M-Sport Fordin Esapekka Lapin paluu WRC-auton rattiin sitten maaliskuun Meksikon MM-rallin meni piloille perjantaina Jämsän Hallissa.
Lapin oli määrä testata JanPro Racingin Fiesta WRC:tä perjantaina ja osallistua lauantaina Jämsässä ajettavaan kolmen erikoiskokeen pienoisralliin. Tärkeät testi- ja kisakilometrit jäivät kuitenkin haaveeksi.
– Turboakseli katkesi heti. Ehdimme ajaa 300 metriä. Muutama mutka ja kolme hyppyriä siihen mahtui matkalle. Vähän niin kuin vietiin tikkari kesken kaiken suusta. Ei tätä vielä oikein ajamiseksi voi kutsua, Lappi tuskaili Rallit.fille.
– Tämä vain kuvasi sitä, että moottoriurheilu on tekniikkalaji. Valmistelut oli tehty niin hyvin kuin voi. Meillä oli täysin uusi moottori ja turbo M-Sportilta, mutta silti se katkesi.
Takaisku oli kova, sillä pahimmat kilpailijat Hyundai ja Toyota ovat ajattaneet tehdaskuskejaan jo satoja testikilometrejä. Lappi on käytännössä vielä nollilla.
– Olisi ollut tosi kivaa ajaa. Muutaman mutkan sai ajaa ja sitten vietiin karkki suusta. Olisi ollut ilman muuta tärkeä juttu, eikä muuten tällaista hommaa olisi edes pystyyn laitettu, Lappi totesi.
Omaakin rahaa laitettu likoon
Vaikka Lappi on M-Sportin tehdaskuski, oli suomalaistähti laittanut myös omaa rahaa likoon päästäkseen verryttelemään ajotaitoja pitkän koronatauon jälkeen.
– Sanotaanko näin, että omaakin lompakkoa sai tätä varten raottaa ihan reilusti. Toki tässä on henkilökohtaisia sponsoreita mukana auto täynnä, mutta myös omaa rahaa. Lisäksi saatiin M-Sportilta osien kanssa apua. Tämä oli sellainen kombinaatio monesta asiasta. Kallista hommaa, Lappi huokaisi.
– Huominenkin on nyt mahdoton toteuttaa. Ei Suomessa ole sellaista osaa tarjolla. Eikä se varmasti ole kustannuksellisesti edes kovin järkevää lennättää sitä Englannista tänne huomiseksi. Muutenkaan ei ole mieltä lähteä ajamaan ilman mitään testiä. Tosi harmillinen juttu rallin järjestäjälle, sponsoreille ja faneille tietenkin.
M-Sportin taloustilanne on tunnetusti kehno. Lappi ehti heti miettiä korvaavaa tapahtumaa piloille menneen tilalle. Tarkkaa tietoa pieksämäkeläinen ei kuitenkaan suostunut paljastamaan.
– Uudet suunnitelmat ovat jo vireillä. Jos se toteutuu, niin se on vielä parempi homma. Ei uskalla kuitenkaan vielä siitä mitään sanoa. Tarkoitus on päästä WRC-autoon ainakin yhdeksi päiväksi tai ehkä useammaksi, Lappi jutteli arvoituksellisesti.
Viritteletkö pelkkää uutta testipäivää vai kenties osallistumista johonkin toiseen pienempään ralliin?
– Molempia. En tiedä vielä, mihin on rahkeita. Kun tällä tavalla lähtee yksityisenä, niin joka kilometri maksaa. Se pitää olla mielessä.