Ennätysmäärä kilometrejä ja haastavat olosuhteet – tämä kaikki sinun täytyy tietää Safari-rallista

Safari-rallin reitti ei ole juurikaan muuttunut viime vuodesta, mutta rallin siirtäminen kevään sadekauteen voi silti tuottaa uusia haasteita kuljettajille. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee ikonisen kilpailun erikoiskokeet.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä Safari-rallissa viime kesänä. Kuva. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kenian Safari-ralli kuului erottamattomasti MM-sarjaan sen alkuvuosina, mutta vuoden 2002 jälkeen ralli jäi pois kalenterista.

Aiemmin Safari oli aina muita MM-ralleja selvästi pidempi, mutta vuodesta 2021 ajetut Safari-rallit on ajettu normaalissa formaatissa, vaikkakin pätkien kokonaismitta on tähdätty sääntöjen sallimaan 350 kilometrin maksimiin tai jopa vähän sen yli. Tämän vuoden Safari on itse asiassa pisin MM-ralli sitten vuoden 2018 Monte Carlon.

Keskiviikko 27.3.

Keskiviikon aikataulu Suomen ajassa:
09.01 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Safarin testierikoiskoe ajetaan poikkeuksellisesti jo keskiviikkona. Itse pätkä on pysynyt muuttumattomana vuodesta 2021 saakka. Vaikka Loldian pätkä löytyy myös itse rallista, ei näillä ole metriäkään samaa reittiä.

Alku on kulmikasta risteysten ja suorien vuorottelua, joskin melko töyssyistä. Lopussa on mutkaisempi metsäosuus, katsojaystävällinen avara alue ja hyppyjä.

Tällä pätkällä Oliver Solbergin matka tyssäsi vuonna 2021. Takamoto Katsuta puolestaan suoritti ilmavan kaadon viime vuonna.

Torstai 28.3.

Torstain aikataulu Suomen ajassa:
13.05 EK1: Super Special Kasarani (4,84 km)

Kasaranin yleisöerikoiskoe on pysynyt samana vuodesta 2021 asti. Safarin tyylille sopivasti tämä kahden auton rata on vain aurattu avaralle maa-alueelle. Pätkän huonoina puolina on, että radat ovat hieman eri mittaiset, joten väliajoilla ensimmäisen kierroksen jälkeen ei tee oikeastaan mitään. Lisäksi valtaisa pöly saattaa haitata ulkomutkan puolella.

Yleisöpätkien viisaus on: mitään et voi voittaa, mutta kaiken voit hävitä. Tämän melkein todisti Kalle Rovanperä vuonna 2022, kun auto oli vähällä kaatua, mutta lopulta selvittiin säikähdyksellä ja rengasrikolla.

Perjantai 29.3.

Perjantaina ajetaan 127 kilometriä erikoiskokeita Naivasha-järven ympärillä. Noin puolet päivän reitistä tulee vaatimaan uusia nuotteja.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
07.15 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
08.33 EK3: Geothermal 1 (13,12 km)
09.26 EK4: Kedong 1 (31,50 km)
11.23 Huoltotauko (40 min)
12.48 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.06 EK6: Geothermal 2 (13,12 km)
14.59 EK7: Kedong 2 (31,50 km)

EK2+5 Loldia ajetaan samassa muodossa kuin kahtena edellisenäkin vuonna. Vuonna 2021 pätkän muoto oli hieman erilainen, kun se koitui Thierry Neuvillen kohtaloksi.

Pätkän alku on kulmikasta risteysten ja suorien vuorottelua sekä jatkuvia pinnanvaihteluita. Keskikohdassa tulee kapea ja tekninen osuus, joka on yksi koko rallin hitaimmista. Sieltä löytyy myös hieman kivikkoisempi osuus. Loppu on jälleen samankaltaista kuin alku, eli Safarille ominaisesti todella nopeat ja todella hitaat paikat sekä tien pinnat vaihtelevat.

EK3+6 Geothermal muuttui alkuosastaan hieman viime vuodelle. Tämän myötä pätkä ajetaan nyt kokonaan hyväpintaisella tiellä. Mukaan mahtuu vain muutama tiukempi mutka sekä kolme risteystä. Pätkä onkin yksi rallin nopeimpia ja viime vuonna keskinopeus oli yli 115 km/h.

EK4+7 Kedong on yksi rallin ratkaisupätkistä 31,5 kilometrin mitassaan. Vuonna 2021 tänne keskeyttivät Elfyn Evans ja Dani Sordo, kun taas seuraavana vuonna useammalla kuljettajalla oli ongelmia lentohiekassa. Tämän lisäksi pätkä on ollut vuodesta toiseen rallin nopein, viime vuonna jopa 125 km/h keskinopeudella.

Kedong 2024 (punainen) ja 2023 (turkoosi).

Nyt pätkä on käännetty eri suuntaan. Täten alku on suhteellisen hyväpintaiselta soratietä, jolta tehdään muutama poikkeama savannille. Keskiosassa on lyhyt ja mutkitteleva osuus savannilla, mutta sen jälkeen palataan taas enemmän tietä muistuttavalle uralle ja vauhdit ovat kovia. Pätkän keskellä ajetaan osuus, jota ei ole ajettu aiempina vuosina kumpaankaan suuntaan. Se kulkee osittain samaa kovavauhtista tietä, jolla pätkä on alkanut aiemmin, ja jolla pätkän viimeiset kuusi kilometriä ajetaan.

Nopeiden osuuksien välissä on vielä muutama tarkemmin ajettava ja kevyesti mutkitteleva osuus sekä pari tiukkaa risteystä. Lentohiekkaa löytyy myös reiustli täältä pätkän kolmannelta neljännekseltä.

Lauantai 30.3.

Lauantai on rallin pisin päivä. Näitä erikoiskokeita on ajettu Safari-rallissa jo vuonna 2001, jolloin Mbaruk-niminen pätkä kattoi kaikkien kolmen erikoiskokeen reitit, tosin hieman suoraviivaisemmin. Tämä on tiettävästi ainoa yhteinen osuus ”uusien” ja ”vanhojen” Safarien reiteillä.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
07.01 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
08.05 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
09.03 EK10: Sleeping Warrior 1 (36,08 km)
11.28 Huoltotauko (40 min)
13.34 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
14.35 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
15.33 EK13: Sleeping Warrior 2 (36,08 km)

EK8+11 Soysambu on 29-kilometrisenä se on melkoinen monsteri, muttei edes päivän pisin pätkä! Täällä Gus Greensmith kaatoi spoorissa vuonna 2022.

Pätkä alkaa yleisöä varten tehdyllä syheröisellä savanniosuudella, mutta 6,9 kilometrin kohdalla liitytään suoraviivaisemmalle tielle, jossa tosin on pahoja röykkyjä kierrettävänä.

Kymmenen kilometrin paikkeilla pätkä kääntyy tieltä kärrypoluille, joiden vauhti ja röykkyisyys vaihtelevat jatkuvasti. Pätkän lopulla tulee taas teknisempi osuus, jossa on pari joen ylitystä ja lentohiekkaakin. 25 kilometrin kohdalla on vielä nopeampi osuus ennen maalikiemuroita.

EK9+12 Elementeita on edeltäjäänsä vauhdikkaampi savannipätkä, jossa on muutama selkeä rytminvaihdos. 3,3 kilometrin kohdalla on poikkeuksellisen suora mutta töyssyinen osuus, kun taas 9,8 kilometrin kohdalla kierretään puu shikaanina. Pätkän loppuosa on teknisempää ja hiekkaisempaa Elementeita-järven rannan tuntumassa.

EK10+13 Sleeping Warrior on rallin pisin pätkä ja toinen tälle vuodelle muutetuista pätkistä. Alkuosa on samaa, joskin osittain lyhennettynä, mutta loppupuolisko on kokonaan uutta.

Sleeping Warrior 2024 (punainen) ja 2021-2023 (vihreä)

Pätkä alkaa tänä vuonna 4 kilometriä myöhemmin kuin aiempina vuosina. Alkuosa on nyt kärrypolulla, joka on suurilta osin suoraviivaisen nopeaa, mutta välissä on teknisiä ja/tai röykkyisiä lyhyitä osuuksia tai yksittäisiä tiukkoja mutkia. Tie muuttuu 6 kilometrin kohdalla leveämmäksi ja vielä suoraviivaisemmaksi, mutta seuraava kärrypolku alkaa kääntyilläkin. Seuraavilla osuuksilla on taas röykkyjä ja ylämäkeä, mutta ei tiukkoja mutkia. Sen sijaan 16 kilometrin jälkeen tulee useampi tiukka käännös, ja tien pinta muuttuu jatkuvasti.

Aiempina vuosina pätkän lopussa oli ”ketunlenkki” röykkyisemmillä teillä, mutta nyt sille liitytäänkin loppupäästä, eri suuntaan kuin aiemmin, ja poistutaan parin kilometrin kohdalla uudelle osuudelle. Pätkän viimeiset kahdeksan kilometriä on täysin ennen ajamatonta. Rallit.fi:n saamien tietojen mukaan osuus on erilaista kuin muu pätkä: luvassa on nopeita nypynylityksiä, syheröinen osuus sekä kaksi pitkää suoraa.

Sunnuntai 31.3.

Sunnuntaina ajetaan jopa 74 kilometriä pätkiä, joten ”Super Sunday” on nimensä veroinen. Pätkät ovat täysin samat kuin viime vuonna, vaikka yhden nimi on muutettu.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa (kesäajassa):
07.02 EK14: Malewa 1 (8,33 km)
07.52 EK15: Oserengoni 1 (18,33 km)
09.05 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.18 Huoltotauko (15 min)
11.20 EK17: Malewa 2 (8,33 km)
12.10 EK18: Oserengoni 2 (18,33 km)
14.15 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

EK14+17 Malewa ajettiin vuonna 2021 ja sitten se palasi välivuoden jälkeen viime vuonna reitille uudella alkuosalla. Pätkällä on paljon pinnanvaihdoksia tasaisesta röykkyiseen, tieltä kärrypoluille ja teknisestä nopeaan. Etenkin pätkän loppuosa on myös todella kulmikasta.

EK15+18 Oserengoni on metsäpätkä, jolla autot ovat jääneet kiinni lentohiekkaan. Kuuluisin näistä tapauksista kävi vuonna 2021, kun Kalle Rovanperä joutui keskeyttämään johtoasemasta.

Alkuosa on enimmäkseen kapeaa ja syheröistä metsän siimeksessä, mutta välissä on myös pitkiä suoria. Rytmi muuttuu nopean kulmikkaammaksi kolmen kilometrin kohdalla samalla, kun metsästä tullaan savannille, mutta pätkän keskellä on jälleen viiden kilometrin syheröinen osuus. Toisen nopean kulmikkaan osuuden jälkeen pätkä päättyy taas kiemuraisemmalle tielle.

EK16+19 Hell’s Gate toimii jälleen rallin päättävänä Power Stagena. Se on myös nopeahko pätkä.

Pätkä alkaa oikealla soratiellä, jolla on jopa ojat. Tie on nopeaa, mutta kivikkoista, ja välissä on pari tiukempaa mutkaa. Keskellä on kapeampi osuus, jossa on myös lentohiekkaa, joskin osuus on kunnostettu vuoden 2021 jälkeen. Lopuksi lasketellaan kapeaa tietä pitkin viimeiseen risteykseen.

Lue myös nämä