Suomen MM-rallin järjestäjät ovat julkistaneet ensi kesänä ajettavan kilpailun reitin.
Tänä vuonna 1.-4. elokuuta ajettavan Suomen MM-rallin reitti pohjautuu viimevuotiseen reseptiin. Mukana on uusia mausteita, kuten Leustun erikoiskokeen paluu, ja kaikkiaan 23 pikataivalta Keski-Suomen sorateillä.
Suomen MM-ralli käynnistyy tuttuun tapaan Harjun erikoiskokeella Jyväskylän ydinkeskustassa torstai-iltana 1. elokuuta. Vuonna 2014 paluun tehnyt Harju on vakiinnuttanut paikkansa rallikansan sydämissä.
– Harju on edelleen todella suosittu. Kyseessähän on täysipainoinen erikoiskoe, missä mennään niin soralla kuin asvaltilla suomalaiseen tapaan puiden välissä. Harjulla on tarjottavaa niin kuskeille, katsojille kuin kumppaneille, kehuu Neste Rallin apulaiskilpailunjohtaja, reittivastaava Kari Nuutinen.
Oittila aloittaa perjantain perinnepätkät
Perjantaina erikoiskokeiden nimet ovat säilyneet samoina viime vuodesta, mutta kuljettajia ei päästetä täysin tuudittautumaan vanhaan kaavaan.
Aamun avaa Oittila, joka ajettiin vuonna 2018 iltapäivähuollon jälkeen hurjan kansansuosion vauhdittamana.
– Viime vuonna Oittila oli käytännössä loppuunmyyty. Sinne jouduttiin sulkemaan lähestymistiet ja kilpailijoiden oli vaikea päästä erikoiskokeelle. Päädyttiin siirtämään erikoiskoe tänä vuonna heti aamuun, jolloin liikenteen sujuvuus pystytään turvaamaan, Nuutinen taustoittaa.
Oittilan jälkeen perjantaina vuorossa ovat viime vuodelta tutut Moksi, Urria, Ässämäki ja Äänekoski.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Lauantai läikkyy legendaarisuutta
Kolmas ajopäivä alkaa Pihlajakosken postikorttimaisemissa. Tälle vuodelle Pihlajakoski on saanut täysin uuden alkuosuuden.
– Pihlajakoski on entistäkin herkullisempi pätkä. Siinä on heti alussa noin 10 kilometriä uutta tietä, jota ei ole Suomen MM-rallissa koskaan aiemmin käytetty, Nuutinen hehkuttaa.
Pihlajakoskelta siirrytään kohti perinteistä Päijälää, jossa elettiin viime vuonna rinnasta repiviä hetkiä, kun WRC2-luokka johtanut Kalle Rovanperä oli lähellä keskeyttää. Lopulta nuori jyväskyläläinen teki ”timomäkiset” ja ajoi konepelti pystyssä.
– Päijälässä tuli iskari konepellistä läpi ja olihan se harmi. Ei se enää toki mieltä kaiherra, muttei ole rakkaimpia muistojakaan. Oli silti siistiä, kun ajoimme Pihlajakoskelta huoltoon rikkinäisellä autolla. En ole koskaan nähnyt niin paljon ihmisiä hurraamassa ja kannustamassa meitä, Rovanperä muistelee yhtä uransa tunteikkainta hetkeä.
Päijälästä päästään uudistuneen Kakariston kimppuun.
– Kakaristo lähtee nyt Rapsulantieltä. Alku on ajettu viimeksi vuonna 1997, joten se on nykykuljettajille tuntematonta, Nuutinen paljastaa.
Rapsulantiellä on nähty ratkaisuja jopa mahdollisesti maailmanmestaruuksienkin kannalta. Vuoden 1986 kilpailun sunnuntaipäivänä Markku Alen kaatoi Lanciansa ulosajossa kyseisellä tieosuudella ja menetti johtopaikkansa sekä kallisarvoisia MM-pisteitä.
Kakariston jälkeen lauantain ohjelmistossa nähdään kysytty ja haluttu paluu, kun vuorossa on Leustun erikoiskoe.
– Leustussa on paljon risteyksiä, joihin yleisö pääsee helposti. Leustu on upeaa tiestöä paitsi urheilullisesti, myös katsojakokemuksen puolesta, Nuutinen kertoo.
Megahyppy kruunaa sunnuntain finaalinäytöksen
Ralli päättyy sunnuntaina kahteen kertaan ajettaviin Laukaan ja Ruuhimäen erikoiskoisiin. Ruuhimäessä rallifaneja odottaa jälleen kuuluisa hyppysuora sekä viime vuonna rallimaailman hullaannuttanut megahyppy Laukaa Areenalla. Ruuhimäen jälkimmäinen koitos on myös Power Stage -erikoiskoe, josta viisi parasta kuljettajaa saa lisäpisteitä.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
– Ruuhimäestä jäi viime vuonna älyttömän hieno fiilis, kun kaikki onnistui suunnitelmien mukaan. Megahypystä on otettu mallia myös maailmalla, sillä Meksikon MM-rallin järjestäjät halusivat itselleen samantyyppisen hypyn, Nuutinen sanoo.
Suomen MM-rallin reittiaikataulu 2019 (kartta aikataulun jälkeen):
Torstai 1.8. 09.00 Testierikoiskoe Vesala (4,26 km) 19.00 EK1: Harju 1 (2,31 km) Torstain ek-kilometrit: 2,31 km Perjantai 2.8. 08.18 EK2: Oittila (19,34 km) 09.21 EK3: Moksi 1 (20,04 km) 10.24 EK4: Urria 1 (12,28 km) 11.16 EK5: Ässämäki 1 (12,33 km) 12.39 EK6: Äänekoski 1 (7,76 km) 13.56 Huolto Paviljonki, 40 min 15.24 EK7: Moksi 2 (20,04 km) 16.27 EK8: Urria 2 (12,28 km) 17.19 EK9: Ässämäki 2 (12,33 km) 18.42 EK10: Äänekoski 2 (7,76 km) 20.00 EK11: Harju 2 (2,31 km) 20.30 Huolto Paviljonki, 45 min Perjantain ek-kilometrit: 126,47 km Lauantai 3.8. 06.25 Huolto Paviljonki, 15 min 08.05 EK12: Pihlajakoski 1 (14,37 km) 09.10 EK13 :Päijälä 1 (22,68 km) 10.08 EK14: Kakaristo 1 (18,80 km) 11.34 EK15: Leustu 1 (10,50 km) 13.00 Huolto Paviljonki, 40 min 15.08 EK16: Pihlajakoski 2 (14,37 km) 16.10 EK17: Päijälä 2 (22,68 km) 17.08 EK18: Kakaristo 2 (18,80 km) 18.34 EK19: Leustu 2 (10,50 km) Lauantain ek-kilometrit: 132,70 km Sunnuntai 4.8. 07.30 Huolto Paviljonki, 15 min 08.38 EK20: Laukaa 1 (11,75 km) 09.38 EK21: Ruuhimäki 1 (11,12 km) 11.01 EK22: Laukaa 2 (11,75 km) 13.18 EK23: Ruuhimäki 2 (11,12 km) *Power Stage 14.21 Huolto Paviljonki, 10 min 16.00 Maali Paviljonki Sunnuntain ek-kilometrit: 45,74 km EK-kilometrit yhteensä: 307,22 km Siirtymätaipaleet yhteensä: 1071,66 km Koko reitin kilometrit yhteensä: 1378,88 EK-kilometrien osuus kaikista kilometreistä: 22,3 %