Kahden kaukorallin yhdistäminen laittaa WRC-tiimit koville – ”Ei ole helppo prosessi”

Chilen MM-ralli on uusi haaste Toyotalle kuten kaikille muillekin tiimeille. Kuva: Toyota Gazoo Racing

Rallin MM-sarjassa nähdään ensi viikolla ensimmäistä kertaa täysin uusi maa sitten vuoden 2010 Bulgarian, kun WRC-kilpurit ovat Chilessä. 

Uusi maa ja uusi ralli on aina iso hyppy tuntemattomaan WRC-tiimeille. Edellinen kisa ajettiin viime viikolla Argentiinassa, mikä lisää osaltaan haastetta.

– Hankalinta on ollut ennustaa, mitä me tarvitsemme ja milloin. Suurin osa tarvikkeista lähetettiin hyvissä ajoin Etelä-Amerikkaan merikonteissa, mutta joitain lisäosia ja muun muassa autot lennätettiin myöhemmin Argentiinaan. On vain yritettävä arvata, mitä osia tarvitaan ensimmäisessä kisassa. Sitten pitää miettiä, mitä voidaan korjata ja mitä uusia osia tarvitaan Chilessä, Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström sanoo WRC.comin sivuilla.

– Ei ole helppo prosessi miettiä, mitä kaikkea tarvitaan kahden rallin projektiin. Se on meille ensimmäinen kerta, kun tällaista pitää miettiä. Se todella on iso uusi haaste, Lindström jatkaa.

Tiimit eivät ole tulleet Argentiinan ja Chilen kisojen välissä takaisin Eurooppaan. Vain muutamat kuskit ja kartanlukijat ovat piipahtaneet kisojen välissä ”vanhalla mantereella.”

Katso alta videoennakko historian ensimmäisestä Chilen MM-rallista. Mitä mieltä huippukuskit ovat uutuuskisasta? Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

– Argentiinassa purimme suurimman osan huoltoparkista sunnuntai-iltana normaaliin tyyliin. Pidimme kuitenkin muutaman kevyen teltan pystyssä, jotta pystyimme kunnostamaan autoja. Jätkät tekivät töitä sunnuntai-illan ja maanantain. Autot olivat valmiita lähtemään matkaan tiistaina. Autot lähtivät lopulta matkaan keskiviikkona ja ovat perillä Concepcionissa lauantaiaamuna tai ehkä jo perjantai-iltana. Sitten meidän pitää heti rakentaa sinne huoltoparkki ja viimeistellä autot, Lindström selvittää.

Haaste on varmasti ollut suuri, mutta Lindströmin mukaan se vain hitsaa tiimiä paremmin yhteen.

– Tällainen haaste on aina hyvä juttu, koska se saa kaikki ajattelemaan. Toki on helpompaa mennä vuodesta toiseen samoihin kisoihin, mutta se ei kehitä tiimiä, eikä laita meitä miettimään parhaita mahdollisia ratkaisuja. Näiden kahden kaukorallin linkittäminen on todella saanut meitä pohtimaan asioita. Olenko sitten nauttinut siitä? Kysykää uudestaan Chilen jälkeen, Toyota-pomo naurahtaa.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö