Harrasterallisarjaan huima määrä osallistujia, mukana myös Suomen nuorin rallikuski?

Kauden 2023 Harrasterallisarjaan ennakkoilmoittautui peräti 288 kuljettajaa.
Lauri Halonen ja Niklas Heino
Lauri Halonen ja Niklas Heino osallistuvat Harrasterallisarjaan. Kuva: Lauri Halonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaudella 2023 valtakunnallisen Harrasterallisarjan mestaruuden lisäksi jaetaan Pohjois-Suomen ja Etelä-Suomen mestaruustittelit. Muutos on kehitetty kilpailijoilta saadun palautteen perusteella. Kustannusten nousun vuoksi ralliharrastajille halutaan tarjota omiin resursseihin sopiva vaihtoehto lyhemmillä kisamatkoilla.

Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestö ry:n alaisessa sarjassa ajetaan vuonna 2023 yhteensä viisi osakilpailua talvella ja kolme kesällä. Näistä neljä kuuluu Pohjois-Suomen sarjaan ja neljä Etelä-Suomen sarjaan. Pohjois-Suomessa on haastavampaa järjestää kesäralleja, joten Pohjois-Suomen sarja on kolmen talviosakilpailun myötä talvipainotteinen.

Piippola-rallissa jälleen lähemmäs 200 autokuntaa

Kausi käynnistyy edellisvuosien tapaan Piippola-rallista, joka on viime vuosina kuulunut Suomen suosituimpiin rallikilpailuihin. Kustannusten nousun vuoksi kilpailujärjestäjien odotukset ovat nyt olleet kilpailijamäärien suhteen varovaisia. Piippola-ralliin on kuitenkin starttaamassa lauantaina 7. tammikuuta yli 180 kuljettajaparia, joka on lähes yhtä paljon kuin viime vuonna.

Mukana Piippola-rallissa sekä Harrasterallisarjassa on myös seitsemättä luokkaa käyvää Lauri Halonen, joka muistetaan aiemmilta vuosilta varsinkin crosskartin ratissa. Halonen lähtee sarjaan V1600-luokan Ford Fiestalla, kartanlukijana toimii Niklas Heino

–  Ei odoteta mitään ihmejuttuja, ilman paineita lähdetään pitämään hauskaa. Nuotin tekemistä ollaan harjoiteltu niin, että Niklas on istunut takapenkillä, minä apukuskin paikalla ja isä Sami on ajanut. Minä kerron nuotteja ja Niklas kirjoittaa ne ylös. Talvella ollaan vain kerran päästy ajamaan. Kisaviikolla testataan ja saadaan uudesta autosta lisää oppia. Tavoite on, että jokaisen pätkän maalissa meillä on hymy naamalla, Halonen summaa.

Aiemmat rallit Halonen on ajanut V1600-luokan Honda Civicillä, 11-vuotiaana Latviassa, ja viime syksynä Kontiolahdella sekä Luhangassa. Nyt alla on laihialaisen Jere Pensaan rallin SM-sarjassa Suomen mestaruuteen siivittänyt nopeaksi todettu Ford Fiesta. Saman luokan autoissa on selvä ero.

– Fiesta on rauhallisempi ajaa, se kääntyy paremmin ja siinä tuntuu olevan enemmän voimaa. Ajotyyliin ei ole ainakaan vielä tarvinnut tehdä muutosta, se on helpottanut siirtymistä autosta toiseen, Halonen toteaa. 

Seluska ja Hyttinen puolustavat mestaruutta

Kaksivetoisten autojen nuottiluokassa hallitseva Harrasterallisarjan mestari Janne Seluska saa tiukkaa haastetta muun muassa Max Karhapäältä sekä F-ryhmän Suomen kärkikaartiin kuuluvalta Ville Hanhisuannolta.

Nelivetoautotiimejä ilmoittautui mukaan kaksikymmentä. Kahtena edelliskaudella nelivetoluokkaa hallinnut Kai Hyttinen on mukana tälläkin kertaa. Haastajiksi voidaan povata ainakin Pasi Saarelainen sekä Anssi Rytkönen

Harrasterallisarjan kalenteri kaudelle 2023:

7.1.2023 Piippola, Keskipiste Racing Ry | Pohjois-Suomi
28.1.2023 Keuruu, Rallimiehet Ry | Etelä-Suomi
11.2.2023 Kontiolahti, Kontioracing Ry | Pohjois-Suomi
18.2.2023 Mikkeli, Hartialukko Racing Ry | Etelä-Suomi
11.3.2023 Suomussalmi, Ralli Team Kainuu Ry | Pohjois-Suomi
13.5.2023 Tammisaari, South West Motorsport Ry | Etelä-Suomi
22.7.2023 Siikajoki, Pro Race Ry | Pohjois-Suomi
19.8.2023 Sastamala, Tyrvään Moottorikerho Ry | Etelä-Suomi

Lue myös nämä