Chile on uusi tulokas rallin MM-sarjaan tälle kaudelle. Tiestöltään se on kuitenkin hyvin erilainen kuin naapurimaansa Argentiinan ralli. Parempia verrokkeja löytyykin yllättäen eri mantereilta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi MM-sarjan uutuuskisan reitin.
Chile on ensimmäinen uusi maa rallin MM-sarjassa sitten vuoden 2010 Bulgarian. Chilessä on kuitenkin vahva rallikulttuuri, ja lähtölistan 63 autoa on vakuuttava suoritus.
Kilpailun keskus on Concepcionin kaupungissa Tyynenmeren rannalla hieman pääkaupunki Santiagon eteläpuolella. Pätkät ajetaan Concepcionin etelä- ja itäpuolilla.
Vaikka Chile on lähellä Argentiinaa ja kilpailut on linkitetty keskenään, rallien tiestöt ovat melko erilaisia keskenään. Argentiinan röykkyjen ja autiomaiden sijasta Chilessä kurvaillaan doseeratuissa eli kallistetuissa mutkissa melko nopeilla metsäteillä. Yhtäläisyyksiä voikin vetää Uuden-Seelannin tai Walesin ralleihin, mutta tien luonne muistuttaa toisinaan myös Meksikosta. Maisemat puolestaan ovat välillä kuin Australian viidakkoa tai Turkin vuoristonäköalaa. Havumetsissä taas voisi ajoittain luulla olevansa Keski-Suomessa!
Tiet ovat hyväpintaisia ja niillä on usein selkeä ura, jolta ei kannata poiketa liukkaalle irtosoralle. Ura myös varmasti levenee ja puhdistuu jokaisen auton jälkeen. Lisähaasteina ovat melkein jokaiselta pätkältä löytyvät kaiteettomat kapeat puusillat sekä toisinaan teiden reunoissa vaanivat puiset ojarakenteet, pylväät ja aidat. Argentiinaan verrattuna on on myös yllättävää, että osa teistä on ylipäänsä ojitettu. Sen sijaan molemmille maille yhteinen haaste voi olla kevätaamuinen sumu tai kuivan kelin pöly.
Chilen MM-rallissa ajetaan kolme metsäpätkää vain yhteen kertaan, mikä on harvinaista nykypäivän rallissa. Kyseessä on myös luultavasti kauden ainoa sorakisa, jossa ei ajeta yhtään asvalttiosuutta metsäpätkillä.
Argentiinan tavoin Chile on useita tunteja Suomen aikaa jäljessä, joten pätkiä voi seurata Suomessa ilta-aikaan. Pätkät alkavat iltapäivällä kello 15:n maissa ja päättyvät ennen puoltayötä. Ainoa pikkutunneille menevä pätkä on perjantain yleisöpyöritys.
Katso alta videoennakko historian ensimmäisestä Chilen MM-rallista! Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,261892″ ap mute]
Artikkeli on julkaistu alunperin It Gets Faster Now -blogissa.
Torstai 9.5.
Viime vuoden Australian ja tämän vuoden Portugalin tavoin Chilessä ei ole torstain yleisöpätkää. Täten päivän ainoat ajamiset tapahtuvat Pinaresin shakedownilla noin 15 kilometrin päässä huoltoparkista. Testipätkä ajetaan kello 17.00 Suomen aikaa.
Testierikoiskoe alkaa syheröisellä tiellä, jonka leveys vaihtelee jatkuvasti. Puolivälissä tulee jyrkkä nopea alamäkiosuus, jonka jälkeen loppu on taas teknisempää. Yllättävät tien leveyden muuttelut ja rytminvaihdokset muistuttavat Meksikon rallia.
Perjantai 10.5.
Perjantaina ajetaan kolme metsäpätkää Concepcionin eteläpuolella melko kaukana huoltoparkista. Vain kaksi pätkää toistetaan iltapäivän lenkillä, ja päivä päättyy yleisöpyöritykseen. Perjantain pätkät ovat muuta rallia teknisempiä.
Aikataulu Suomen ajassa 15.00 EK1 El Pinar 17,11 km 16.33 EK2 El Puma 1 30,72 km 17.36 EK3 Espigado 1 22,26 km 19.51 HUOLTO Talcahuano 22.39 EK4 El Puma 2 30,72 km 23.42 EK5 Espigado 2 22,26 km 01.55 EK6 Concepcion - Bicentenario 2,20 km YHTEENSÄ 125,27 km
Kilpailun käynnistää El Pinar, joka ajetaan vain yhteen kertaan. Se saattaa olla koko kilpailun hitain metsäpätkä. Pätkästä saa esimakua tällä vuoden 2017 videolla alkaen kohdasta 1.42 aina kohtaan 13.00 asti.
Pätkä alkaa keskileveällä, melko röykkyisellä ja teknisellä tiellä. Kolmen kilometrin kohdilla reitti kapenee metsäautotieksi, jonka keskellä kasvaa ruohoa ja kasvillisuus on aivan tien reunoissa kiinni. Tästä tunnelmasta tulee mieleen Australian viime vuoden päätöspäivän ”viidakkopätkät”.
4,7 kilometrin kohdilla pinta muuttuu pehmeämmäksi ja hiekkaisemmaksi, mutta tiestä tulee myös leveämpi. Nelisen kilometriä myöhemmin seuraa hieman nopeampi osuus, jossa ajetaan nyppyjä ylittäviä mutkia. Pätkän loppupuolella on yksi risteys ja muutama muu tiukempi mutka, muuten tie on melko jouheaa kapeudestaan ja pehmeydestään huolimatta.
El Puma on rallin pisin erikoiskoe 30 kilometrin mittaisena. WRC:n kotisivuilla pätkää kutsutaan Chilen Ouninpohjaksi, mutta näin teknisenä kutsuisin sitä ennemmin Chilen El Chocolateksi.
Pätkä alkaa keskileveällä, pomppuisella ja melko nopealla metsätiellä. Viiden ja puolen kilometrin jälkeen käännytään teknisemmälle osuudelle. Yhdeksän kilometrin paikkeilla pätkä on nopeampaa ennen haastavaa teknistä alamäkiosuutta.
Parin kapean puusillan jälkeen seuraa syheröinen, nyppyläinen ja kapeampi tieosuus. Ojissa vaanivat puiset rakenteet taas eivät kannusta oikomiseen.
19,4 kilometrin kohdalla puusillan ja tiukan mutta leveän risteyksen yhdistelmä johdattaa pätkän kovapintaiselle ja keskileveälle tielle. Meno on edelleen teknistä mutta hieman nopeampaa, kivuten välillä jyrkästi neulansilmämutkien kautta.
Päivän kolmas pätkä on 22-kilometrinen Espigado. Se alkaa melko leveänä ja melko nopeana, mutta matkalla on muutamia yllättäviä pimeitä mutkia. Neljän ja puolen kilometrin paikkeilla yksi näistä pimeistä mutkista johdattaa kapeammalle ja kulmikkaammalle tielle. Puolentoista kilometrin päässä käännytään vieläkin pienemmälle ja röykkyisemmälle tielle.
10,4 kilometrin kohdalla on risteys, josta käännytään hyväpintaisemmalle ja leveämmälle tielle. Noin kilometriä myöhemmin seuraa kapeampi ja pehmeämpi kohta, mutta sen jälkeen vauhtia täytyy hidastaa vain muutamiin rytmiä rikkoviin neulansilmiin.
Risteys 16,4 kilometrin kohdalla vie pätkän nopealle tielle. Kaksi kilometriä myöhemmin seuraava risteys tekee pätkästä kapeamman, mutta loppuun asti ajetaan jouheasti muutamaa alamäkineulansilmää lukuunottamatta.
Päivän päätteeksi ajetaan rallin ainoa mikkihiiripätkä Concepcion – Bicentenario. Se ajetaan Concepcionin kaduilla, ja tyypilliseen nykyajan tapaan luvassa on lukuisia tynnyrinkiertoja sekä reitin aiemman kohdan risteämä juuri ennen maalia. Kokeneemmille katsojille se ei tarjoa juuri mitään, mutta turistit saavat mahdollisuuden nähdä autot pitkään yhdellä näkemällä ja hankkiutumatta metsään
Lauantai 11.5.
Lauantaina suunnataan perjantain tavoin kolmen pätkän lenkille etelään, mutta tällä kertaa hieman lähemmäksi huoltoparkkia. Päivän kilpailullisen osuuden pituus on suunnilleen yhtä pitkä kuin perjantaina. Näillä pätkillä on selvästi perjantaita nopeampia osia ja vähemmän teknistä syheröä.
Aikataulu Suomen ajassa 15.08 EK7 Rio Lia 1 20,90 km 16.08 EK8 Maria Las Cruces 1 23,09 km 17.20 EK9 Pelun 1 16,59 km 19.05 HUOLTO Talcahuano 21.08 EK10 Rio Lia 2 20,90 km 22.08 EK11 Maria Las Cruces 2 23,09 km 23.20 EK12 Pelun 2 16,59 km YHTEENSÄ 121,16 km
Päivän avauspätkä on 20-kilometrinen Rio Lia. Se alkaa melko kapeana mutta jouheana. Matkalla on myös kaksi kiperää kapean puusillan ja risteyksen yhdistelmää, joista jälkimmäisestä käännytään leveämmälle tielle kuuden kilometrin kohdalla. Nyt kuitenkin rytmi vaihtelee nopeasta tekniseen. Tiellä on myös isoja ojia, joista saattaa pystyä leikkaamaan.
Rytmi säilyy samanlaisena pätkän loppuun asti, mutta matkalla on pari hankalampaa paikkaa. 15,9 kilometrin kohdalla ajetaan jälleen haastava sillan ylitys kahden ysikymppioikean välissä. Kolme kilometriä myöhemmin taas ajetaan sarja tiukkoja mutkia ennen viimeistä 600 metrin nopeampaa osuutta.
Maria Las Cruces on päivän pisin pätkä 23-kilometrisenä. Sen tunnelmaan voi virittäytyä katsomalla tämän videon vuoden 2017 kilpailusta alkaen kohdasta 0.27 päättyen kohtaan 19.53. Sateiset ja sumuiset olosuhteet ovat hyvin brittihenkiset.
Pätkä alkaa melko leveällä tiellä mutta kääntyy pian neulansilmäristeyksestä pienemmälle metsäautotielle puolentoista kilometrin ajaksi. Sitten jatketaan taas pätkän aloittaneella leveähköllä ja jouhealla tiellä, jolla on myös muutamia tiukkoja mutkia. 13,6 kilometrin kohdalla ajetaan yli sellaisesta nyppylästä, jolla autot saattavat hypätä hieman sivuttainkin. Kilometriä myöhemmin nopean osuuden katkaisee sarja tiukkoja mutkia suorastaan shikaaninomaisesti. Pätkän lopulla puolestaan ajetaan hakkuuaukeilla todella kovaa.
Päivän kolmas erikoiskoe on Pelun. Se on päivän lyhyin, mutta silti yli 16 kilometriä pitkä. Se voi olla myös koko rallin nopein pätkä.
Tämä erikoiskoe jatkaa siitä, mihin edellinen jäi ja starttaa todella kovavauhtisella hakkuaukeaosuudella, vaikka tie ei olekaan kovin leveä. Oikeastaan ensimmäiset tiukemmat mutkat tulevat vasta yhdeksän kilometrin paikkeilla. Tosin paria kilometriä myöhemmin tie muuttuu kunnon syheröksi. Viimeiset neljä kilometriä puolestaan lasketellaan ja kiemurrellaan alamäkeä kohti Biobio-jokea huikeissa maisemissa.
Sunnuntai 12.5.
Sunnuntaina on ohjelmassa edellisten päivien tavoin myös kolme metsäpätkää, mutta näistä vain Power Stage ajetaan kahteen kertaan. Rakenne muistuttaakin viime vuoden Turkin rallia. Yhteen kertaan ajettavat pätkät ajetaan huoltoparkin kaakkoispuolella, kun taas Power Stage on samoilla seuduilla kuin shakedown, hyvin lähellä kisakeskusta. Nämä kaikki kolme erikoiskoetta ovat melko erilaisia keskenään.
Aikataulu Suomen ajassa 15.08 EK13 Bio Bio 1 12,52 km 16.40 EK14 Lircay 18,06 km 17.30 EK15 San Nicolas 15,28 km 19.18 EK16 Bio Bio 2 (Power Stage) 12,52 km
Päivän avaa siis Bio Bion erikoiskoe, joka toistetaan myös rallin päättävänä Power Stagena. Se on myös 12-kilometrisenä rallin lyhyin metsäpätkä.
Erikoiskokeen aluksi kivutaan jyrkkää ylämäkeä lukuisten neulansilmämutkien kautta. Välillä tie on melko kapeaa ja keskellä kasvaa ruohoa. 5,3 kilometriä lähdöstä päästään mäen päälle ja käännytään risteyksestä leveämmälle ja nopeammalle tielle. Viimeiset kolme ja puoli kilometriä lasketellaan alas kohti Tyynenmeren rantaa sekä vauhdikkaasti että neulansilmiin hidastellen.
Yhteen kertaan ajettava Lircayn erikoiskoe eroaa rallin muista pätkistä siten, että se on suurilta osin todella nopea, mutta ajetaan kauttaaltaan kapeilla teillä. Tällä pätkällä pitääkin tietää todella, milloin pitää lappu lattiassa ja milloin varoa siellä täällä vastaan tulevia ahtaampia paikkoja sekä tiukempia mutkia. Mutkat ovat myös vähemmän doseerattuja, mikä varmasti vaikuttaa myös ajotekniikaan. Tämä saattaa olla myös rallin nopein erikoiskoe.
Rallin toiseksi viimeinen erikoiskoe on San Nicolas. Sen reitin voi katsella tältä vuoden 2017 videolta kohdasta 2.29 eteenpäin.
Alku on melko leveää, hyväpintaista ja jouheaa metsätietä. Nyppylöitä riittää, mutta ei hypyiksi asti. 1,7 kilometrin kohdalla käännytään vähän kapeammalle ja teknisemmälle tielle, joka on erityisen mutkaista osuuden alkupuolella.
Pätkän puolivälissä käännytään pienemmälle tielle, jonka reunoilla on heti puita ja muita kovia esteitä. Heti risteyksen jälkeen ajetaan tiukat mutkat jyrkässä alamäessä. Koko pätkän loppuosakin on enemmän tai vähemmän teknistä aivan lopun vauhdikkaampaa osuutta lukuunottamatta.
Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys
Chilessä ei ole ajettu ennen MM-rallia, joten on mahdotonta tietää etukäteen, miten lähtöjärjestys vaikuttaa ajamiseen. Voisi kuitenkin olettaa tien olevan liukas ensimmäisille autoille ja puhdistuvan seuraaville etenkin, jos sää on kuiva. Vastaavasti sateella tilanne voi olla hyvinkin erilainen, ja ensimmäisellä autolla voi olla jopa pieni etu.
Kahden edellisen rallin voittaja Thierry Neuville starttaa reitille ensimmäisenä perässään pahimmat kilpakumppaninsa Sebastien Ogier ja Ott Tänak. Jos keli on kuivaa, taaempaa lähtevillä kuskeilla kuten Esapekka Lapilla ja Teemu Sunisella saattaa olla etua muihin nähden. Vai pystyykö Neuville toistamaan saman minkä teki Argentiinassa, eli voittamaan sorarallin ensimmäisenä lähtijänä?
Päivitetty 9.5. – päivitetty erikoiskokeiden muuttuneet alkamisajat.