Uusi kausi lyödään käyntiin vajaan kahden viikon kuluttua legendaarisella Monte Carlon osakilpailulla. Heti ikonisessa rallissa jaossa on MM-pisteitä uudella järjestelmällä.
Ensimmäiset pisteet ovat jaossa jo lauantain jälkeen, jolloin kymmenen parasta kuskia saa pisteitä, niin että paras palkitaan 18 pisteellä. Nämä ansaitakseen on kuitenkin päästävä myös sunnuntain pikataipaleet läpi.
Sunnuntain kisapäivältä jaetaan puolestaan MM-pisteitä seitsemälle parhaalle kuljettajalle, niin että paras saa seitsemän pistettä ja yksi piste heruu vielä päivän seitsemänneksi nopeimmalle pilotille. Lisäksi myös kisan päättävältä Power Stage -erikoiskokeelta jaetaan pisteitä tuttuun tyyliin viidelle nopeimmalle.
Uusi järjestelmä on herättänyt paljon keskustelua sekä puolesta että vastaan. Jotain tylsille sunnuntaikurvailuille oli tehtävä, mutta monen mukaan uusi systeemi ei ole tasapuolinen. Hyundain WRC-tallin päällikkö Cyril Abiteboul on uuden pistejärjestelmän puolustajia.
– Minulla päällimmäinen tunne on tyytyväisyys, että jotain on muutettu. Emme voi toimia niin, että hakkaamme FIA:n toimiston ovea vaatien muutoksia lajin perusluonteeseen, ja sitten kun niin tehdään, näemme siinä vain negatiivista, Abiteboul paaluttaa Motorsport.comin sivuilla.
– Meillä oli paljon ideoiden vaihtelua tiimien ja FIA:n kanssa. Tulimme siihen tulokseen, että jaamme viikonlopun kahteen osaan. Ehkä lopputulos on vähän monimutkaisempi kuin alun perin ajattelimme. Olen silti tyytyväinen mies, jos vain saamme sunnuntain kisapäivistä mielenkiintoisempia.
Abiteboul toivoo, että WRC-yhteisö ottaa uuden järjestelmän innokkaammin vastaan ja ottaa siitä kaiken hyödyn irti.
– Katsotaan, miten yhteisömme osaa ottaa tästä edun irti ja hyödyntää sen niin, että voimme kertoa uusia tarinoita. Sitä kautta voimme saada myös uusia faneja, WRC-pomo sanoo.
– Formula 1 -sarjassa on pystytty testaamaan ja ottamaan käyttöön tämänkaltaisia uusia ideoita.
Abiteboul toki myöntää, että uusi järjestelmä voi hyödyttää osa-aikakuskeja. Tulevalla kaudella muun muassa kaksinkertainen mestari Kalle Rovanperä ajaa vain osan kilpailuista. Lisäksi ranskalainen korostaa, että rengassääntöjen takia kumit voivat loppua yhä kesken sunnuntaina, jolloin renkaiden säästelyä tullaan edelleen näkemään.
– On olemassa muutamia asioita, joita (uudessa systeemissä) on vielä tarkasteltava lähemmin. Lähtöpaikkahomma on ratkaistava, varsinkin kun ottaa huomioon tilanteen sarjassa. Myös rengaspuoli on ratkaistava, Abiteboul korostaa.
– On kuitenkin tärkeää, että emme heti tyrmää ajatusta. Tarkoituksena on kuitenkin tehdä lajista houkuttelevampi poistamalla heikkouksia.