Rallin SM-sarjan kärkinimi Ruotsin MM-rallista: ”Kisa, jota ei voiteta koko ajan kaasu pohjassa ajamalla”

Emil Lindholm
Emil Lindholm ja Mikael Korhonen. Kuva: Taneli Niinimäki
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin SM-sarjan avausosakilpailun Arctic Lapland -rallin voittajakaksikko Emil Lindholm, 22, ja Mikael Korhonen, 33, ajavat tulevana viikonloppuna rallin SM-pisteiden sijasta WRC2-luokan MM-pisteistä Ruotsin lumilla.

Kysymyksessä on Lindholmille uran toinen nelivetoautolla ajettava MM-osakilpailu. Suomalaiskaksikko starttaa GRX-tiimin Volkswagen Polo GTI R5:lla reitille lähtönumerolla 48. Paikka tulevassa lähtöjärjestyksessä on noin 25-30 auton paikkeilla.

– Hyvillä fiiliksillä lähdettiin reissuun. Olemme nuotittaneet rallin kertaalleen, mutta nyt olemme ensi kertaa lähtöviivalla. Odotan tulevaa innolla, sillä tykkään paljon Torsbyn alueen teistä ja niiden luonteesta. Tiet ovat huomattavasti enemmän kääntyviä kuin perinteiset suomalaistiet, mutta ne eivät silti ole liian hitaita, Lindholm summaa tiedotteessa.

– Tienpohjat pitäisi olla myös jäässä, joten meidänkin lähtöpaikalla ainakin ensimmäisellä ajokerralla olosuhteet ovat hyvät. Toisella ajokerralla odotettavissa on ajouraa ja soraa, mutta Michelin on valmistanut tällekin vuodelle erittäin hyvän rallirenkaan, joka on ajourassa vakaa rengas ja myös kestävä, Lindholm huomauttaa.

Ennen Ruotsin MM-rallia Lindholm ehätti ajaa yhden testipäivän Suomessa, sillä FIA:n uudet testisäännöt kieltävät WRC2-luokan kuljettajilta ennakkotestaamisen rallin kussakin kohdemaassa kolme viikkoa ennen tulevaa kilpailua.

– Vielä viime vuonna suunnittelimme ajaa yhden testipäivän Ruotsissa, mutta ajoimme sen Suomessa. Testissä lähinnä totuttelimme MM-rallissa käytettäviin piikkirenkaisiin, joissa nastaulkonema on yhden millin Suomessa käytettäviä talvirallirenkaita lyhyempi.

– Automme on hyvässä iskussa. Ruotsin MM-ralli on kuitenkin kahteen kertaan ajettavine erikoiskokeineen kisa, jota ei voiteta koko ajan kaasu pohjassa ajamalla. Renkaitakin pitää osata säästää, ja meille ensikertalaisille olisi myös tärkeätä saada rallin kaikista erikoiskokeista kokemusta. Tärkeintä olisi löytää mahdollisimman nopeasti vauhdin ja varmuuden suhteen hyvä balanssi. Meillä on hyvä nuotti, siihen uskon, Lindholm muistuttaa.

Kauden toinen rallin MM-osakilpailu käynnistyy torstai-iltana Karlstadissa ajettavalla yleisöerikoiskokeella (1,9 km). Rallin ensimmäisenä varsinaisena kilpailupäivänä perjantaina reitti suuntautuu kahdesti Norjan puolelle.

Lue myös nämä