Joko Toyotan WRC-tallin japanilaiskuskilla tärähtää kunnolla? Tallipomo Latvala ainakin toiveikkaana

Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala on toiveikas, että tiimin japanilaiskuski Takamoto Katsuta voisi napata uransa avausvoiton ensi viikolla.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja jatkuu ikonisella Kenian osakilpailulla 28.-31. maaliskuuta. Katsuta on jo aiemmilla kausilla osoittanut viihtyvänsä erinomaisesti Safari-rallin pikataipaleilla. 31-vuotias Katsuta on ajanut Keniassa ja yltänyt kaksi kertaa podiumille.

Kisa on myös Toyotalle ollut vuoden 2021 jälkeen joka kerta supermenestys. Vuonna 2021 japanilaisvalmistaja nappasi kaksoisvoiton ja kahdella viime kerralla peräti neloisvoiton.

Kausi 2024 on alkanut Katsutan osalta hieman takerrellen, vaikka vauhti onkin ollut kohdallaan. Monte Carlossa tammikuussa Katsuta jäi seitsemänneksi ja Ruotsissa helmikuussa japanilainen lipsautti lumihankeen voittotaistelusta.

– Toivon, että voisimme saada Takalle voiton. Mitä minä tiedän, niin tällä kertaa kärsivällisyys on todella merkittävässä roolissa Keniassa, koska sääolosuhteet voivat olla todella vaikeat, Latvala sanoo rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Jos sää menee hankalaksi, meidän pitää muistaa, että nopein kuski ei aina Keniassa välttämättä voita. Avainasemassa on olla fiksuin. Toivottavasti pääsemme siihen Takan kanssa. Kaikesta huolimatta minulle on tärkeintä, että Toyota voittaa, Latvala jatkaa.

Vuosien 2021-23 aikana Naivashan alueella ajettiin juhannuksena. Nyt kisa on siirtynyt perinteiselle paikalleen maaliskuulle. Toistaiseksi kuuden päivän sääennuste ei lupaa isoja sateita alueelle, mutta homma voi muuttua nopeasti.

– Se on varmasti nyt erilainen haaste. Sadekausi on päällä ja se riski on koko ajan olemassa. Jos sataa, tiet ovat varmasti hyvin liukkaita. Samalla on myös isompi riski rikkoa renkaita, Latvala miettii.

– Ei se välttämättä hirveän paljon isompi riski ole, mutta sanoisin, että riskikerroin kuitenkin kasvaa vaikeissa oloissa.

Tänä vuonna autoihin voi asentaa niin kutsutut snorkkelit. Sen avulla veden ja pölyn pääsy moottoriin pystytään estämään paremmin.

– Nyt on isompi riski, että tiellä on vettä, joten uutena erityisyytenä autoissa on snorkkelit Keniassa. Kaikilla valmistajilla on siihen mahdollisuus, ja luulen, että ne näyttävät aika siisteiltä, Latvala hehkuttaa.

Toyota ja Hyundai ovat kahden MM-rallin jälkeen tasapisteissä valmistajien MM-sarjassa. Hyundai on tosin voittanut kaksi ensimmäisen kauden koitosta.

Lue myös nämä