Latvala osallistuu viikonvaihteessa käytävään rallin SM-sarjan kauden toiseen osakilpailuun Rovaniemellä. Perinteikkäässä Tunturirallissa Latvalan alla on Toyota Celica ST185 -auto ja kartturina toimii itsekin kuskina muistettava Juho Hänninen.
Samassa kisassa nähdään SM-sarjan kärjen lisäksi muun muassa Toyotan Rally1-autoilla ajavat Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans. SM1-luokassa kilpailee puolestaan Benjamin Korhola, jonka rinnalla nuottia lukee Latvalan oman aktiiviuran luottomies Miikka Anttila.
Lisäksi MM-sarjassakin nuottia lukenut ja tätä nykyä MTV3:n rallireportterina toimiva Tomi Tuominen toimii kartturina Niclas Grönholmille.
Vaikka Latvalan oma ajopeli on useamman vuosikymmenen vanhempi kuin Korholalla ja Grönholmilla, saattaa pientä kilvoittelua olla luvassa.
– Kyllähän me voimme jotain kilpailua laittaa pystyyn. Sanotaan näin, että maali pitäisi kuitenkin nähdä. Tunturikin on omanlaisensa seikkailu. Olen siellä kaksi kertaa ollut, enkä ole vieläkään maaliin päässyt. Jos nyt kolmannella kerralla sitten tärppäisi, Latvala sanoo Rallit.fille.
– Toivon, että pääsen maaliin. Siellä voi hitaastikin kiiruhtamalla, jos vetoa lähtee lyömään, saada parempia tuloksia. Se on tietyllä tavalla haastava kilpailu. Totta kai jos lähtee kulkemaan, niin sitten on kiva vähän vertailla aikoja.
Latvala oli ennen Tunturirallin viikkoa intoa täynnä kuin ilmapallo.
– Kauhea innostus ja odotus on jo, että pääsisi ajamaan. Eniten jännittää, että auto kestää. Ei millään haluaisi taas jäädä mihinkään hankeen odottelemaan niin kuin kävi pari vuotta sitten. Siellä keskellä korpea on aika kylmä. Ystävälliset katsojat voivat enää siinä vaiheessa pelastaa, Latvala naureskelee.
Kaksi vuotta sitten Latvala joutui jäämään reitille kuudennella erikoiskokeella teknisten vikojen vuoksi. Kaudella 2006 Toyota Corolla WRC puolestaan lipsahti hankeen Ristilammen pätkällä.
– Ehdottomasti tavoitteena on päästä läpi. Kaksi vuotta sitten ei oikein ollut vauhtia. Auto oli vähän keskeneräinen, kun tulimme sinne. Nyt sitä on ehditty hienosäätää ja parantaa, Latvala kertoo.
– Nyt se alkaa olemaan aika lähellä oikeaa A-ryhmän autoa teknisesti, kun on A-ryhmän kojetaulut sun muut. Kori on vähän painava, se ei ole ihan alkuperäinen, koska se on N-ryhmän korista tehty. Uusi auto on siellä rakenteilla, mutta se ei kerennyt vielä Tunturiin.
Tunturiralli ajetaan perjantain ja lauantain aikana Rovaniemen ja Kemijärven ympäristössä.