Rovanperä edustaa maiden välisenä kilpailuna ajettavassa Rally of Nationsissa Suomea Roope Korhosen kanssa. Rovanperä ei saa Meksikon MM-rallista tutuilla erikoiskokeilla käyttöönsä aivan tuoreinta rallitykkiä, sillä hän ajaa sorapätkillä Citroen DS3 R5 -autolla.
Citroenin vanhemman polven DS3 R5 nähtiin ensimmäisen kerran MM-osakilpailussa kaudella 2014. Ranskalaisvalmistaja toi neljä vuotta myöhemmin MM-sarjaan Citroen C3 R5 -auton, josta on sittemmin kehitetty uudemman sukupolven C3 Rally2 -versio.
Rally of Nationsin nimekkäimmät nykykuljettajat ovat M-Sport Fordin ranskalaispilotti Adrien Fourmaux sekä MM-sarjan norjalaiskonkari Mads Östberg. Edellisen kilpailunsa kahdeksan vuotta sitten ajanut Rovanperä, 55, antaa vanhemmalla kalustollaan tasoitusta, sillä Fourmaux ajaa Ford Fiesta Rally2 -autolla ja Östberg Skoda Fabia R5 -kilpurilla.
Rally of Nationsissa ei kilpailla pelkästään Rally2- tai R5-autoilla. Lähtöviivalla nähdään muun muassa Mitsubishi Lancereita (Evo IX ja X), Subaruja (Impreza ja WRX) ja myös Ford Fiesta Rally3 -ajokki.
Koska mukana on useita eri luokituksen autoja, kilpailussa on käytössä tasoitusjärjestelmä. Rally2- ja R5-autoilla ajaville autokunnille annetaan varsinaiset erikoiskoeajat, mutta heikomman suorituskyvyn kilpureille lasketaan aika kertoimella, joka on alle yhden – kerroin vaihtelee luokituksen mukaan.
Esimerkiksi Roope Korhosen autona on Mitsubishi Lancer Evo IX, jolla hän saa tasoituskertoimen 0,945.
Rally of Nationsin erikoisuutena on myös se, että maajoukkueiden paremmuutta ei ratkaise rallin kokonaisaika vaan pisteet, joita jaetaan erikoiskoesijoitusten perusteella. Voiton ottaa se maa, jolla on eniten pisteitä kasassa 16 erikoiskokeen jälkeen. Kilpailun päättävällä Power Stage -erikoiskokeella on jaossa tuplapisteet.
Kilpailun suurin suosikki on Ranska, jonka kuljettajina toimivat Fourmaux ja vuoden 1994 maailmanmestari Didier Auriol, jonka autona on Subaru Impreza WRX.
Leonin ympäristössä ajettava Rally of Nations starttaa lauantain vastaisena yönä Suomen aikaa, jolloin ajetaan Guanajuaton ikoninen yleisöerikoiskoe läpi kahteen kertaan. Kilpailu päättyy myöhään sunnuntai-iltana, kun takana on 230 erikoiskoekilometriä.
Katso alta, kuinka Harri Rovanperä valmistautui Rally of Nationsiin testaamalla Volkswagenin R5 -autoa Laukaassa.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,401187″ ap mute]