Citroenin WRC-tiimiin suuria muutoksia – riskit tulivat kalliiksi

Citroen Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen ajoi ensimmäistä kertaa kilpaa Citroen C3 WRC:llä Sardinian rallissa. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Citroen ei yltänyt lähellekään tavoitteitaan rallin MM-kauden ensimmäisellä puolikkaalla.

Kun kauden 13 osakilpailusta seitsemän on takana, ranskalaisvalmistaja on viimeisenä eli neljäntenä tiimien MM-sarjassa. Citroen-kuljettajista ainoastaan Kris Meeke on yltänyt tällä kaudella palkintokorokkeelle – Meeke voitti kauden kolmannen kilpailun Meksikossa, mutta sen jälkeen pohjoisirlantilainen ei ole saanut tililleen pistettäkään.

Edellisessä osakilpailussa Sardiniassa Meeke sortui jälleen ulosajoon, minkä jälkeen talli teki kovan ratkaisun: Citroenin käskystä Meeke ei aja ensi viikon Puolan MM-rallissa, mutta sen sijaan Andreas Mikkelsen pääsee ajamaan toisen kilpailunsa Citroen C3 WRC:llä.

Citroen on tehnyt päivityksiä autoonsa ennen Puolan MM-rallia. Muutoksen tuulet puhaltavat tallissa laajemmallakin rintamalla.

– Meidän oli otettava askel taaksepäin huomataksemme sen, että jotkut C3 WRC -auton kehityksessä ottamistamme riskeistä eivät olleet kannattavia. Automme on epäilemättä nopea, mutta toimintaikkuna, jonka sisällä auto toimii tehokkaasti, oli liian kapea, tallipäällikkö Yves Matton kertoo.

– Sen vuoksi olemme alkaneet tehdä suuria muutoksia organisaatioomme, toimintatapoihimme ja perusperiaatteisiimme. Ensimmäinen muutoksista oli Andreas Mikkelsenin tulo talliin. Hän rohkaisi meitä kokeilemaan uusia ideoita.

Mikkelsen pääsi ensimmäisen kerran kunnolla testaamaan Citroenin ajokkia Sardinian rallin jälkeen Puolassa.

– Hänen ensimmäisen kunnon testinsä jälkeen olemme tuoneet autoon päivityksiä, jotka ovat täydentäneet viime kuukausien aikana tekemäämme työtä. Entistä monipuolisemman auton avulla kuljettajamme voivat tähdätä sellaisiin tuloksiin, jotka vastaavat Citroenin korkeita odotuksia, Matton sanoo.

Lue myös nämä