaa työtä. Tykkään ajaa, mutta puolikas kausikin on mukava, kun on enemmän aikaa tehdä muita juttuja, Sordo perusteli päätöstään.

Hyundai-kuski Thierry Neuville edustaa toista ääripäätä. Belgialainen on ollut vuodesta 2012 lähtien mukana jokaisessa ajetussa MM-rallissa.

– Olen aina pitänyt siitä, että olen voinut ajaa koko kauden. Saatan ajatella eri tavalla muutaman vuoden päästä, mutta tällä hetkellä minulla on vahva halu. Ehkä jonain päivänä, kun tulen vanhemmaksi, haluan lähteä harvemmin pois kotoa ja haluan nauttia enemmän ajasta perheeni kanssa, Neuville sanoi.

Neuville kokee, että puolikkaan kauden kuljettajat ovat jopa vahingollisia rallin MM-sarjalle, jolla on jo entuudestaan omat ongelmakohtansa.

– Olisi parempi, jos kaikki ajaisivat täyden kauden. Meiltä puuttuu kipeästi valmistajia. Samalla nykyiset valmistajat raaputtavat päitään ja miettivät, ketkä he ottavat kuljettajikseen. Tämä ei ole helppoa. Täyden kauden aikana vain muutamat kuljettajat pystyvät olemaan kilpailukykyisiä.

Rovanperä haluaa ottaa ensi vuonna rennommin ja vetää hieman happea, jotta hän on entistä paremmassa iskussa kaudella 2025. Ogier on puolestaan ajanut puolikkaita kausia, koska hän haluaa olla enemmän kotonaan perheen parissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat