FIA-pomo kommentoi rallin MM-sarjan urheilullista arvoa: ”Kallen päätöksellä ei ole siihen vaikutusta”

Kalle Rovanperän päätös ajaa kaudella 2024 vain valikoituja MM-ralleja on herättänyt paljon keskustelua.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kun Rovanperä ja Jonne Halttunen eivät suurella todennäköisyydellä mestaruuttaan pysty puolustamaan, avautuu ovi MM-titteliin muille kuljettajille. Monen asiantuntijan mukaan Rovanperän päätös välivuodesta on huolestuttava suuntaus MM-sarjan kannalta.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallitoimintojen johtaja Andrew Wheatley ei kuitenkaan pidä suomalaistähden valintaa ”sapattivuodesta” ikävänä asiana.

– Tuen täysin Kallen päätöstä ottaa taukoa kokopäiväisestä rallikuskin roolista. Hän on vain 23-vuotias, mutta on jo voittanut kaksi mestaruutta ja on iässä, jossa monet meistä ovat vasta oppineet ajamaan. Hän on ajanut MM-sarjassa jo pitkään ja omistautunut kilpaurheilulle nuoresta saakka, Wheatley korostaa japanilaisella RallyPlus-sivustolla.

– Hän on myös tehnyt tulosta jo pitkään ja se on varmasti kuluttanut paljon energiaa. Uskon, että tulevaisuudessa he voivat voittaa lisää mestaruuksia Jonnen kanssa. Minulla ei ole siitä epäilystäkään.

Wheatleyn mukaan Rovanperän ratkaisu ei laske MM-sarjan urheilullista arvoa ja mielenkiintoa.

– Olen varma, että voimme tästä huolimatta odottaa jännittävää kautta, eikä Kallen päätöksellä ole siihen vaikutusta.

Vaikka Toyota dominoi kautta 2022, jäi Wheatleylla paljon positiivisia muistoja viime vuodesta.

– Olen tyytyväinen MM-sarjan viime kauteen. Kolme autonvalmistajaa onnistuivat kaikki voittamaan ja yhteensä viisi kuskia voitti osakilpailun. Myös WRC2 on herättänyt suurta kiinnostusta, kuten myös WRC2 Challenger -luokka ja JWRC. Siellä mestaruus ratkaistiin vasta viimeisessä kisassa, FIA-pomo tähdentää.

– Pystyimme myös ajamaan Etelä-Amerikassa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019. Lisäksi kansalliset sarjat jatkoivat kasvuaan.

Kaudelle 2024 Wheatley odottaa entistä tiukempaa taistoa varsinkin WRC2-luokkaan, kun Toyotan uusi GR Yaris Rally2 saa ensikasteensa MM-sarjassa Monte Carlossa tämän kuun lopussa.

– Meidän uusi Rally5-systeemimme, joka hyväksyttiin FIA:n moottoriurheiluneuvoston kokouksessa lokakuussa, on täydellinen tapa aloittaa rallin ajaminen. Samalla on mahdollista luokitella osat ja autot paikallisesti, mikä helpottaa kaikkia globaalisti, Wheatley sanoo.

– Lisäksi meillä oli MM-sarjan järjestäjien kanssa kokous Keski-Euroopan rallin aikaan ja sillä oli erittäin positiivinen anti. Paljon hyviä ideoita ja keskustelua saatiin aikaiseksi. Kiinnostus MM-sarjaa kohtaan on suurta. Toyota tuo uuden Rally2-autonsa asiakasmarkkinoille, mikä pakottaa kilpailijat työskentelemään entistä kovempaa, jos he haluavat pysyä huipulla.

Rallin MM-kauden avauskisa kaasutellaan Monte Carlossa 25.-28. tammikuuta.

Lue myös nämä