WRC-tähtien uhkana rengasrikot – analyysissä Euroopan röykkyisin MM-ralli

Sardiniassa riittää pölyä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Italian MM-ralli ajetaan jälleen Sardinian saaren kapeilla ja pölyisillä hiekkateillä. Tänä vuonna ajetaan samoja pätkiä kuin viime vuonna, mutta useimpia niistä on hieman muuteltu. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi 13. kesäkuuta alkavan Sardinian rallin erikoiskokeet.

Sardinian MM-ralli on yksi MM-sarjan nuorimmista osakilpailuista. Se oli ensimmäistä kertaa mukana MM-sarjassa vuonna 2004, jolloin se korvasi perinteikkäämmän San Remon kilpailun. Tätä ennen saaren teillä on ajettu suomalaisillekin tuttua Costa Smeraldan EM-rallia.

Nykyisin Sardinian MM-rallin keskuksena toimii Algheron kaupunki saaren luoteiskulmassa. Aiemmin rallia on ajettu myös koilliskulmassa tai aivan keskellä saarta.

Sardiniassa ajeaan välillä kärrypoluilla. Kuva: M-Sport

Tämän kilpailun persoonallisin piirre ovat kapeat tiet, jotka ovat jokseenkin pehmeitä, röykkyisiä ja teknisiä nopeudesta riippumatta. Monilla pätkillä on asvalttiosuuksia, mutta toiset tiet muistuttavat puolestaan enemmän kärrypolkuja.

Sardiniaa voi pitää Euroopan röykkyisimpänä MM-rallina. Keskinopeudeltaan kilpailu on hitaampi kuin Portugali tai Argentiina mutta nopeampi kuin Meksiko – vaikkakin Meksikoa hidastavat myös korkea ilmanala ja lukuisat yleisöpyöritykset. Mielenkiintoista sen sijaan on, että Sardiniassa pätkien keskinopeudet vaihtelevat paljon toisiinsa nähden. Viime vuonna hitaimman ”metsäpätkän” pohjien keskinopeus oli 68 km/h, nopeimman taas 116 km/h.

Katso alta ennakko Sardinian MM-rallista. Videolla mm. Jari-Matti Latvala, Teemu Suninen ja Esapekka Lappi antavat arvionsa kisasta. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2283,267049″ ap mute ]

 

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now! -blogissa.

Torstai 13.6.
Torstain aikataulu Suomen ajassa
10.00 SHAKEDOWN Olmedo        3,92 km
18.00 EK1       Ittiri Arena  2,00 km

Testierikoiskoe kurvaillaan taas Olmedossa, mutta erilaisena kuin aiemmin. Tänä vuonna se alkaa samalta yleisöpyöritysmäiseltä kaivosalueelta kuin Monte Barantan erikoiskoe. Tälle vuodelle tämän osuuden reittiäkin on hieman muutettu.

 

Kaivosalueen jälkeen kiivetään jyrkkä ylämäki, minkä jälkeen testierikoiskokeen reitti käyttää oikotietä Monte Barantaan nähden ja palaa jouheammalle alamäkiosuudelle hetkeä myöhemmin.

Olmedo2019

Koko testierikoiskoe ajetaan kapeilla ja pehmeillä teillä, joten se edustaa sinänsä hyvin suurta osaa rallista. Hypyt ja asvalttiosuudet kuitenkin loistavat poissaolollaan.

Sääennuste Olmedon Shakedownille (torstaina klo 9.00 paikallista aikaa) ja EK5+9:lle Monte Baranta (perjantaina klo 11.18 ja 18.04 paikallista aikaa)

Varsinaisen rallin avaa Ittiri Arenan kahden auton yleisöpätkä, joka ajetaan kuitenkin vain yhdellä radalla. Autot starttaavat radan eri päistä ja tulevat maaliin vastaavissa kohdissa. Rata on leveä ja mutkat pitkiä, eikä vauhti nouse missään kohtaa kovaksi. Pätkältä löytyy myös keinotekoinen vesieste ja hyppyri.

 

Viime vuonna Ittiri Arenan pätkästä ajettiin myös yksittäin ajettu versio, johon oli liitetty sisääntulo- ja poistumistiet. Tämä on ainoa viime vuoden pätkä, jota ei ajeta tänä vuonna. Se muistetaan tosin parhaiten ainoana erikoiskokeena, jota WRC+ All Live ei näyttänyt laisinkaan, mitä luultavimmin teknisten rajoitteiden takia.

Perjantai 14.6.

Perjantain erikoiskokeet ajetaan Algheron koillispuolella ja pätkä pätkältä lähestytään huoltoparkkia. Näillä erikoiskokeilla ajetaan rallin pienimmät ja hitaimmat tiet.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa

09.03 EK2    Tula 1           22,25 km
10.20 EK3    Castelsardo 1    14,72 km
11.09 EK4    Tergu - Osilo 1  14,14 km
12.18 EK5    Monte Baranta 1  10,99 km
13.14 HUOLTO Alghero
15.42 EK6    Tula 2           22,25 km
16.59 EK7    Castelsardo 2    14,72 km
17.48 EK8    Tergu - Osilo 2  14,14 km
19.04 EK9    Monte Baranta 2  10,99 km
             YHTEENSÄ        124,20 km

Ensimmäinen pätkä on viime vuoden tapaan päivän pisin, Tula. Se on erittäin tekninen pätkä, jolla on 25 risteystä ja koko rallin pienimmät tiet. Se on ajettu kolmena viime vuonna, ja joka kerta se on ollut rallin hitain ei-mikkihiiripätkä.

Tula2019
Tula 2019 (punainen), 2018 (turkoosi) ja 2017 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, taustakartta OpenTopoMap.

Tulan alku on suhteellisen helppoa ja leveääkin pikkutietä. Lyhyt nopeampi osuus osittain asvaltilla johtaa tämän vuoden versioon lisätylle pikkutielenkille, joka päättyy siihen mistä se lähtikin. Sen jälkeen ajetaan nopeaa pientä tietä, jossa keskellä kasvaa ruohoa. Kuuden kilometrin kohdilla tullaan taas asvaltille. Seuraavasta risteyksestä käännyttiin aiemmin vasemmalle, nyt siinä on vain shikaani.

Tämän jälkeen suoritetaan risteyssulkeisia tuulivoimalapuiston huoltoteillä, jotka vaihtelevat hyväpintaisesta kärrypolkuun ja välillä kiihdytetään asvaltillakin. Tätä osuutta on jälleen muutettu hieman viime vuodesta, mutta kaikkia teitä on ajettu kahden viime vuoden aikana. Elfyn Evans ajoi kaksi vuotta sitten ulos mutkassa, joka on tänä vuonna 8,7 kilometrin kohdalla.

 

Tuulivoimalapuiston jälkeen ajetaan todella pientä tietä, jonka kunto paranee pari kilometriä myöhemmin, mutta teknisyys ja kapeus säilyy. Tie huononee jälleen 18 kilometrin kohdalla. Kapeutta korostavat lukuisat puiset kaiteet tien reunassa. Lopulta viimeinen kilometri on hyväpintaisempaa ja nopeampaa tietä.

Vielä viime vuonna pätkä päättyi asvalttitielle, mutta tänä vuonna maali on siinä, missä asvaltti alkaa. Vuonna 2016 asvaltin petollisuus yllätti Hayden Paddonin.

 

Sääennuste EK2+6:lle Tula (Perjantaina klo 08.03 ja 14.42 paikallista aikaa)

Viime vuonna Tula ajettiin odottamattoman märissä ja sumuisissa olosuhteissa. Elfyn Evansilla hajosi ohjausvarsi osumasta penkkaan, kun taas Andreas Mikkelsen oli kymmenen sekuntia muita nopeampi. Toisella ajokerralla olosuhteet olivat vieläkin mutaisemmat, ja Sebastien Ogier näytti maailmanmestarin taitojaan pistämällä 12 sekuntia muita paremmaksi.

 

Castelsardo on ajettu Sardinian MM-rallissa viisi kertaa vuoden 2012 jälkeen. Tänä vuonna reittiä on hieman taas päivitetty.

Viime vuonna käyttöön otettu alkuosa on jätetty pois ja palattu taas viimeksi vuonna 2016 käytettyyn alkuun, tosin lyhyempänä. Lähtö onkin heti sen mutkan jälkeen, jossa Hayden Paddon spinnasi ja rikkoi auton peruutellessaan vuonna 2016. Tämä tie on melko leveää, tasaista ja jouhean nopeaa, mutta kilometrin jälkeen se muuttuu yhtäkkiä kapeammaksi ja röykkyisemmäksi.

Castelsardo2019
Castelsardo 2019 (punainen), 2018 (turkoosi) ja 2016 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, taustakartta OpenTopoMap.

Puolentoista kilometrin jälkeen liitytään taas viime vuoden reitille kapealle ja pomppuiselle tielle, joka on tekninen, mutta ei kuitenkaan erityisen röykkyinen tai syheröinen. Puut ja kivet lähellä tietä tekevät monesta paikasta kiperän ahtaita. 4,5 kilometriä lähdöstä käännytään leveälle asvalttitielle, jolla kurvaillaan muutama mutkakin. 1,3 kilometriä myöhemmin käännytään risteyksestä pienemmälle tielle, joka on myös asvalttipäällysteinen, mutta huomattavasti huonokuntoisempi.

 

Kulunutta asvalttia riittää 400 metriä, ja sen jälkeen vaihdetaan taas kapealle soratielle. Tosin vielä 6,8 kilometrin risteyksessä on vanha asvalttipinta.

Risteyksen jälkeinen tie on jouhean nopeaa, mutta rytmiä rikkoo muutamat tiukat mutkat. 9,4 kilometrin kohdalla alitetaan moottoritie tunnelista ja sen jälkeen kiihdytetään taas vanhalla asvaltilla. Seuraavalla soratiellä puolestaan kivutaan neulansilmiä ylös kukkulalle. 12,4 kilometrin kohdalla alkaa jälleen tälle vuodelle uusi kilometrin mittainen pikkutieosuus.

Offroad-tunnelmia Castelsardossa. Kivi kierretään tänä vuonna toiselta puolelta. Kuva: M-Sport

Viime vuonna Castelsardon reittiä pidennettiin lopusta osuudella, jonka alkajaisiksi kierrettiin iso kivi kärrypolkua pitkin. Tänä vuonna kivi ohitetaan toista kautta hieman suoraviivaisemmin. Tätä seuraava metsätie on silti röykkyinen, mutta paranee ja nopeutuu kohti maalia.

Sääennuste EK3+7:lle Castelsardo (perjantaina klo 09.20 ja 15.59 paikallista aikaa)

Tergu – Osilo on ollut mukana rallissa joka kerta vuodesta 2012 lähtien, mutta aiemmissa versioissa lähtö ja maali olivat hieman myöhemmin. Nykyinen versio on ollut käytössä vuodesta 2017 lähtien, ja se on luultavasti perjantain nopein erikoiskoe.

Nykyinen versio erikoiskokeesta alkaa lyhyellä asvalttiosuudella, jolla on pari mutkaakin. Ensimmäinen soratie taas muistuttaa hieman Portugalin rallia jouheana, leveänä ja hyväpintaisena. Sillä on myös muutamia teknisiä paikkoja ja ahtaita siltoja. Tällä tiellä Kris Meeke kaatoi Citroenin vuonna 2017.

 

Pätkä ylittää asvalttitien kuuden kilometrin kohdalla, mutta luonne säilyy samanlaisena, joskin tie kapenee hieman. Aluksi laskeudutaan jyrkästi laaksoon, sitten kivutaan sieltä ylös. Välissä on myös yksi erittäin ahdas siltapaikka.

Tällä erikoiskokeella Esapekka Lappi saavutti uransa ensimmäisen MM-rallin pohja-ajan vuonna 2017. Pätkän luonteesta kertoo ehkä jotain, että Lapin Toyotasta puuttui kakkosvaihde. ”Tell Tommi that five is enough!”

Sääennuste EK4+8:lle Tergu – Osilo (perjantaina klo 10.09 ja 16.48 paikallista aikaa)

Kuten todettua, Monte Baranta alkaa samalla kaivososuudella kuin testierikoiskoe. Kahden kilometrin teknisen alkuosuuden jälkeen pätkä on suurilta osin jouhean nopeaa muutamia teknisiä mutkia ja risteyksiä lukuun ottamatta. Viime vuonna Teemu Sunisen auto lensi pusikkoon neljän kilometrin paikkeilla. 6,7 kilometrin kohdalla taas on pitkä suora, jolle viime vuonna oli rakennettu terävä hyppyri, jossa Ott Tänakin auton jäähdytin hajosi.

 

Seuraavan risteyksen jälkeen tiestä tulee kivinen ja röykkyinen, ja reitti laskeutuu neulansilmiä pitkin. Pian tosin mennään taas täysiä. Viimeiset 650 metriä ovat uutta viime vuoteen nähden, ja tämä osuus vaikuttaa melko jouhealta.

Lauantai 15.6.

Lauantain pätkät ajetaan tiukassa nipussa lähempänä saaren itärannikkoa. Päivä tarjoaa rallin nopeimmat tiet ja pisimmät pätkät. Näitä erikoiskokeita on myös ajettu lähes joka vuosi rallin MM-arvon aikana, kun taas perjantain ja sunnuntain pätkien historia ei ulotu edes edelliselle vuosikymmenelle.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa
09.08 EK10   Coiluna - Loelle 1  14,97 km
10.11 EK11   Monti di Ala 1      28,21 km
11.03 EK12   Monte Lerno 1       28,03 km
13.55 HUOLTO Alghero
17.08 EK13   Coiluna - Loelle 2  14,97 km
18.11 EK14   Monti di Ala 2      28,21 km
19.03 EK15   Monte Lerno 2       28,03 km
             YHTEENSÄ           142,42 km

Coiluna – Loelle on ollut jo joitain vuosia rallin nopein pätkä. Viime vuonna pätkän pohjien keskinopeus oli 116 km/h, kun toiseksi nopeimmalla oli vain 103 km/h. Coiluna – Loellen keskinopeutta vieläpä hidasti käynti motocross-radalla. Tälle vuodelle pätkää tosin on muuteltu todennäköisesti hitaampaan suuntaan.

CoilunaLoelle2019
Coiluna – Loelle 2019 (punainen), 2018 (turkoosi) ja 2016 (sininen). Kuva: rally-maps.com, taustakartta OpenTopoMap.

Pätkä alkaa kuten viime vuonna, keskileveällä ja vain hieman röykkyisellä tiellä. Se on melko nopeaa vain muutamalla tiukemmalla mutkalla. 2,8 kilometrin kohdalla kuitenkin käännytään pienemmille teille vajaan kolmen kilometrin matkalle. Tämä reitti on ajettu osittain vuosien 2015 ja 2016 ralleissa. Toinen vastaava lenkki on laitettu 9,6 kilometrin kohdille. Tätä jälkimmäistä uutta pikkutieosuutta on ajettu viimeksi vuonna 2006.

Toista pikkutielenkkiä seuraava motocross-radan osuus on varmasti koko rallin levein soratie. Tuttuun tapaan mutkat ovat pitkiä ja mukaan mahtuu yksi hyvä hyppykin. Tämä muistetaan parhaiten vuodelta 2017, jolloin Hayden Paddon hyppäsi repsottava takarengas tulessa.

 

Moottoriradan jälkeinen osuus on taas nopeaa, mutta sitä on hidastettu yhdellä ”ketunlenkillä”. Lisäksi juuri ennen maalia on tiukka risteyskäännös.

Monti di Ala on rallin pisin erikoiskoe yli 28 kilometrin mitassaan. Tälle vuodelle sitä on muutettu vain hieman.

Pätkä alkaa keskileveällä, pehmeähköllä ja jouhean nopealla tiellä. Avoimilla kukkuloilla on katsojille tarjolla pitkiä näkemiä, mutta kuljettajien voi olla hankala nähdä tielinjaa nyppylöiden takaa.

 

Viime vuoden pätkä kääntyi 6,6 kilometrin kohdalla pikkutielle, mutta tänä vuonna jatketaan suoraan kohti asvalttiosuutta, jolta pätkä starttasi toiseen suuntaan vuonna 2015.

8,3 kilometrin kohdalla käännytään taas soralle ja pian liitytään takaisin viime vuoden reitille. Tie on nyt hieman kapeampaa ja huomattavasti röykkyisempää, mutta silti jouhean nopeaa ja avointa.

Paria kilometriä myöhemmin pätkä sukeltaa metsään ja tiestä tulee teknisempää. Viiden neulansilmän sarja hidastaa tahtia hetkeksi, mutta sitten ajetaan taas kovaa kapealla tiellä jarrutellen vain muutamiin tiukkoihin mutkiin.

18 kilometrin kohdalla pätkästä tulee teknisempi vaikka nopeus säilyy, ja rytmi on todella hektistä. Alun puuttomille kukkuloille palataan pari kilometriä myöhemmin, jolloin tien kunto paranee ja rytmi muuttuu taas jouheaksi.

Tämä vuonna pätkää on pidennetty 1,7 kilometrillä viime vuoden maalista. Tällä uudella osuudella on neljä tiukkaa risteystä, jotka tuovat vielä uuden vaihdoksen hitaampaan rytmiin pätkän loppuun.

MontiDiAla
Monti di Ala 2019 (punainen) ja 2018 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Monte Lerno on ehkä Sardinian tunnetuin erikoiskoe. Se on lähes yhtä pitkä pätkä kuin Monti di Ala. Pätkät ovat lähellä toisiaan, lähes kietoutuen toistensa reitteihin, mutta silti niillä on omat selkeät luonteensa.

Tälle vuodelle Monte Lernoa on lyhennetty hieman alusta. Alku on keskileveää, melko tasaista ja jouheaa, mutta ajolinjalla vaanii kiviä. Jälleen nopea osuus on katkaistu tälle vuodelle visiitillä pikkutielle parin kilometrin pinnassa. Puoltatoista kilometriä myöhemmin palataan taas viime vuoden reitille. Tässä kohtaa kuljettajat valmistautuvat kiihdyttämään ”Mikin hypylle”, joka on nimetty italialaisen maailmanmestari Massimo Biasionin mukaan.

 

Hypyn jälkeen ajetaan tiukkoja mutkia alamäkeen. Näiden ja parin muun tiukan mutkan lisäksi pätkä on aika nopeaa. Teemu Sunisella oli onni onnettomuudessa viime vuonna osuttuaan penkkaan näillä seuduilla viime vuonna.

 

11 kilometrin kohdalla käännytään risteyksestä, ja tiestä tulee teknisempi, joskaan ei kovin syheröinen. Kuusi kilometriä myöhemmin pinta muuttuu parin kilometrin ajaksi asvaltiksi kapean portin kohdalla.

22,7 kilometrin kohdalla käännytään puolestaan pienelle tielle. Kilometrin röykytyksen jälkeen käännytään hieman parempipintaiselle tielle, mutta kiviä saa edelleen varoa. Pinta muuttuu pätkän maalia kohden myös hiekkaisemmaksi.

Tänä vuonna loppua on pidennetty 700 metrin osuudella, jota on ajettu viimeksi Su Filigosun erikoiskokeella vuonna 2011. Matkalla on joen ylitys, mutta nähtäväksi jää, onko siinä tänä vuonna vettä.

Vuonna 2017 kärkikuskeista Sebastien Ogier, Andreas Mikkelsen ja Mads Østberg kärsivät rengasrikot Monte Lernossa jo ensimmäisellä ajokerralla. Seuraavana vuonna taas toinen ajokerta otti ilmat renkaista, tällä kertaa uhreina jälleen Mikkelsen sekä Ott Tänak.

Sunnuntai 16.6

Sunnuntain pätkät ovat säilyneet muuttumattomina vuodesta 2016. Ne ajetaan saaren luoteiskulmassa. Nämä tiet ovat Sardinian kapeista teistä ahtaimpia.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa

09.15 EK16 Cala Flumini 1         14,06 km
10.08 EK17 Sassari - Argentiera 1  6,89 km
12.15 EK18 Cala Flumini 2         14,06 km
13.18 EK19 Sassari - Argentiera 2  6,89 km
           YHTEENSÄ               41,90 km

Cala Flumini on ajettu rallissa vuodesta 2014 lähtien. Se oli myös Power Stage vuonna 2015, mutta kahtena ensimmäisenä vuonna alkuosuus oli erilainen.

Nykyinen versio starttaa auton levyiseltä tieltä, jonka suorat ovat pitkiä ja mutkat tiukkoja. Reunoilla vaanivat puut, pensaat ja kivimuurit.Tie ei ole kovin röykkyistä, mutta 3,6 kilometrin jälkeen kiviä on enemmän. Hayden Paddon ajoi tällä osuudella rajusti ulos vuonna 2017.

Seitsemän kilometrin kohdalla käännytään asvaltille ja ajetaan kilometri aivan täysiä. Sitten käännytään taas ahdistavan kapeille mutta nopeille sorateille. 11 kilometrin kohdalla on palanen kulunutta asvalttiakin. Tämän jälkeen pinta muuttuu röykkyisemmäksi ja välillä peruskalliotakin tulee esiin.

Tämä pätkä muistetaan Sebastien Ogierin ja Thierry Neuvillen kutkuttavasta sekunttikamppailusta viime vuodelta. Olisi ollut vaikeaa keksiä sille haastavampaa pätkää!

 

Sääennuste EK16+18:lle Cala Flumini (sunnuntaina klo 8.15 ja 11.15 paikallista aikaa)

Sassari – Argentieran Power Stage on ollut käytössä viimeiset kolme vuotta, mutta aluksi se oli hieman lyhyempi.

Alku ajetaan taas kapealla tiellä pensaiden ja aitojen välissä. Pehmeyttä, karkeutta ja röykkyä riittää. Välillä tosin kurvaillaan hetki peltomaisemassakin. Aluksi kiivetään ylös, sitten laskeudutaan alas kohti merenrantahiekkaa.

Tiukkojen risteysten sarja palauttaa pätkän vielä toiselle mäkiosuudelle.  Ja jälleen tiukasta risteyksestä käännytään jyrkkään alamäkeen kohti mikkihiirimäistä syheröä rantahiekkaisilla teillä. Jostain syystä Jari-Matti Latvala on onnistunut sammuttamaan Toyotansa kahtena peräkkäisenä vuonna näihin mutkiin nimenomaan Power Stagella.

 

Pätkän viimeinen kilometri rantaviivan suuntaisesti on yllättäen todella nopeaa, leveämpää ja hyväpintaista. Siinä kelpaa vielä ottaa talteen viimeiset kymmenykset.

Sääennuste EK17+19:lle Sassari – Argentiera (sunnuntaina klo 9.08 ja 12.18 paikallista aikaa)
Lähtöjärjestys ja keliolosuhteet

Sardinian MM-ralli on sikäli tyypillinen sorakisa, että ensimmäisiä lähtijöitä haittaa irtosora. Tämän ansiosta esimerkiksi Esapekka Lappi, Eric Camilli ja Kevin Abbring ovat saaneet tehdä uransa ensimmäiset MM-tason pätkäpohjansa nimenomaan Sardiniassa. Tosin viime vuodelta muistetaan sateinen perjantai, minkä ansiosta Thierry Neuville voitti koko rallin, vaikka lähti ensimmäisenä reitille.

Kuivissa oloissa pölyä riittää varmasti. Lisäksi tiet menevät huonoon kuntoon toisilla ajokerroilla, minkä vuoksi rengasrikot saattavat ratkaista joitain sijoituksia.

Ott Tänakin Portugalin Power Stage -taktikoinnin johdosta Sebastien Ogier starttaa Sardinian reitille ensimmäisenä. Loppupään lähtijöistä Dani Sordo, Esapekka Lappi, Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen saattavat puolestaan yllättää.

Lue myös nämä

  • Uusimmat