Asiasta päätettiin tällä viikolla järjestetyssä FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa, jossa hyväksyttiin Rally5e-autojen tekniset ja luokittelusäännöt.
Rally5e-luokan sähkökilpurit jaetaan kahteen alaluokkaan akun kapasiteetin mukaan (alle tai yli 60 kWh).
Saksalaisvalmistaja Opelin Corsa-e Rally -autoilla on ajettu omaa sarjaa Saksassa viime vuodesta lähtien. DirtFish-sivuston mukaan etenkin Opel ja ranskalainen Renault olivat vaatineet täysin sähköisen luokan lisäämistä FIA:n rallipyramidiin, jossa on nykyään viisi luokkaa.
Maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa ei julkistettu luonnosta ensi vuoden MM-rallikalenterista. Sen sijaan kokouksessa päätettiin, että jatkossa WRC-tallit saavat huoltaa neljä tuntia autoa, joka on keskeyttänyt, mutta on jatkamassa kisaa seuraavana päivänä. Tähän saakka huoltotoimenpiteitä on saanut tehdä kolme tuntia keskeytyksen jälkeen.
Kokouksessa vahvistettiin myös se, että Rally1-hybridiautojen takaikkunaa ja kattoventtiiliä voi avata ilmanvaihdon parantamiseksi. Ohjaamoiden korkea lämpötila oli kuljettajien ongelmana etenkin toukokuun Portugalin MM-rallissa.
Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu jatkuu Viron nopeilla sorateillä 14.-17. heinäkuuta.
Katso alapuolelta kooste tapahtumarikkaasta Safari-rallista.