WRC-tallipomo tykitti täyslaidallisen – ”Siitä tulee paska auto”

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul on antanut murska-arvion vuodeksi 2025 kaavailluista Rally1-autoista.
Cyril Abiteboul
Cyril Abiteboul. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensi vuoden Rally1-autojen säännöistä käydään parhaillaan kädenvääntöä rallin MM-sarjan WRC-tallien ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n välillä. FIA:n alainen WRC-työryhmä antoi jo helmikuussa omat muutosehdotuksensa, joiden mukaan Rally1-autoista poistettaisiin hybridiyksiköt, niiden aerodynaamisia ominaisuuksia karsittaisiin ja tehoja pienennettäisiin.

Hyundai otti sääntömuutokset testiin tietokonesimulaatiolla. Tulokset eivät olleet Hyundai-pomon mieleen.

– Havaitsimme auton erittäin hankalaksi, koska downforcea katoaa valtavasti. Tämä muuttaa valtavasti auton balanssia, Abiteboul totesi.

Abiteboulin mukaan muutoksia tulee myös auton painojakaumaan sekä mekaaniseen ja aerodynaamiseen balanssiin.

Tallit ilmoittivat heti ehdotusten julkaisun jälkeen, että niillä olisi rutkasti testitöitä tehtävänä ennen seuraavan kauden alkua, jos säännöt tulevat voimaan. FIA perusteli muutoksia autojen kustannussäästöillä, mutta toisaalta testi- ja kehitystyö ovat suuri kuluerä tiimeille.

Abiteboul antoi simulaation perusteella tylyn tuomion.

– Siitä tulee melko paska auto ajaa. Se on suuri huolenaihe, sillä meidän vastuullamme on varmistaa, että meillä on optimoitu auto, Abiteboul jyrähti.

– On hieman naurettavaa uskoa, että näin radikaalin muutoksen voi tehdä autoon antamatta valmistajille aikaa tai luokittelujokereita koko paketin uudelleen optimoimiseksi.

Abiteboul arvioi, että kuljettajat olisivat tyytymättömiä autoon. Toyotan Elfyn Evans testasi vuoden 2025 sääntöihin asetettua autoa ennen Kroatian rallia, ja walesilaisen mukaan se ei ollut kovinkaan jännittävä.

Rally1-autojen vuoden 2025 tekniset säännöt on määrä lyödä lukkoon kesäkuussa. Mahdollista on, ettei autoihin tule juurikaan muutoksia.

Ja jos Abiteboul saisi päättää, muutokset jäisivät minimaalisiksi.

– Mielestäni meillä on jo toimivat tekniset säännöt, Abiteboul paalutti.

Lue myös nämä

  • Uusimmat