Hyundain WRC-talli valotti erikoista kuviota suomalaiskuskien ympärillä

Hyundain rallitiimi on avannut tämän kauden suunnitelmiaan MM-sarjan WRC2-luokassa.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korealaisvalmistajan i20 N Rally2 -autoon odotetaan kevään aikana isoja päivityksiä, mutta MM-sarjassa talli pitää pienoista välivuotta. Tallin asiakaspuolen päällikkö Benoit Nogier kertoo, että tiimin fokus on keskittyä kansallisiin sarjoihin.

Hyundailla ei ole tällä kaudella WRC2-luokassa virallista tallia, mutta suomalaiskuski Emil Lindholm on silti yhä tiimin virallinen kuljettaja. Lindholm kisaa WRC2-luokassa CHL Sport Auto -tiimin ajattamana. Sama tilanne on myös Teemu Sunisen osalta, mutta tehtaan tuki on aiempia vuosia vähäisempää.

– Meillä ei ole virallista projektia WRC2-luokassa tänä vuonna. Tämä päätös on tehty siksi, että meidän pitää hieman hallita budjettiamme ja tehdä uudet tavoitteet. Meidän mielestämme paras vaihtoehto tällä hetkellä on keskittyä enemmän kansallisiin sarjoihin, Nogier sanoo Dirtfish-sivustolla.

– Päätimme astua hieman syrjään ja keskittyä auton kehittämiseen sekä panostaa enemmän kansallisiin sarjoihin. Niissä meillä on paljon enemmän kilpailijoita kuin viime vuonna. Tämä on mahdollista, koska meillä ei ole isoa ja virallista tiimiä WRC2-luokassa.

Hyundain kalustolla ei voi tällä hetkellä vastata Skodan, Citroenin ja Toyotan suorituskykyyn. Päivitysten jälkeen tilanne lienee parempi.

– Jos olisimme sataprosenttisen varmoja, että voisimme saada mestaruuden WRC2-luokassa, valintamme voisi olla toisenlainen. Nyt tärkeintä kuitenkin on kehittää autoa, jotta voimme vielä palata huipulle tässä luokassa, Nogier selittää.

– Keskitymme varsinkin Ranskan sarjaan, koska se on Rally2-autojen osalta isoin markkina ja siellä on eniten asiakkaita. Sen lisäksi tähtäimessämme ovat Espanjan, Portugalin, Belgian ja Italian sarjat. Ne ovat isoja markkinoita, joissa kilpailu on kovaa.

Nogier haluaa korostaa, että Lindholm on ja pysyy tällä kaudella Hyundain virallisena kuskina. Myös Sunisen suhteen asia on hyvällä tolalla.

– Me jatkamme Emilin kanssa ja meillä on hänen kanssaan sopimus. Teemulla ei ole sopimusta, mutta häntä me pidämme silmällä tarkasti. Vaikka meillä ei ole virallista tiimiä, me tuemme heidän omia hankkeitaan, Nogier paljastaa.

– Ainoa virallinen kuski on kuitenkin Emil.

Päivityksiä Hyundain Rally2-autoon on luvassa huhtikuun Kroatian MM-rallista eteenpäin.

– Meillä on suunnitelmana luokitella aika isot jokerit huhtikuun 1. päivänä. Isoin asia on moottoripäivitys, joka tuo paljon lisää voimaa ja vääntöä koneeseen, Nogier kertoo.

– Se on ensimmäinen askel. Sen lisäksi teemme töitä auton luotettavuuden suhteen, sillä meillä on ollut pieniä ongelmia menneisyydessä. Esimerkiksi Emilillä oli jousitusongelma Suomen rallissa, mutta sen olemme ratkaisseet. Nämä kaikki pitää kuitenkin tehdä yhteistyössä FIA:n kanssa, jotta luokittelut menevät varmasti oikein.

Rallin MM-sarja jatkuu Keniassa maaliskuun lopussa, mutta legendaarisessa Safari-rallissa kyse ei niinkään ole suorituskyvystä, vaan selviytymisestä.

Lue myös nämä