WRC-tallipomo vaatii pikaisia muutoksia rallin MM-sarjaan – ”Muuten olemme kaikki kohta ilman töitä”

Rallin MM-sarjan tulevaisuudesta on riittänyt puhetta viimeisten kuukausien aikana.
Richard Millener
Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Laji huipputasolla on ollut alamaissa jo useamman vuoden, sillä varsinaisia tehdastalleja mukana on vain kaksi kappaletta. Hyundain ja Toyotan lisäksi ykköstasolla viihtyy M-Sport Ford, mutta yksityistiimi pyörii huomattavasti kilpailijoitaan pienemmällä budjetilla.

Kilpailijoiden vähäisen määrän lisäksi kenties suurempi huolenaihe on ollut lajin näkyvyys tai oikeastaan sen puute. WRC-formaattiin on vaadittu jos jonkinlaisia muutoksia, jotta ralli saataisiin päivitettyä 2020-luvulle ja uusia seuraajia tulisi mukaan.  

M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener kokee, että nimenomaan huono näkyvyys kansainvälisesti on suurin ongelma. Ralli on suosittua tietyissä maissa, mutta kansainvälisesti kymmenet muut lajit menevät medianäkyvyydessä ohi.

– Meidän pitää tehdä itsemme näkyväksi. Olemmeko me tarpeeksi näkyvillä eri sosiaalisen median kanavilla? En ole siinä mikään ekspertti, mutta luulen, että emme ole, Millener sanoo ranskalaislehti AutoHebdon sivuilla.

– M-Sportilla me yritämme tehdä paljon pieniä klippejä nettiin, jotka ovat nopeita katsoa. Ei ihmiset jaksa enää istua ja katsella kolmen minuutin videopätkiä. WRC ei näy tarpeeksi. Olen puhunut siitä eri lajien ihmisten kanssa ja he ovat ihmetelleet, että mistä voi katsoa, miltä lajimme näyttää.

Rallissa on panostettu paljon tv-tuotteeseen, mutta raaka fakta on, että nuoriso ei enää pitkien tv-lähetysten parissa viihdy. Puhumattakaan siitä, että samaa kilpailua pitäisi jaksaa seurata kolme ja puoli päivää.

– Ei kukaan tiedä, missä me olemme, missä kuskit ovat tai mitä he tekevät. Esimerkiksi Nascarin puolella on viisivuotinen suunnitelma ja kaikki tietävät, miten sitä toteutetaan. He näkyvät samaan aikaan tosi paljon eri kanavissa ja saavat siitä hyötyä. Ei sisällön tarvitsisi aina edes olla ralliin liittyvää, vaan jotain taustoista ja ilmapiiristä, Millener pohtii.

MM-sarjan promoottori, FIA ja autotehtaat sekä kuljettajat ovat järjestäneet monenlaisia palavereita viime aikoina. Puhetta on siis riittänyt aiheen ympärillä.

– On olemassa asioita, jotka olisi helppoa laittaa heti käytäntöön. Meidän olisi myös tehtävä jotain äkkiä, sillä muuten olemme kaikki kohta ilman töitä. Miksi emme voisi ravistella rakenteita nyt kunnolla? Ei ole vaikeaa tehdä sisältöä ja laittaa sitä nettiin, Millener oikoo mutkia.  

– Meillä on ollut hyviä kokouksia, mutta nyt on siirryttävä sanoista tekoihin.

Yhden esimerkin uudistuksista Millener nostaa esiin, joka laitetaan käytäntöön heti Viron MM-rallissa muutaman viikon päästä.

– Luulen, että Virossa median haastattelualue sijaitsee keskellä huoltoparkkia, jotta yleisö voi nähdä kuljettajat pidempään. Välillä tuntuu, että WRC:ssä ei ole ollenkaan fanikokemusta. Autot tulevat huoltoon, kuskit tulevat ulos ja kiirehtivät syömään sekä katsomaan videoita. Sitten he tulevat takaisin, istuvat autoon ja kaasuttavat pois, Millener kuvailee.

– Samaan aikaan huoltoparkissa on ihmisiä, jotka ovat odottaneet tunteja sankareitaan. Sitten he näkevät kuskit 20 sekuntia. Mielestäni meidän on ajateltava faneja enemmän.

Katso alapuolelta Kenian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä