Jari-Matti Latvalalta painava puheenvuoro: ”Ei pidä verrata liikaa Kalleen”

Toyotan WRC-talli on seurannut tarkasti Sami Pajarin kehitystä rallin MM-sarjassa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajari on esittänyt tällä kaudella vahvoja otteita Toyotan uudella Rally2-autolla. Viime viikolla hän otti kilpurilla ensimmäisen WRC2-luokkavoittonsa Sardinian MM-rallissa.

Aiemmin tällä viikolla vahvistui, että reilun kuukauden päästä Pajari pääsee antamaan näyttöjä Toyota GR Yaris Rally1 -autolla Latvian MM-rallissa. Tämä oli harkittu ratkaisu Toyotalta ja osittain se linkitti Pajaria entistä vahvemmin tiimiin, vaikkei hän tällä hetkellä olekaan tallin kuljettaja.

– Sami on nyt voittanut Rally2-autolla ja se on huikeaa. Kun mennään Rally1-autoon, odotukset täytyy pitää maltillisena. Nyt hän ajaa ensimmäistä kertaa Rally1-autolla, joka on yli kaksi sekuntia kilometrillä nopeampi (kuin Rally2-auto), Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala huomauttaa.

Kuten hyvin tiedetään, Toyotalla on positiivisia kokemuksia toisesta suomalaislupauksesta. Nyt puhutaan siis Kalle Rovanperästä, joka on jo kaksinkertainen ralliautoilun maailmanmestari.

Rovanperä nostettiin Toyotan tehdaskuljettajaksi vuonna 2020, kun kuljettaja oli vasta 19-vuotias. Heti toisessa kilpailussaan WRC-autolla Rovanperä ylsi palkintokorokkeelle.

Pajariin ei kohdistu yhtä kovia odotuksia.

– Haluan muistuttaa, ettei pitäisi verrata liikaa Samia Kalleen. Kalle on ollut erikoislaatuinen poikkeus, ja hänen uransa on lähtenyt rakentumaan 7-vuotiaasta kohti huippua. Hän on käytännössä ollut 17-vuotiaana ammattilainen rallikuljettajana, Latvala painottaa.

– Sami on mennyt normaalia uraa, missä ensin ajetaan etuvetoisella Rally4-autolla, minkä jälkeen mennään Rally3-autoon ja Rally2-autoon ja lopulta Rally1-autoon. Uraa rakennetaan askel kerrallaan. Hän on nyt 22-vuotiaana silti erittäin nuori ja pääsee hienoon mahdollisuuteen ajamaan, tallipomo jatkaa.

Latvian nopeiden sorateiden pitäisi luonteeltaan sopia hyvin Pajarille. Jos kaikki menee nappiin, lahtelaiselta voidaan nähdä väläyksiä kisaviikonlopun aikana, mutta kokemuksen puutteen vuoksi huipputuloksen saalistaminen lienee utopiaa.

– Emme voi odottaa, että vauhdillisesti hän olisi sellaisella tasolla kuin Kalle, koska Kalle on erikoislaatuinen ja hän on poikkeus. Mielestäni rallin MM-sarjassa on nähty kolme poikkeusluontoista kuljettajaa: Kalle Rovanperä, Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier. Ja se jakautuu kolmelle vuosikymmenelle, Latvala luettelee.

Pajarin tie on kulkenut tasaisesti kohti huippua. MM-sarjan vuoden 2021 junioriluokan mestari ei ole ottanut yhtäkään harkitsematonta askelta. Tämän kauden aikana hän on noussut WRC2-luokan eliittiin.

– Jos katsoo hänen kauttaan kokonaisuutena, hän on nostanut asteittain vauhtiaan, mennyt koko ajan eteenpäin ja ajanut todella hyviä tuloksia. Ne suoritukset antavat ansaitusti mahdollisuuden mennä Rally1-autoon, Latvala kertoo.

Lue myös nämä