Jari-Matti Latvala ja Toyota esittelivät uuden jättihankkeen asukkaille – ”Tämä on huikea juttu!”

Toyotan WRC-talli toi torstaina virallisesti julki isot suunnitelmansa uuden teknologiakeskuksensa suhteen.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota Gazoo Racing suunnittelee Jyväskylän ja Laukaan rajalla olevalle Majajärven alueelle isoa teknologiakeskusta, johon nykyiset Jyskässä sijaitsevat toiminnot on määrä siirtää. Aiesopimus Jyväskylän kaupungin kanssa asian suhteen allekirjoitettiin jo Suomen MM-rallin aikaan. Torstaina Toyotan WRC-talli järjesti Laukaan Leppäveden kylällä asukastilaisuuden, jossa projektia esiteltiin tarkemmin.

–  Me olemme Laukaan Majajärven läheisyyteen suunnittelemassa uutta teknologiakeskushanketta, jossa meidän on tarkoitus jatkossa pyörittää meidän toimintaamme ja lisätä uusia projekteja. Sitä kautta tulee lisää työpaikkoja ja saadaan tälle alueelle positiivista pöhinää, rallitallin hankepäällikkö Jan Kinnunen sanoo Rallit.fille.

Mistään pienestä rakennushankkeesta ei ole kyse. Jo tätä nykyä Jyväskylän Jyskässä sijaitsevassa rallitallin päämajassa on yli 11 000 neliötä ja tiimillä on kova tarve lisätilalle muun muassa Rally2-autojen rakentamisen vuoksi. Tulevaisuudessa tiimi voi ottaa rakennusvastuulleen myös Toyotan Rally3-autot, joten lisätilaa tarvitaan.

Rakennuskannan lisäksi Toyota aikoo rakentaa Majajärvelle myös parin kilometrin mittaisen testitien sekä tukirakennuksen testitoimintaa varten. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, saatetaan alueella tulevaisuudessa testata myös Toyotan uusia siviiliautomalleja ja valmentaa tulevaisuuden rallitähtiä.

Toyotan WRC-tallin päällikön Jari-Matti Latvalan mukaan torstain asukastilaisuus oli menestys. Toyota on luvannut alueesta hiilineutraalin ja tarkoituksena on panostaa olemassa olevien ulkoilureittien ylläpitoon ja jopa parantamiseen.

– Oikein positiivinen fiilis jäi. Saimme ihmisiltä erittäin positiivisen vastaanoton. He olivat innolla mukana ja he näkivät mahdollisuuksia, mitä voisimme yhteistyössä rakentaa. He myös tarjosivat jo omia apujaan. Toki sieltä nousi myös yksi huolestunut kommentti alueesta, että miten liikkumismahdollisuudet, polut ja muut säilyvät, Latvala kommentoi.

– Me kuitenkin vastasimme heti, että teemme tätä asiaa yhteistyössä ja haluamme säilyttää luonnonvaraisuuden. Emme halua missään nimessä vahingoittaa alueita, jotka ovat tärkeitä ihmisille. Niiden pitää pysyä ja säilyä, jotta ihmiset voivat niistä nauttia jatkossakin.

Iso taloudellinen merkitys alueelle

Tallipomo Latvala korosti, että maailman suurimman autonvalmistajan valinnan kohdistuminen teknologiakeskuksen suhteen juuri Suomeen, on jo sinällään merkittävää.

– Tällä on hirveä merkitys jopa valtion tasolla. He laittavat kymmeniä miljoonia euroja rahaa, kun tällaista teknologiakeskusta lähdetään rakentamaan. Puhutaan 150 hehtaarin alueesta. Se ei ihan pienellä rahalla edes lähde liikkeelle, Latvala huomautti.

– Tuollainen autonvalmistaja kun haluaa sijoittaa tänne Keski-Suomeen, niin pitää muistaa, että näitä paikkoja olisi vaikka kuinka paljon maailmassa. Mielestäni tämä on huikea juttu ja ennen kaikkea valtion tasolla koko Suomelle.

Seuraavaksi projekti etenee Jyväskylän kaupungin kaavoitusprosessiin. Tilaisuudessa kaupungin edustajat korostivat, että hankkeelle on näytetty vihreää valoa laajalti kaupungin eri päättävissä elimissä. Myös Laukaan kunnanjohtaja Linda Leinonen korosti projektin tärkeää merkitystä alueelle.

– Nyt on päästy avaamaan tilaisuus virallisesti. Seuraavaksi lähtee kaavoitus käyntiin. Toivottavasti se lähtee nopeasti eteenpäin. Meille tilaisuudessa luvattiin aika positiivisesti, että kaava voi toteutua nopeamminkin kuin ajattelimme. Siitä voisimme sitten lähteä rakentamaan testiteitä, missä voitaisiin ensimmäiset roll-out -testit ajaa, Latvala selosti.

– Sitten on vuorossa maisemointi, joka tehdään yhdessä arkkitehdin kanssa. Sen jälkeen rakennussuunnitelmat ja siitä sitten katsotaan askel kerrallaan. Jos tiet olisivat valmiita 2025, niin se olisi kova juttu.

Katso alapuolelta Chilen MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat