Jesse Kallio. Kuva: Jan Kåre Rafoss / iRafoss

Jesse Kalliolle huippusopimus rallicrossin MM-sarjan oheisluokkaan

Viime vuonna rallicrossin EM-sarjan Super1600-luokan loppupisteissä kuudenneksi sijoittunut Jesse Kallio kilpailee tänä vuonna lajin MM-sarjan yhteydessä ajettavassa RX2-luokassa. Kallio on solminut koko kauden kattavan sopimuksen ruotsalaisen huipputiimin Olsbergs MSE:n kanssa.

RX2-sarja käsittää seitsemän osakilpailua ja ne ajetaan rallicrossin MM-sarjan osakilpailujen yhteydessä.

– Mietittiin monia eri vaihtoehtoja, mutta päätettiin lähteä sitten tähän, koska kyseessä on järkevin vaihtoehto tässä kohtaa. Pääsen ottamaan urallani sen seuraavan askeleen eteenpäin, Kallio sanoo.

– Tosi hieno juttu, että Olsbergs MSE oli huomannut minun potentiaalin. He myös uskovat siihen, että meillä on mahdollisuudet yltää mihin vain. Hieno mahdollisuus minulle tässä kohtaa uraa, Kallio hehkuttaa.

Olsbergs MSE on takonut huippumenestystä rallicrossissa eri sarjoissa ympäri maailmaa jo pitkään ja suomalaiskuljettajista ruotsalaistiimin väreissä ovat kilpailleet vuosien saatossa muun muassa Marcus ja Niclas Grönholm, Miki Weckström sekä GRC-sarjan mestaruuden Pohjois-Amerikassa voittaneet Toomas Heikkinen ja Joni Wiman.

Olsbergs MSE on myös RX2-sarjan päätukija. Se on suunnitellut ja kehittänyt sarjassa käytössä olevan kilpa-auton. RX2-sarjan mestaruuden on voittanut kolmena viimeisimpänä kautena Olsbergs MSE -tiimin kuljettaja, 2016 ja 2017 Cyril Raymond sekä viime vuonna Oliver Eriksson.

Viime kaudella RX2-sarjassa nähtiin mukana yhteensä 33 kuljettajaa ja kauden huippu koettiin Ruotsin Höljesissä, missä mukana oli peräti 29 kuljettajaa. Suomalaiskuljettajista viime vuonna RX2-sarjaa ajoivat Sami-Matti Trogen ja Jami Kalliomäki.

Autossa kuljettajan selän takana sijaitseva moottori antaa vauhtia 310 hevosvoiman verran ja autot ovat nelivetoisia. Myös tämä on Kalliolle uusi tekijä.

– Kilpaa en ole koskaan aiemmin nelivetoisella ajanut. Kyseistä RX2-autoa olen kerran päässyt testaamaan aiemmin, reilu vuosi sitten 15 kierroksen verran. Siinä on minun kokemus siitä autosta tähän mennessä. Keväällä pääsen kuitenkin testaamaan ja tutustumaan autoon tarkemmin. En usko, että mitään ongelmia tulee sen suhteen, kun saa vain kilometrejä alle ennen kauden avausta, Kallio vakuuttaa.

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen