Jari-Matti Latvalan ensimmäinen ralliauto jäi heitteille, kunnosti sen päästyään ammattilaiseksi – ”Käytin siihen kaiken palkkani”

Latvala Sunbeam
Jari-Matti Latvala ja Sunbeam Avenger. Kuva: Latvalan kotialbumi
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kautta aikain kokenein kuljettaja Jari-Matti Latvala kertoo WRC.comin verkkosivujen uudessa juttusarjassa ensimmäisestä tai oikeastaan ensimmäisistä ralliautoistaan, joilla tuurilainen aloitteli ajamista pikku poikana. 

Tiedossa on, että Latvala ajoi ensimmäisen kisansa vuoden 2002 puolessa välissä Britanniassa Renault Cliolla. Sitä ennen hän oli jo osallistunut rallisprint-kisoihin 16-vuotiaana Toyota Corolla GT:llä.

Vielä näitä ennen teini-ikäinen Latvala opetteli rallin saloja Ford Escort Mk II:lla. Latvalan ihka ensimmäinen rallikilpuri ei ollut kuitenkaan mikään edellä mainituista. Sen sijaan ensi kosketuksen lajiin viime kauden jälkeen rallin MM-sarjasta työttömäksi jäänyt Latvala otti Sunbeam Avengerin ratissa.

– Luulen, että ensimmäinen ralliauto, jonka omistin, oli Sunbeam Avenger. Minulla oli itse asiassa kaksi sellaista. Minulla oli kyllä Escort Mk I, kun olin kahdeksan vanha, mutta ei se oikein ollut ralliauto, joten pysytään siinä Avengerissa. Se oli hyvä auto. Voin kertoakin tarinan siitä autosta, piinkova rallifani ja -tietäjä Latvala selittää WRC.comin sivuilla.

Rallit.fi pääsi Ferratum Teamin sähköisen Ford Fiestan kyytiin tänä syksynä. Katso alta, millaisen kyydityksen Juha Rytkönen tarjosi Rallit.fin toimituspäällikölle Aki Hietavalalle. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,354741″ ap mute]

 

Tarinan takana on Latvalan idoli, vuonna 1986 Korsikan rallissa traagisesti menehtynyt Henri Toivonen.

– Kiinnostuin siitä autosta Henrin takia. Aluksi me luulimme, että se auto oli juurikin Henrin vanha, jolla hän olisi ajanut 1970-luvun puolessa välissä. Muistan, kun isäni antoi minulle VHS-kasetin: Henri Toivonen, legenda. Katsoin sitä videota todella paljon ja minusta tuli suuri Henrin ja Avengerin fani, Latvala muistelee.

– Kun me kunnostimme sen auton, niin kävi ilmi, ettei se ollut Henrin vanha auto. Voin kuitenkin kertoa toisen tarinan. Kunnostin sen auton toisen kerran vuonna 2008 käyttäen siihen kaiken palkkani M-Sportilta. Timo Kankkunen (nelinkertaisen maailmanmestari Juha Kankkusen veli) ajoi sillä yhden rallin ja voitti luokkansa. Auto ei ehkä ole siis Toivosen entinen, mutta sentään Kankkusen entinen ralliauto, Latvala jatkaa nauraen.

Latvala Sunbeam
Jari-Matti Latvalan Sunbeam Avenger. Kuva: Latvalan kotialbumi

Latvala ajoi nuorena Avengerilla paljon muun muassa kotiympäristössään ja talvisin järven jäällä.

– Vanhemmillani oli maansiirtofirma, joten aina oli paikkoja, joissa maata oli siirrelty ja tilaa ajaa. Tykkäsin todella Avengerista. Minusta se oli parempi auto kuin Escort. Takana minulla oli kierrejouset lehtijousien sijaan ja myös ohjaus oli nopeampi. Ainoa asia mikä siinä autossa petti, oli moottori.

Juuri moottorin takia Sunbeam jäikin Latvalan pihamaalle ennen toista tulemistaan.

– Isäni väsähti siihen, että hän joutui aina korjaamaan Avengerin moottoria. Se oli aina sama juttu niiden autojen kanssa. Lopulta me jätimme auton pihalle ja se unohtui sinne.

Vuosikymmen myöhemmin Latvala kuitenkin laittoi Avengerin jälleen entiseen loistoonsa. Auto on tätä nykyä Latvalan omassa automuseossa Tuurissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat