FIA käänsi takkinsa – näin kommentoivat Jari-Matti Latvala ja muut tallipomot

Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti tiistaina maailman moottoriurheiluneuvoston päätöksistä.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallimaailman suuri huomio kiinnittyi siihen, minkälaisilla teknisillä säännöillä ensi vuonna jatketaan. Helmikuussa FIA sekä rallin MM-sarjan promootioyhtiö julkistivat messevän uudistuspaketin, joka piti sisällään muun muassa hybridiyksikköjen poistamisen Rally1-autoista sekä aerodynamiikan ja moottorin voiman ison karsimisen.

Tiistaina kävi kuitenkin ilmi, että FIA taipui, varmasti hyvin ymmärrettävistä syistä, WRC-tallien vaatimuksiin. Nykyiset tiimit M-Sport Ford, Hyundai ja Toyota tekivät FIA:lle yhteisen vetoomuksen, että kausiksi 2025-26 teknisiä sääntöjä ei voi rukata isolla kädellä, koska se tietää vain kulujen radikaalia lisäystä. Sen sijaan kaikki tarmo pitäisi keskittää vuoteen 2027, jolloin nykyinen luokittelujakso loppuu.

– Meillä on erittäin vakaa sitoutuminen rallin MM-sarjaan. Kannustimme erittäin voimakkaasti yhteistyöhön, jotta löysimme yhteisen lähestymistavan, jotta voimme taata meille kaikille mahdollisimman vahvaa kilpailua, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kommentoi FIA:n tiedotteessa.

Hyundain tallipäällikkönä ja koko moottoriurheiluyksikön johtajana toimiva Cyril Abiteboul korosti, että työrauha seuraavaksi kahdeksi vuodeksi oli kaikkein tärkein askel.

– Olemme tehneet tiiviisti yhteistyötä viimeisten kuukausien aikana FIA:n kanssa, ja me kaikki olemme koko ajan uskoneet, että teknisten sääntöjen vakauttaminen vuosiksi 2025-26 on oikea tapa toimia, Abiteboul sanoo.

– Nämä erittäin merkittävät askeleet tuovat meille yhteisen ja positiivisen lähestymistavan lyhyen aikavälin kehitykseen sekä pitkän aikavälin läpimurtoihin, jota me kaikki tälle lajille haluamme.

Varmasti erityisesti M-Sport Fordin yksityistalli oli uudistuksia vastaan. Selvää on, ettei brittitiimi halua tuhlata isoja rahamassoja vain muutamaa kautta varten. Jos uudistukset olisivat menneet läpi, olisivat WRC-tiimit joutuneet pikavauhdilla kehittämään käytännössä uuden ralliauton vain kahta kautta varten.

– Tämä oli meille erittäin merkittävä asia tuleviksi vuosiksi. Olemme jo nähneet joitain hyviä ehdotuksia lajin markkinoinnin ja promootion kannalta. Nyt meidän pitää aloittaa työ, miten kehitämme jatkossa tapahtumia sekä on saatava pysyvä ehdotus teknisen puolen osalta. Minusta meillä on nyt lähtökohta, miten saada kunnianhimoiset tavoitteet maaliin saakka rallin MM-sarjan osalta, M-Sportin johtaja Malcolm Wilson kertoo.

Lue myös nämä