WRC-tähdillä erityinen haaste MM-kauden viimeisessä rallissa

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-kauden viimeinen osakilpailu ajetaan Monzan legendaarisella moottoriradalla ja sen ympäristössä reilun kahden viikon kuluttua, jos koronapandemia ei peru kilpailua.

Alkuperäisessä MM-kalenterissa Japani oli merkattuna päätöskilpailuksi, mutta asvalttikisa jouduttiin jättämään väliin koronan vuoksi. Lokakuussa varmistui, että Monza otetaan mukaan MM-sarjaan ja uutuuskisa päättää kauden 3.-6. joulukuuta.

Monza ei ole aiemmin isännöinyt MM-osakilpailua, mutta radalla on järjestetty vuosittain perinteinen Monza Rally Show. Kilpailu on nimensä mukaisesti ollut näytöstyylinen koitos, jossa ralliautot ovat kiertäneet keiloja, rengaspinoja ja betoniesteitä.

Lue myös: Legendaarisesta F1-radasta tuli koronapotilaiden risteyspaikka – radalla pitäisi ajaa MM-ralli kolmen viikon kuluttua

Monzan MM-rallista on luvassa täysin toisenlainen kilpailu, joka tarjoaa erityisen haasteen rallitähdille. Erikoiskokeiden suunnittelusta on vastannut kaksinkertainen maailmanmestarikartturi Tiziano Siviero, joka luki aikoinaan nuotteja Miki Biasionille.

– Konseptin lähtökohtana oli muuttaa show’hun perustuva kilpailu oikeaksi ralliksi, joka antaa meille uuden maailmanmestarin ja jossa paras kuljettaja ja paras auto voittavat kilpailun, Siviero kertoi Autosprint-lehdelle.

– Kisa ajetaan oikeilla erikoiskokeilla, jotka ovat vaikeita. Radalla ei ole enää keiloja tai muita esteitä, joista olemme aiemmin antaneet rangaistuksia.

Monzan rata on pääosassa torstain, perjantain ja sunnuntain pätkillä. Rallikaravaani käy rata-alueen ulkopuolella ainoastaan lauantaina.

– Torstai-illan Monza Legacy -pätkä tehdään kokonaan lähtösuoralle. Perjantain ja sunnuntain pätkillä käytetään sekä rataa että rata-alueen sisäisiä teitä, jotka kulkevat ratavirkailijoiden paikoille, Siviero selventää.

Katso alta lokakuussa ajetun Sardinian MM-rallin parhaat palat.  Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,352465″ ap mute]

 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikilla radan pikataipaleilla on myös soraosuuksia, joilla WRC-kuskit ajavat asvalttirenkailla.

– Monza Legacy ja Grand Prix ovat ainoat pätkät, jotka ajetaan kokonaan asvaltilla. Kaikilla muilla radan pätkillä on soraosuuksia. Etenkin Power Stagenakin ajettavalla pätkällä on enemmän soraa, Siviero sanoo.

Lauantaina erikoiskokeet kulkevat Bergamon kaupungin ympäristössä asvalttibaanoilla. Ohjelmassa on kolme erikoiskoetta, jotka ajetaan läpi kahteen kertaan.

– Pätkät ovat pääosin nopeita, mutta mukana on myös kapeampia ja hitaampia osioita, Siviero kertoo.

Monzan MM-rallissa ajetaan kaikkiaan 16 erikoiskoetta, joille kertyy yhteismittaa 241 kilometriä.

Monzan MM-rallin päivitetty EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Torstai 3.12.

11.01 Testierikoiskoe: Monza Circuit (4,64 km)
15.08 EK1: The Monza Legacy (4,33 km)

Perjantai 4.12.

08.58 EK2: Junior 1 (13,43 km)
09.18 Huolto (15 min)
11.08 EK3: Junior 2 (13,43 km)
11.28 Huolto (15 min)
13.38 EK4: Roggia 1 (16,22 km)                       
14.02 Huolto (15 min)
16.08 EK5: Roggia 2 (16,22 km)
16.32 Huolto (15 min)
18.38 EK6: Gran Prix 1 (10,31 km)

Lauantai 5.12.

08.52 EK7: Selvino 1 (25,06 km)
10.08 EK8: Gerosa 1 (11,09 km)
11.02 EK9: Costa Valle Imagna 1 (22,17 km)
12.35 Huolto (40 min)
14.22 EK10: Selvino 2 (25,06 km)
15.38 EK11: Gerosa 2 (11,09 km)
16.32 EK12: Costa Valle Imagna 2 (22,17 km)
18.10 Huolto (15 min)
18.38 EK13: Grand Prix 2 (10,31 km)

Sunnuntai 6.12.

08.48 EK14: Grand Prix 3 (10,31 km)
09.08 Huolto (15 min)
11.08 EK15: Serraglio 1 (14,97 km)
11.30 Huolto (15 min)
13.18 EK16: Serraglio 2 (14,97 km) *Power Stage


Lue myös nämä

  • Uusimmat