Grönholm jätettiin kuudenneksi napapiirillä – ”Sellaista ylös ja alas sahaamista koko ralli”

Rallicrossin MM-sarjaa leipätyönään ajava Niclas Grönholm ei ollut täysin tyytyväinen ajosuoritukseensa Tunturirallissa.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: Merita Mäkinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Co-Motorsportin Skoda Fabia R5 -autolla kilpailleet Grönholm ja Tomi Tuominen ajoivat kauden toisessa rallin SM-osakilpailussa Rovaniemellä SM1-luokassa kuudenneksi. Kaksikko piti koko rallin ajan kelvollista vauhtia yllä ja parista penkkakosketuksesta huolimatta paikka kuuden nopeimman joukossa säilyi rallin maaliin. 

Grönholm ja Tuominen aloittivat Arctic Lapland -rallin eli tuttavallisesti Tunturirallin mainiosti, sillä tilille tuli uran toinen SM1-luokan pohja-aika Mäntyvaaran yleisöpätkällä. Eroa SM1-luokan kärkeen oli avauspäivän jälkeen 40,7 sekuntia.

Lauantain ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen kaksikko jatkoi sijalla kuusi. Kahdella seuraavalla pätkällä Skoda käväisi penkassa, ja ero kärkeen kasvoi yli puoleentoista minuuttiin.

Rallin ratkaisevat neljä erikoiskoetta ajettiin Kemijärven suunnalla. Grönholmin tilanne SM1-luokassa oli vakaa kuudes. Eteen ja taakse oli sen verran matkaa, että sijoitusta oli lumisateen yltyessä enää turha riskillä kohentaa.

– Tämä rallihan meinasi olla pelkää pohjien ajelua, mutta ei nyt sentään, Grönholm naureskeli.

– Perjantai oli meille Kaihuanvaaraa lukuun ottamatta ihan jees. Tänään oli kaiken näköistä. Aamun toisella EK:lla Skodan takakulma osui penkkaan ja se imaisi samalla keulan hankeen, jonka jälkeen ilmanpuhdistaja täyttyi lumesta. Myös rytmi katosi ja takkiin tuli vajaat puoli minuuttia. Sitten Ounasvaaralla ajoin uudelleen penkkaan ja sammutin vielä automme moottorin, Grönholm jatkoi.

Iltapäivän neljällä viimeisellä pätkällä Grönholmin suoritus oli tasaisen kova.

– Mutta sellaista ylös ja alas sahaamista minulta koko ralli. Iltapäivän pitkälle pätkälle olin tehnyt hieman erilaisen nuottiskaalan kuin muille pätkille ja se vaikutti. Se oli pisin ja hankalin pätkä muutenkin. En saanut sillä pätkällä oikein minkäänlaista rytmiä päälle ja sellainen rohkea ja aggressiivinen ajo puuttui kokonaan, Grönholm analysoi.

– Mutta vaikka automme tuntui hyvältä, kaikki pelasi hienosti ja se oli hyvä ajaa, niin samaa ajofiilikseen en päässyt kuin Riihimäellä. Välillä tuli hyvin ja sitten taas ei. Mutta suuri kiitos Tomille, että lähti kyytiin, Grönholm päätti.

Rallin SM-sarja jatkuu maaliskuussa. Talven viimeinen osakilpailu Tuuri-ralli kilpaillaan 8.–9. maaliskuuta Alavudella.

Lue myös nämä

  • Uusimmat