Keski-Euroopan MM-ralli oli uusi konsepti, kun rallia ajettiin kolmen valtion alueella. Erikoiskokeita ajettiin Tshekissä, Itävallassa ja Saksassa.
Siirtymät olivat pitkiä ja kuljettajien sekä karttureiden yöunet jäivät ajoittain aika vähiin.
– Tämä ralli oli itse asiassa aika äärimmäinen ja sanoisin jopa ihan rehellisesti, että vähän liiankin äärimmäinen, Jonne Halttunen sanoi suoraan.
– Laskeskelin tuossa, että nukuin viiden yön aikana yhteensä ehkä vain 20 tuntia. En tiedä, onko se enää turvallista. Teimme tosi pitkiä päiviä ja hotelliin Passaun ulkopuolelle oli pitkä matka. Sinne kesti pitkään päästä ja sieltä keski pitkään päästä pois, Halttunen jatkoi.
Täysin uuden rallin tekeminen on kartanlukijan näkökulmasta hyvin haastava. Aiemmista nuoteista ei ole mitään apua.
– Teimme nuotteja ja katsoimme videoita, joten päivistä tuli todella pitkiä. Sanoin jo torstaina, että minusta tuntuu, että olisin ollut rallissa jo viikon, vaikka silloin se vasta alkoi. Tämä oli todella haastava ralli, Halttunen sanoi.
Rovanperän ja Halttusen mestaruus ratkesi käytännössä jo lauantaina, kun tallikaveri Elfyn Evans ajoi 11. erikoiskokeella ulos. Autokunta ehti saamaan tiedon Evansin ulosajosta jo ennen pätkän alkua.
– Saimme tiedon siitä autoon radion kautta ehkä minuutti ennen starttia ja keskustelimme jo autossa, että nyt vain ajetaan tämä pätkä läpi, eikä tehdä mitään kovin hurjaa. Elfyn ja Scott (Martin) ovat molemmat tosi mukavia kavereita ja hyviä tiimikavereita ja ystäviä myös kilpailujen ulkopuolella, joten ei sitä ollut kiva nähdä, Halttunen harmitteli Evansin autokunnan kohtaloa.
Evansin ulosajo helpotti Rovanperän ja Halttusen urakkaa merkittävästi, kun ei tarvinnut enää muuta kuin varmistella.
– Kuten Kallekin jo sanoi, niin se teki tästä paljon helpompaa, koska tämä ralli on niin haastava, mutta sitten ei enää tarvinnut hyökätä. Tuollaisissa olosuhteissa mitä vain voi sattua, kuten meidänkin kohdalla nähtiin, Halttunen viittasi suomalaisparivaljakon lauantaiseen tilanteeseen.
– Mestaruus tuli kuitenkin ajamalla. Kaikki kuskit tykittivät 110-prosenttisesti ja silloin asioita vain tapahtuu, Halttunen lisäsi.