FIA-pomo kaivoi ässän hihastaan ja sai vakuutettua rallin MM-sarjan tiimit

Yves Matton
Yves Matton. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan odotetaan jatkavan nykyisellä kokoonpanolla ainakin vuoteen 2025 saakka.

Keskiviikkona paljastui, että Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota ovat suostuneet sitoutumaan MM-sarjaan myös vuodesta 2022 eteenpäin. Rallin MM-sarjassa siirrytään ensi vuoden jälkeen hybridiautoihin, joista on piisannut pitkään porua.

Lue myös: Rallin MM-sarjalle vaihteeksi loistavia uutisia

Tiimit sitoutuivat jatkoon ennen viime perjantain takarajaa, mutta Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vielä virallisesti vahvistanut asiaa.

Saksalaisen Rallye Magazinin mukaan ennen takarajaa käydyt neuvottelut eivät olleet helpoimmasta päästä. Pöydällä oli etenkin uuden Rally1-luokituksen hybridiralliauton kustannukset.

Saksalaissivusto kertoo, että FIA:n rallipomo Yves Matton kaivoi neuvottelujen aikana hihastaan ässän, jolla hän sai viime hetkellä vakuutettua MM-sarjan tehdastiimit. Tietojen mukaan Matton lupasi, että myös FIA kaivaa rahalippaansa esiin ja maksaa oman siivunsa hybridiyksikön kehityskustannuksista.

Tällä tavoin FIA kattaa kulut, joiden piti alkujaan mennä Citroenin piikkiin. Citroen vetäytyi rallin MM-sarjasta kauden 2019 jälkeen.

Mattonilla on yhä töitä paiskittavana, sillä seuraavaksi MM-sarjaan pitäisi saada houkuteltua lisää tehdastiimejä. Toistaiseksi muut autonvalmistajat eivät ole virallisesti kertoneet olevansa kiinnostuneita kilpailemaan tulevaisuudessa hybrideillä MM-erikoiskokeilla.

Lue myös: Hyundai valitsi WRC-kuljettajansa kauden viimeiseen MM-ralliin

Katso alta lokakuussa ajetun Sardinian MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,352465″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat