Esapekka Lapilla katkeransuloisia muistoja Keniasta – riittääkö vauhti jopa voittotaisteluun?

Esapekka Lappi helpottui kauden 2024 avausrallissaan Ruotsin lumilla helmikuussa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pieksämäkeläinen oli kulkenut pitkän matkan rallin MM-sarjassa ensimmäisen voittonsa jälkeen Keski-Suomessa kaudella 2017. Kauan himoittu uran toinen ykköstila on taatusti tuonut tekemiseen rentoutta ja vapautuneisuutta.

Lappi ajaa kauden toisen MM-rallinsa tällä viikolla Keniassa. Jo viime kaudella suomalaiskuskin vauhti oli hyvällä tasolla legendaarisessa Safari-rallissa, mutta Hyundain luotettavuusongelmat vesittivät kisan. Lapin autosta paukkui kardaaniakseli toisensa perään ja lopputuloksena oli jääminen sijoille ynnä muut.

– On tietenkin hienoa lähteä kisaan voitto alla, mutta nyt meillä on täysi keskittyminen päällä Keniaa varten. Meidän pitää ymmärtää, missä paikoissa pitää olla fiksu ja missä voi puskea rajoilla, Lappi sanoo.

– Viime vuoden kisa oli meille katkeransuloinen. Saimme pätkävoiton ja monta aikaa kolmen joukkoon ennen kuin tekniset viat päättivät rallimme. Haluamme jälleen olla kilpailukykyisiä, mutta välttää ongelmat. Se tuonee sijoituksen korkealla.

Lue myös: Ennätysmäärä kilometrejä ja haastavat olosuhteet – tämä kaikki sinun täytyy tietää Safari-rallista

Kenian ralli vaihtui juhannukselta maaliskuulle keskelle sadekautta. Tällä viikolla onkin isompi riski erittäin vaikeille olosuhteille.

– Kenia oli jo ennestään kaikkein ennalta-arvaamattomin ralli kalenterissa. Nyt se on sitä entistä enemmän, kun ajankohta muuttui. Jos on märkää, tiet ovat tosi mutaisia ja autoa on vaikeampi hallita, Lappi miettii.

– Kun ottaa vielä huomioon, että tienpinta ja luonne vaihtelevat paljon, niin on varmasti tosi vaikeaa löytää oikeita ja nopeimpia ajolinjoja.

Jo viime vuonna siis näkyi, että Lapilla on mahdollisuuksia ajaa jopa voitosta Keniassa. Se vaatii kuitenkin aina olosuhteiden suotuisuutta eli käytännössä tallikavereiden Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin kisojen pitää sujua suomalaisen kannalta sopivasti.

Kenian MM-rallissa ajetaan yhteensä 19 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy vajaat 370 kilometriä. Kisa käynnistyy keskiviikkona ajettavalla testierikoiskokeella.

Kuuntele Rallipodin uusi jakso Spotifyssä ja muista pistää samalla Rallipodi seurantaan.
Voit kuunnella jakson myös tästä alta.



Lue myös nämä