Kalle Rovanperä Suomen MM-rallin reitistä: Mielenkiintoista kun tulee jotain uutta

Kalle Rovanperä. Kuva: AKK Sports Oy
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomen MM-rallin ensi kesän reitti julkaistiin keskiviikkona. Rallin apulaiskilpailunjohtaja ja reittivastaava Kari Nuutinen sekä Skodan tehdastiimin kuljettaja Kalle Rovanperä ruotivat reitin.

Elokuun alussa ajettavassa rallissa on kaikkiaan 23 erikoiskoetta. Reitti perustuu viime vuoden kilpailuun, mutta erikoiskokeita on hieman viilattu, ja Leustu tekee paluun ohjelmaan.

– Reitti kuulostaa ihan hyvältä. Mielenkiintoista aina, kun reittiin tulee jotain uutta. Toisaalta hienoa, että on paljon vanhaakin käytössä, koska nyt meillä on niistä kokemusta, jota voimme hyödyntää, WRC2 Pro -luokassa kilpaileva Rovanperä sanoo.

Torstai 1.8.

09.00 Testierikoiskoe Vesala (4,26 km)
19.00 EK1: Harju 1 (2,31 km)
Testierikoiskoe Vesala

Kari Nuutinen: ”Testierikoskoe osoittautui viime vuonna hyväksi, joten se on tänä vuonna prikulleen samanlainen. Vesala kuvaa reittiä mainiosti, ja Jyväskylän Paviljongilla sijaitsevan huollon läheisyyden vuoksi nopeat säätö- ja huoltotoimenpiteet ovat mahdollisia. Tunnin myöhäisempi alkamisajankohdalla ollaan huomioitu myös kansainvälinen TV-yleisö.”

EK1 ja EK11: Harju

Kari Nuutinen: ”Harju on edelleen todella suosittu. Kyseessähän on täysipainoinen erikoiskoe, missä mennään niin soralla kuin asvaltilla suomalaiseen tapaan puiden välissä. Pari kilsaa ajetaan hyvin tiiviillä alueella ja mahtavat saundit kuuluvat joka puolelle. Harjulla on tarjottavaa niin kuskeille, katsojille kuin kumppaneille.”

Perjantai 2.8.

08.18 EK2: Oittila (19,34 km)
09.21 EK3: Moksi 1 (20,04 km)
10.24 EK4: Urria 1 (12,28 km)
11.16 EK5: Ässämäki 1 (12,33 km)
12.39 EK6: Äänekoski 1 (7,76 km)
13.56 Huolto Paviljonki, 40 min
15.24 EK7: Moksi 2 (20,04 km)
16.27 EK8: Urria 2 (12,28 km)
17.19 EK9: Ässämäki 2 (12,33 km)
18.42 EK10: Äänekoski 2 (7,76 km)
20.00 EK11: Harju 2 (2,31 km)

Kalle Rovanperä yleisesti perjantain reitistä: ”Perjantain lenkki oli viime vuonna paikoin aika rajussa kunnossa toisella kierroksella. Tänäkin vuonna siellä pitää olla tarkkana.”

EK2: Oittila

Kari Nuutinen: ”Viime vuonna kävi niin, että Oittila oli käytännössä loppuunmyyty. Sinne jouduttiin sulkemaan lähestymistiet ja kilpailijoiden oli vaikea päästä erikoiskokeelle. Päädyttiin siirtämään erikoiskoe tänä vuonna heti aamuun, jolloin kilpailijat voidaan tuoda erikoiskokeelle eri reittiä ja tulevien erikoiskokeiden toistoväli lyhenee, koska Oittila ajetaan kertaalleen. Erikoiskoejärjestäjien ja katsojien kannalta tämä on parempi ratkaisu.”

EK3 ja EK7: Moksi

Kari Nuutinen: ”Moksin ympäristössä olevalle alueelle saisi vaikka satakilometrisen erikoiskokeen, ja vieläpä aivan salonkikelpoisen erikoiskokeen, niin paljon hyvää tietä sillä seudulla on tarjolla. Erikoiskoe on varsin haastava; se sisältää huomattavan määrän rytminmuutoksia, nopeasta aivan hitaaseen. Moksin risteys on perinteisesti ollut yksi kruunupaikoista katsoa Suomen MM-rallia.”

EK4 ja EK8: Urria

Kari Nuutinen: ”Urriassa oli viime vuonna mukana hieman vähemmän ajettuja osuuksia. Tälle vuodelle kunnostusten jälkeen uskon erikoiskokeen olevan vieläkin parempi. Mukana ovat jälleen kaikki elementit, mistä yleisö tykkää, kuten valtaisa hyppyri. Autourheilufanit muistavat varmasti myös Mikko Hirvosen suosikkipaikan, eli ison hypyn jälkeisen vinohypyn.”

EK5 ja EK9: Ässämäki

Kari Nuutinen: ”Ässämäki on Halisen erikoiskokeesta tuttua osuutta, johon viime vuonna kytkettiin Ässämäen osuus. Hieno pätkä myös yleisölle ja saman tyyppinen kuin muutkin. Välillä mennään kovaa ja välillä hiljempaa. Pääosin pientä tietä on tarjolla.”

EK6 ja EK10: Äänekoski

Kari Nuutinen: ”Äänekoskella paikallinen tiehoitokunta on loppuosalle tehnyt kokonaan uutta ja laadukasta tietä, joka on nyt käytössä. Aivan lopussa oleva ”häntä” on käännetty eri suuntaan. Yhteistyökumppanuus kaupungin kanssa tuo oman vahvan lisämausteensa erikoiskokeeseen ja poikinee myös täksi kesäksi.

Lauantai 3.8.

08.05 EK12: Pihlajakoski 1 (14,37 km)
09.10 EK13 :Päijälä 1 (22,68 km)
10.08 EK14: Kakaristo 1 (18,80 km)
11.34 EK15: Leustu 1 (10,50 km)
13.00 Huolto Paviljonki, 40 min
15.08 EK16: Pihlajakoski 2 (14,37 km)
16.10 EK17: Päijälä 2 (22,68 km)
17.08 EK18: Kakaristo 2 (18,80 km)
18.34 EK19: Leustu 2 (10,50 km)
EK12 ja EK16: Pihlajakoski

Kari Nuutinen: ”Pihlajakoski on kokenut suurimman muutoksen viimevuotiseen nähden. Nyt se on entistäkin herkullisempi pätkä. Alku on uutta pientä tietä, jonka jälkeen mennään isommalle valtiontielle ja sitten käännytään Kärpäntielle, joka on tuttu viime vuosista. Erikoiskokeessa on noin 10 kilometriä uutta tietä, jota ei Suomen MM-rallissa ole koskaan aiemmin käytetty.”

Kalle Rovanperä: ”Oli siistiä, kun ajoimme Pihlajakoskelta huoltoon rikkinäisellä autolla (viime vuonna). En ole koskaan nähnyt niin paljon ihmisiä, kuin silloin hurraamassa meille ja kannustamassa meitä.”

EK13 ja EK17: Päijälä

Kari Nuutinen: ”Päijälässä ajetaan täsmälleen vuoden 2017 mukaista reittiä. Kaiken kaikkiaan hienoa tietä ja ehkä sellainen erikoiskoe, johon Neste Ralli hyvinkin identifioituu. Mukana on myös yksi rallin kuuluisimmista mutkista, joka tupsahtaa eteen noin puolivälin paikkeilla – monella kuskilla on varmasti vaikeuksia nimenomaan tässä kohtaa.”

EK14 ja EK18: Kakaristo

Kari Nuutinen: ”Kakariston lähtöpäätä on hieman muutettu. Lähtö tapahtuu Rapsulantieltä ja noin kolmen kilometrin kohdalta liitytään Taikinanmäen päältä viimevuotiselle Kakariston erikoiskokeelle. Alkuosuus on ajettu viimeksi vuonna 1997, joten nykykuljettajien kohdalla puhutaan täysin uudesta osuudesta. Viime vuonna osa kuljettajista taisi jopa kehua Kakaristoa paremmaksi kuin legendaarista Ouninpohjaa.”

Kalle Rovanperä: ”Kakaristo on mielestäni hieno. Siihen mahtuu pikkutietä, isoa tietä ja kaikkea. Erikoiskoe on todella tekninen ja kun siihen saa hyvän rytmin päälle, saadaan hyviä aikojakin, kuten viime vuonna.”

EK15 ja EK19: Leustu

Kari Nuutinen: ”Leustussa on paljon loistavia katselualueita, joihin yleisö pääsee helposti. Erikoiskoe on lähellä Jyväskylää ja kulkee aivan valtaväylien vieressä. Leustu on upeaa tiestöä paitsi urheilullisesti, myös katsojakokemuksen puolesta.”

Kalle Rovanperä: ”Leustu on varmasti hieno pätkä, kun se on minulle kokonaan uusi. Hienoa päästä ajamaan tälläkin erikoiskokeella.”

Sunnuntai 4.8. 

08.38 EK20: Laukaa 1 (11,75 km)
09.38 EK21: Ruuhimäki 1 (11,12 km)
11.01 EK22: Laukaa 2 (11,75 km)
13.18 EK23: Ruuhimäki 2 (11,12 km) *Power Stage
14.21 Huolto Paviljonki, 10 min
16.00 Maali Paviljonki
EK21 ja EK23: Ruuhimäki

Kari Nuutinen: ”Power Stage vaatii arvoisensa erikoiskokeen, ja tässähän se on! Ruuhimäen loppuhuipennus ei jätä ketään kylmäksi – jos pitää näyttävistä hypyistä, tulee rakastamaan maalia. Ruuhimäestä jäi viime vuonna älyttömän hieno fiilis, ja Laukaan kunta pistää tapahtumajärjestelyissä varmasti taas parastaan. Ruuhimäestä on otettu mallia myös maailmalla, sillä Meksikon MM-rallin järjestäjät halusivat omaan ralliinsa samantyyppisen hypyn.”

Kalle Rovanperä: ”Ruuhimäen lopetus on todella siisti. Eihän se kivoin ole, kun täysillä pitää ajaa hypystä yli, muttei saa hölmöilläkään. Viime vuonna pystyimme ajamaan todella kovan ajan suhteessa WRC-autoihinkin. He kuitenkin ajoivat Power Stage -pisteistä kovaa siinä vaiheessa.”

Lue myös nämä