FIA:n uudelta pomolta radikaali ehdotus rallin MM-sarjaan – ”Kaksi ja puoli autonvalmistajaa ei ole riittävästi”

Elfyn Evans
Toyotan Elfyn Evans vauhdissa Monte Carlon MM-rallissa tammikuussa 2021. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälisen autoliiton FIA:n uusi puheenjohtaja Mohammed bin Sulayem haikailee lisää tehdastiimejä rallin MM-sarjaan.

Bin Sulayem valittiin viime viikolla Jean Todtin seuraajaksi FIA:n peräsimeen. Arabiemiraateista kotoisin olevalla bin Sulayemilla on vahva rallitausta, sillä hän on voittanut Lähi-idän rallimestaruuden 14 kertaa.

– Formula ykkösistä riittää jatkuvasti puhetta, mutta emme saa unohtaa muita lajeja. Meidän täytyy tarkastella myös rallin MM-sarjaa. Tulen itse rallin parista, joten meidän täytyy katsoa myös sitä, bin Sulayem kertoi motorsport.comin mukaan.

Rallin MM-sarja on uuden aikakauden edessä, sillä ensi vuodesta lähtien Rally1-luokituksen hybridiautot tulevat WRC-autojen tilalle. Sarjassa on tällä hetkellä vain kaksi täysiveristä tehdastallia, Hyundai ja Toyota, sekä brittitiimi M-Sport, joka kilpailee Fordeilla. M-Sport on viime vuosina saanut Fordilta teknistä tukea, mutta se toimii huomattavasti pienemmällä budjetilla kuin sen kilpailijatiimit.

– Se ei ole riittävästi, että meillä on kaksi ja puoli autonvalmistajaa näinkin tärkeässä sarjassa. Emme voi vain istua paikoillamme ja odottaa, että muut tulevat luoksemme. Mielestäni meidän pitää koputella muiden valmistajien ovia ja varmistaa, että lajimme miellyttää heitä, bin Sulayem linjasi.

FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi aiemmin tänä vuonna, että rallin MM-sarjaan voidaan odottaa uusia valmistajia aikaisintaan vuonna 2024. Rallin MM-sarja on todella kallis markkinointiväline autonvalmistajille, ja kulut nousevat suuriksi myös pienemmissä luokissa kilpaileville kuljettajille.

Bin Sulayemin toiveissa onkin, että autojen kuluja voidaan suitsia ruohonjuuritasolta lähtien, jotta mukaan saadaan uutta verta.

– Lähdimme autoista, joiden hintakatto oli 100 000 dollaria. Sitten se pomppasi 200 000 dollariin. Inflaatiolla on osansa asiaan, mutta hinta ei voi tuplaantua, tuore FIA-pomo totesi.

Rally1-luokituksen kilpurien hintalappu nousee tiettävästi yli miljoonaan euroon, vaikkakaan uusia autoja ei ole myynnissä. Bin Sulayem heitti ilmoille radikaalin ehdotuksen, jolla kulut saataisiin kuriin.

– Kokeilin hiljattain Rally3-autoa ja se ajaa WRC-auton asian. Vauhti ei ole sama, mutta kulut ovat huomattavasti pienemmät, bin Sulayem vertasi.

Rally3-luokituksen nelivetoautoilla kilpaillaan ensi kaudella MM-sarjan WRC3-luokassa.

– Toisekseen edullisia autoja pitäisi olla alimmalla tasolla. Saamme toki suuntaviivat FIA:lta ja varmistamme turvallisuussääntöjen toteutuksen. Meidän pitää sitouttaa ihmisiä eri alueilta, kuten Afrikasta, Lähi-idästä, Aasiasta ja Latinalaisesta Amerikasta, rakastamaan moottoriurheilua, mutta onko heillä varaa siihen? Ei ole.

Katso alta kooste kauden 2021 päättäneestä Monzan MM-rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat