FIA tiedotti merkittävistä sääntömuutoksista rallin MM-sarjassa

Kalle Rovanperä
WRC-autot pistetään naftaliiniin, kun ensi vuonna MM-sarjassa ajetaan Rally1-hybrideillä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälisen autoliitto FIA:n moottoriurheiluneuvosto kokoontui tällä viikolla ja vahvisti usean moottoriurheilusarjan kisakalenterin ensi vuodelle. 

Rallin MM-sarjan osalta kisaohjelma oli jo selvillä, mutta neuvosto teki muutamia varsin tärkeitä sääntömuutoksia kaudeksi 2022. Ensi vuonna MM-sarjan pääluokassa ajetaan uusilla Rally1-autoilla. Päätavoitteena ovat kestävän kehityksen lisäksi turvallisuus sekä kulujen säästäminen.

Kulujen säästämisen osalta FIA rajoittaa ensi vuonna käytössä olevien moottorien määrää. Jokaisella valmistajalla on autokohtaisesti käytössään entisen kolmen koneen sijaan ensi vuonna vain kaksi polttomoottoria. Myös hybridiyksiköiden määrää rajoitetaan. Jokaisella autolla on vuoden ajaksi käytössä yhdeksän yksikköä. Testeissä yksiköiden määrää ei rajoiteta. Rallikohtaisesti autokunnalla voi olla yksi varsinainen ja yksi varayksikkö mukana.

Kustannuksilla on perusteltu myös Rally1-auton minimipainon lisäämistä kymmenellä kilolla. Toyota-pomo Tom Fowler kertoi tällä viikolla, että Rally1-autojen paino on 1 270 kiloa, joten nyt paino nousee 1 280 kiloon. Kymmenen kilon ekstrapaino tuo hieman lisää liikkumavaraa tiimeille.

Turvallisuuden osalta kuskien ja karttureiden käsiin tulevat uudet HV class-0 -hanskat. Koska kyseessä on myös sähkövoimalla toimiva auto, on FIA päättänyt laitattaa kuljettajaparien käsiin hanskat, jotka suojaavat heitä mahdollisen sähköiskun varalta.

Rally1-autoissa on oltava ensi kaudella ovipaneeleissa HY-merkintä, joka helpottaa kisaviranomaisten ja fanien osalta uusien hybridiautojen tunnistamista. Rally1-autojen akkujen lataamiseen FIA teki myös muutamia selvennyksiä. Samoin myös HEV-alueisiin tuli täsmennyksiä. HEV-alueet ovat huoltoparkkien läheisyydessä olevia tieosuuksia, joissa Rally1-autojen on liikuttava vain sähkön turvin.

Viime kaudella moni kuljettaja ja kartturi sai sakkoja tai huomautuksia liian löysistä kypärän remmeistä. Jatkossa kuljettajaparia kehotetaan pysähtymään vaikka kesken erikoiskokeen kiristyspuuhiin, jos remmit ovat löysällä. Jos näin ei toimita, on luvassa sanktioita.

Viime kauden Katalonian MM-rallissa nähtiin suomalaisittain erikoinen episodi, kun Emil Lindholm oli merkitty WRC3-luokassa kartturiksi ja Reeta Hämäläinen kuskiksi. Todellisuudessa roolit olivat kuitenkin tutut, kun Lindholm ohjasti Skodaa ja Hämäläinen luki nuottia. Kaksikolla oli jo vyöllään seitsemän MM-starttia WRC3-luokassa, joten tästä syystä suomalaiskaksikko keksi pienen kikan päästä mukaan luokan kahinoihin myös Espanjassa.

Jatkossa vastaava ei enää onnistu, sillä FIA:n lisämääräyksen mukaan sen on ajettava autoa, joka on ilmoittautumisvaiheessa merkitty kuskiksi. Vain hätätapauksessa roolit voivat olla toisinpäin.

Katso alapuolelta kauden 2022 viimeisen MM-rallin Monzan osakilpailun parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

 

Lue myös nämä