Viikonloppuna ajettu Espanjan MM-ralli oli äärimmäisen tuskallinen Hyundai-tallille.
Vielä avauspäivän jälkeen tilanne vaikutti hyvältä. Ensimmäistä kertaa Hyundai i20 WRC -autolla kilpaillut Andreas Mikkelsen johti kilpailua soraerikoiskokeiden jälkeen, ja myös Dani Sordo ja Thierry Neuville olivat mukana kärkikamppailussa.
Tallin ongelmat alkoivat lauantaina. Ensin Neuville kärsi tekniikkamurheista ja sai puolen minuutin aikasakon, joka pudotti hänet lähes minuutin päähän kärjestä. Päivän viimeistä edellisellä erikoiskokeella puolestaan sekä Sordo että Mikkelsen hajottivat autonsa samaan kiveen ja joutuivat keskeyttämään kisan lauantain osalta.
Viimeinen kolaus tuli päätöspäivänä sunnuntaina, kun Neuville leikkasi liikaa mutkaan, ja hänen autostaan hajosi pyörä jousituksineen.
– Tämä on ollut vaikea viikonloppu koko tallille, se ei ollut missään nimessä tervetullut, tallipäällikkö Michel Nandan tuskaili.
– Pyysimme kuljettajiamme antamaan kaikkensa tänä viikonloppuna, ja sen he tekivät. Pettymysten joukkoon mahtui myös positiivisia asioita. Dani oli odotetun kovassa vauhdissa kotikilpailussaan, ja hän ollut tyytyväinen autoon. Hänen esityksensä Power Stagella näytti hänen todellisen potentiaalinsa täällä. Näimme kuitenkin myös sen, että meidän pitää parantaa asvaltilla, joten teemme sen eteen töitä tulevaisuudessa.
Hyundain epäonninen kilpailu tarkoitti sitä, että M-Sport käytännössä varmisti valmistajien maailmanmestaruuden. Tallin kuljettajat Sebastien Ogier ja Ott Tänak ohjastivat Fordinsa maaliin sijoilla kaksi ja kolme. M-Sportilla on nyt peräti 83 pisteen etumatka Hyundaihin, ja kun kahdesta viimeisestä rallista voi maksimissaan saalistaa 86 pistettä, on Hyundain tehtävä toivoton.
– Thierryllä on vielä pieni toivon pilkahdus kuljettajien mestaruuskamppailussa, mutta meidän täytyy hyväksyä se, että valmistajien MM-taisto on ohi osaltamme, Nandan totesi.
Katso rallin MM-pistetilanteet täältä!
Toni Heinonen