Esapekka Lapin ja Teemu Sunisen pestiä kärkkyvä espanjalaiskonkari latasi kovan tavoitteen MM-ralliin

Hyundain WRC-tallin espanjalaiskuski Dani Sordo suuntaa toiveikkaana tämän viikon Japanin MM-ralliin.
Dani Sordo
Dani Sordo. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime vuonna Sordo tosin koki kovia Japanissa, kun auto leimahti ilmiliekkeihin ja paloi täysin poroksi kisan toisella erikoiskokeella. Vaikka Sordo ja kartturi Candido Carrera selvisivät tulipalosta ilman vammoja, oli kokemus varmasti raju.

40-vuotias espanjalaiskonkari korostaa, että menneet on unohdettu. Tällä kertaa puolikkaan MM-kauden ajava Sordo haluaa todella näyttää, mistä luusta mies on veistetty.

Sordo on juhlinut voittoa MM-sarjassa kolme kertaa. Kahdesti mies on ollut ykkönen Sardinian saarella (2019-20) ja kertaalleen Saksassa vuonna 2013.

Japanista Sordo mielii peräti voittoa. Espanjalaiskonkari taistelee suomalaisia Teemu Sunista sekä Esapekka Lappia vastaan Hyundain kolmoskuskin roolista ensi vuonna. Oletettavaa on, että Hyundai jatkaa samalla taktiikalla eli ajattaa kolmannessa autossa kahta kuljettajaa myös tulevalla sesongilla, joten yksi kolmikosta saattaa jäädä ilman ajopestiä.

– Menestyksen kannalta tärkeintä on tehdä hyvät nuotit ja säädöt. On olennaista, että auto on helppo ajaa ja tuntuma mutkissa on mukava. Minä todella haluaisin voittaa, Sordo tähdentää.

Japanilainen fanikulttuuri teki jo ensi kerralla Sordoon suuren vaikutuksen.

– Japanin ralli on vaikea kisa, koska pätkät ovat kapeita ja kimurantteja. Se on kuitenkin hieno kisa ja nautin siitä, vaikken saanutkaan viime vuonna paljon kilometrejä alle tulipalon takia. Ilmapiiri on loistava ja ihmiset todella kunnioittavat rallia, Sordo sanoo.

– Varsinkin siirtymillä on aina paljon faneja kannustamassa, koska pätkät ovat korkealla vuoristossa, jonne voi olla vaikea päästä.

Japanin ralli käynnistyy torstain vastaisena yönä Suomen aikaa ajettavalla testierikoiskokeella. Varsinainen kisa starttaa puolen päivän tienoilla torstaina Suomen aikaa kaasuteltavalla yleisöpätkällä Toyotan stadionilla.

Rallissa ajetaan yhteensä 22 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy hieman alle 305 kilometriä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat