Harri Rovanperä otti tuntumaa esteeseen – toinen legenda joutui vetäytymään Meksikon rallista

Harri Rovanperä ja Roope Korhonen aloittivat lauantain vastaisena yönä urakkansa Meksikossa ajettavassa Rally of Nations -kilpailussa.
Harri Rovanperä
Harri Rovanperä. Kuva: Rally of Nations
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rally of Nations on maiden välinen ralli, joka järjestetään Meksikon MM-rallista tutuilla erikoiskokeilla Leonin ja Guanajuaton kaupunkien ympäristössä. Kilpailu käynnistyi paikallista aikaa perjantai-iltana, kun Guanajuatossa ajettiin ikoninen yleisöerikoiskoe, joka keräsi jälleen jättiyleisön pätkän varteen.

Viimeksi vuonna 2014 lähtöviivalla ollut Rovanperä selvitti kunnialla kahdesti läpi ajetun yleisöpätkän, joskin suomalaiskuskin ohjastama Citroen DS3 R5 -auto otti hieman tuntumaa esteeseen, kun hän pyöritti ”donitsia” liikenneympyrässä.

https://twitter.com/ChristianWRC1/status/1510120972887678976?s=20&t=kmQl67xq3mldDcd2-c7ttQ

Rovanperä jäi ensimmäisellä ajokerralla 8,6 sekuntia norjalaisen Mads Östbergin pohja-ajasta. Toisella vedollaan suomalaiskonkari oli jo paremmassa vireessä, sillä Östbergin pohjiin kertyi eroa tasan seitsemän sekuntia.

Östberg on Rally of Nationsin yleiskilpailun kärjessä yleisöpyöritysten jälkeen 2,4 sekunnin turvin ennen meksikolaista Benito Guerra junioria. M-Sport Fordin ranskalaiskuljettaja Adrien Fourmaux ajaa kolmantena 5,6 sekunnin päässä kärjestä ennen brittikuski Matthew Wilsonia.

Suomea edustavat Korhonen ja Rovanperä tulivat lähes tasatahtia Guanajuaton kaupunkipyörityksellä. Mitsubishi Lancerilla kilpaileva Korhonen on yleiskilpailussa sijalla 11 (+15,1) ja Rovanperä sijalla 14 (+15,6).

Ranskalaislegenda Didier Auriol jätti kilpailun kesken ennen kuin se ehti edes alkaa. Vuonna 1994 maailmanmestaruuden voittanut Auriol vetäytyi sorakisasta henkilökohtaisten syiden vuoksi. Meksikon ja Ranskan passit omistava Felipe Suberville otti Auriolin paikan Ranskan joukkueessa Fourmaux’n rinnalla.

Rally of Nationsin ideana ei ole kamppailla yleiskilpailun voitosta vaan kerätä pisteitä erikoiskoesijoitusten perusteella. Jokaisella maalla on kisassa kaksi edustajaa, joiden pisteet ynnätään yhteen. Kilpailussa on mukana tukku erilaisia kilpureita, minkä vuoksi jokaiselle autolle on laskettu oma tasoituskerroin, jonka perusteella lopulliset erikoiskoeajat lasketaan.

Tämän jutun julkaisuhetkellä maiden välisen Rally of Nations -kilpailun tilanne ei ollut vielä selvillä kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen.

Kilpailu jatkuu lauantai-iltapäivänä Suomen aikaa. Lauantain ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta.

Lue myös nämä