Grönholm otti pikavauhdilla uuden rallicross-sarjan haltuun – tykitti legendaarisella radalla kolmanneksi

Pikakomennuksella rallicrossin uuden Nitro RX -sarjan avausosakilpailuun kutsuttu Niclas Grönholm ajoi kolmanneksi sarjan avauksessa Englannin Lydden Hillissä.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: Jan Kåre Rafoss
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin MM-sarjaan keskittyvä Grönholm matkusti pikakomennuksella rallicrossin uuden Nitro RX -sarjan avausosakilpailuun Englannin Lydden Hilliin. Grönholm kutsuttiin paikalle tuuraamaan ruotsalaista Kevin Erikssonia, joka joutui loukkaantumisen takia vetäytymään avausosakilpailusta.

Ensimmäisen kerran täyssähköauton ratin taakse istunut Grönholm sai erikoisluvalla ajaa lauantaiaamuna lyhyen testin, jossa suomalaiskuljettaja tutustui uuteen FC1-X-täyssähkökilpuriin. Nelivetoisen rallicrossauton sähkömoottorit tuottavat 1070 hevosvoimaa, joiden avulla auto kiihtyy 1,4 sekunnissa sadan kilometrin tuntivauhtiin.

Grönholm ei ujostellut kokeneessa joukossa vaan ajoi itsensä sunnuntain finaaliin ja siellä kolmanneksi.

– Ero kärkikaksikkoon repesi puolivälissä finaalia, kun juutuin vasemman takapyörän autostaan rikkoneen Oliver Eriksonin taakse. (Andreas) Bakkerud pääsi huomattavasti nopeammin hänestä ohi, ero kärkeen venähti, ja se ratkaisi kilpailun.

– Vauhtini finaalissa oli ihan ok. Viimeisellä kierroksella oli hieman tekniikkaongelmia, mutta ne eivät vaikuttaneet enää sijoituksiin. Mutta hauskaa oli, Grönholm iloitsi tiedotteessaan.

Grönholmin mukaan täyssähköauto oli erilainen kilpa-auto kuin polttomoottorilla varustettu Supercar-luokan menopeli.

– Uuden auton ohjaamossa nappeja oli sen verran, että niiden opettelu otti aikansa. Sunnuntaina kaikki jo sujui hyvin, tunsin autoni ja pystyin keskittymään myös autoni säätöihin. Sain myös tärkeää kokemusta täyssähköautosta, sillä ennen tätä viikonloppua en ollut ajanut metriäkään sähköautolla, Grönholm muistutti.

– Loppupeleissä fiilis molempien autojen ohjaamossa oli sama: meteliä riitti. Ei se täyssähköauto hiljainen ollut. Suurin ero oli ensimmäisten kymmenien metrien aikana kiihtyvyydessä. Täyssähköauto irtoaa viivalta ripeämmin ja ensimmäiset metrit se kiihtyy tehokkaammin. Mutkissa eroa ei juuri ollut: molemmissa autoissa kaasulle mennään samalla tavalla. Ehkä sähköautossa kaasun vaste on hieman parempi, Grönholm vertaa.

Loukkaantuneen Kevin Erikssonin toipumisennuste on kuusi viikkoa ja kuuden viikon kuluttua kilpaillaan sarjan seuraava osakilpailu Ruotsissa.

– Seuraavasta kisasta emme puhuneet mitään, mutta jos kutsu käy, niin totta kai lähden mukaan, Grönholm totesi.

Rallicrossin Nitro RX, Lydden Hill, Britannia:

1. Robin Larsson    (SWE) 4.34,808
2. Andreas Bakkerud (NOR)   +0,875
3. Niclas Grönholm  (FIN)   +2,805
4. Fraser McConnel  (JAM)   +6,267
5. O-C Veiby        (NOR)  +10,258
6. Oliver Eriksson  (SWE)  +10,752
7. Travis Pastrana  (USA) +5 kierrosta
8. Kris Meeke       (GBR) +6 kierrosta

Lue myös nämä

  • Uusimmat